• 1
  • 2
2022-07-14, 13:21
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det tar ju en halv minut att få ett mail från Transportstyrelsen med alla ägare?

Vet inte om det är ändrat men dom gånger jag har gjort det har bara de tre senaste synts. Länge tillbaka stod också tre senaste ägarna på senaste registreringsbeviset.
Citera
2022-07-14, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Vet inte om det är ändrat men dom gånger jag har gjort det har bara de tre senaste synts. Länge tillbaka stod också tre senaste ägarna på senaste registreringsbeviset.

Kollade ett utdrag på mail som jag hade och det är santliga ägare och i de fall den leasats både brukare och leasinggivare vid varje tillfälle. Denna bil hadechaft åtta ägare.
Citera
2022-07-14, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filmnisse1
Jag kollat runt lite på olika bilar på blocket och märkt att det är flera bilar som går tillbaka till tidigare ägare. Kollade upp en bil för några månader sedan då samma bil hade bytt ägare 6 gånger på ganska kort tid, men alltid har bilen gått tillbaka till första ägaren. Typ ägare 1 säljer bil till ägare 2, sen tillbaka till ägare 1. Sen säljer ägare 1 till ägare 3 och sen tillbaka till ägare 1 och så vidare.

Är det någon mer som har sätt detta fenomen? Och är det någon som vet varför man gör så?
Intressant fenomen. Vad svarade säljaren när du frågade?
Citera
2022-07-14, 15:16
Medlem
Doubts avatar
Det är ett relativt enkelt sätt att tvätta pengar, jag säljer bilen, hela eller delar av betalningen sker kontant, jag sätter in pengarna på kontot, jag har ju sålt en bil. Efter ett tag ångras köpet, pengarna går in på kontot, om någon frågar (ex. banken) så har du sålt en bil vilket verifieras.
Gräver man i det så kan man naturligtvis se att bilen egentligen bara gått fram och tillbaka och man kan fråga var kontanterna kom från. Men då ska hela kedjan bevisas och det är inte helt enkelt, du tvättar inte miljoner, men lite pengar då och då får ingen att höja på ögonbrynen.

Men det finns säkert fler anledningar som är helt oskyldiga.
Citera
2022-07-18, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Intressant fenomen. Vad svarade säljaren när du frågade?
Har inte pratat med säljaren då detta fenomen med bilen kändes konstigt när jag kollade ägar historiken.
Bilar som jag har titta på med detta fenomen verkar inte gått i samma familj, då namnen inte varit lika. Dem bilar ägarna har bara varit med utlänningar, så jag gick vidare med att kolla på andra bilar i stället.
Citera
2022-07-22, 15:12
Medlem
Så gör jag på mcn tar året runt försäkring för det är billigare sedan byter jag ägare på hösten så försvinner försäkringen efter som jag inte kör på vintern
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in