2022-07-14, 10:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Konstigt med frivilliga - det är ju sagt att ryssarna har ett enormt antal soldater/militärer på sin payroll.
Tyder på att sett till militära resurserna har ryssland fått storstryk - alt att man inte vågar flytta för
många pga rädsla för attacker från andra länder nu är de är så jävla upptagna i ukraina

Problemet är att relativt få yrkessoldater var i de offensiva arméförbanden. De har en massa soldater som bara är järnvägstrupper, de har flottan och flyget. De har en massa som bara jobbar med interkontinentala kärnvapenrobotar. Deras Sovjet-nostalgi gör att de måste ha allt, men då blev det relativt lite kvar till armén.
Citera
2022-07-14, 10:39
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfredkaltz
Jo om man i det landet förbereder krig mot ens egna land.
Ingen tror på det där, inte ens putin.
Tyvärr en del av den indoktrinerade ryska befolkningen.
Citera
2022-07-14, 10:42
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamealltheway
Men i frågan om detta "krig" så låt Ryssland göra sitt Ukraina sitt.
Den dagen Ryssen kommer till Sverige och vill ta VÅRT land då ska Svensken stå upp aldrig backa och slåss för sitt fädernes land innan det sker finns ingen orsak för oss att lägga oss i eller lägga massa skattepengar på det.

Jag tror att Neville Chamberlain resonerade på samma sätt, när han gav bort Tjeckoslovakien till Hitler.
Tyvärr visade sig detta inte vara receptet på "Peace in our time".
Citera
2022-07-14, 10:50
Medlem
nonamealltheways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Du är redan delaktig i detta krig vare sig du vill eller inte. Vi som europeer påverkas av detta krig och det kommer fortsätta att påverka oss i år framåt. Ukraina ensamt kan inte stå upp mot Ryssland lika lite som Sverige kan det. Men tillsammans kan vi inte bara stå upp utan krossa Ryssland en gång för alla.

Vi har själva gjort oss delaktiga de var inte vårt krig till en början men som alltid måste vi lägga oss i.
Det är inte världskrig.
Å vi ska "krossa" ryssarna de låter ju sunt eller inte vi fördömer ett folk en kultur helt pga en persons beslut?
Då är de minst lika viktigt att "krossa" andra folkslag andra delar av världens befolkning.
Citera
2022-07-14, 10:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag undrar hur många smarta missiler Ryssland har kvar. Antalet de skjuter har minskat. Dock fler i slutet av juni jmf med början av juni. Det är viktigare att veta att de använder fler dummare missiler nu. De har använt cirka 2600 missiler men endast runt 400 missiler i Juni.
Frågan är om deras missiler börjar ta slut? Eller spar de missiler så att de inte är sitting ducks om kriget utvidgas?
En rapport säger att ryssarna producerade 180 kryssningsmissiler 2018. Om det stämmer så har använt cirka 14-15 år av produktion.
Med all säkerhet så har de en jvla massa dumma missiler i lager men smarta? Det är frågan. Helt säkert de har inte oändligt många missiler.
Även Rysslands smarta missiler har svårt att träffa till ex HIMARS, då de har möjlighet till "shoot and scoot"

Ryssarna har nog sparat ett visst antal robotar som de tycker är minimum för att försvara sig på andra fronter. Så de har mest gamla system i Ukraina nu. Men de kanske har ökat nyproduktionen så att de kan få en modern robot till om dagen cirka. Och så minskar de nog gradvis reserverna på andra platser som de tog en hel bataljon från finska gränsen som de säkert hade sparar tidigare för att den behövs där.

Nu verkar de använda dessa äldre robotar mest som terror mot stora mål som städer. De duger inte till att träffa Himars. De nya de producerar får de öronmärka för viktiga attacker. Jag läste att dessa gamla kryssningsrobotar de använder nu, som släpps från flygplan, var byggda av Sovjet för kärnvapen mot fartyg och flottor till sjöss. Med kärnvapen gjorde det inget om de kom 200m fel, för de spränger ett enormt område.
Citera
2022-07-14, 10:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag undrar hur många smarta missiler Ryssland har kvar. Antalet de skjuter har minskat. Dock fler i slutet av juni jmf med början av juni. Det är viktigare att veta att de använder fler dummare missiler nu. De har använt cirka 2600 missiler men endast runt 400 missiler i Juni.

