Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Rapporterade? Om de nöjde sig med att rapportera så tyder det ju faktiskt på att de inte ville att FN skulle agera i frågan.
Ryssland hade kunnat lägga fram en resolution i säkerhetsrådet och därmed i så fall tvingat USA att använda sitt veto. Varför gjorde man inte det, om situationen nu var allvarlig? För även om USA hade lagt in ett veto, så hade ju Ryssland uppnått att frågan blev uppmärksammad och belyst för världen.
Du har rätt och det är intressant att Ryssland inte gjorde det. Jag hade gjort så om jag var Putin, bara för att kunna säga "jag har gjort allt som står i min makt, nu återstår bara våld".
Men Ryssland hade nog inte