Frågan är om deras missiler börjar ta slut? Eller spar de missiler så att de inte är sitting ducks om kriget utvidgas?

En rapport säger att ryssarna producerade 180 kryssningsmissiler 2018. Om det stämmer så har använt cirka 14-15 år av produktion.

Med all säkerhet så har de en jvla massa dumma missiler i lager men smarta? Det är frågan. Helt säkert de har inte oändligt många missiler.

Även Rysslands smarta missiler har svårt att träffa till ex HIMARS, då de har möjlighet till "shoot and scoot"

Nu över det tråkiga för Ukrainarna. Enligt Pentagons "sages"* så måste Ukraina ha 60-100 HIMARS eller liknande för att säkert vända kriget. Från USA får de 12st sen får de lite smått och gott från England, Tyskand och Frankrike. Det kommer inte upp till 60st. Blandningen i sig av system betyder problem för Ukraina i form av försvårad logistik och inlärning. Dessutom lär väl inte ryssarna sitta där och bara ta emot. De kommer försöka anpassa sig.

*Ukraina vill ha 300st.
Hörru du! Ryssarna fick slut på missiler redan i april.

Källa nära Zelensky som vill vara anonym.

Det har var någon annan (video): https://t.me/intelslava/33055
Citera
2022-07-14, 10:52
Medlem
nonamealltheways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Jag tror att Neville Chamberlain resonerade på samma sätt, när han gav bort Tjeckoslovakien till Hitler.
Tyvärr visade sig detta inte vara receptet på "Peace in our time".

Vem fan har pratat om Peace in our time?
Jag skiter helt högaktningsfullt i om de krigas eller om nån skulle råka spränga bort en stad eller 2 jag menar att Sverige behöver inte lägga sig i överallt hela jävla tiden.
Citera
2022-07-14, 10:55
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamealltheway
Vem fan har pratat om Peace in our time?
Jag skiter helt högaktningsfullt i om de krigas eller om nån skulle råka spränga bort en stad eller 2 jag menar att Sverige behöver inte lägga sig i överallt hela jävla tiden.

Kommer du ihåg Münchenöverenskommelsen?
...eller du kanske satt och sov i skolbänken den dagen
Citera
Avstängd
34,000 frivilliga - är det gratissoldater or what - rubeln är extremdyr o ryssarna är superrika enligt Putin.
varför köper/hur de inte in utbildade professional mercenaries
Citera
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Varför inte göra en egen bedömning?

Jo det är det inget fel på. Vad är din?

Det jag menar är att "kritiken" mot Ryssland är svag om där inte kommer en konkret prediction. Jag är skeptisk mot analyser som inte vågar göra en prediction. De kanske utelämnar något (som jag missar för att jag inte är tillräckligt kunnig). Eller så har de satt sig in fint i en del av ämnet, men missar något väsentligt. "Följ" såna som har bra argument, OCH vågar ha en uppfattning om framtida utveckling.
Citera
2022-07-14, 10:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra tråd. Det jag saknar i de där resonemangen är någon form av prediction som är mätbar. Vad kommer hända?
- Kommer Ryssland att producera 0 flygplan? 0 helikoptrar? 0 stridsvagnar?
Just nu finns det en tendens att vagt säga "det kommer gå dåligt för Ryssland pga X". Det hade varit intressant om det blev specificerat, så man kan se om resonemanget är rätt eller fel, eller om det bara är ideologi.

Jag kan inte svara på frågan men jag tror ryssarnas fabriker även används för fullt för att reparera och modernisera gamla stridsvagnar och annan materiel som stått och förfallit i förråd. Utan det hade inte ryssarna kunnat få fram hundratals "nyagamla" stridsvagnar på kort tid. Det är antagligen mycket snabbare än att bygga helt nya stridsvagnar. De kan säkert sätta in nya sikten, nya radios etc i dem.
Citera
2022-07-14, 11:01
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
34,000 frivilliga - är det gratissoldater or what - rubeln är extremdyr o ryssarna är superrika enligt Putin.
varför köper/hur de inte in utbildade professional mercenaries
Det skulle vara billigare att tömma fängelserna och tvångsrekrytera fångarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in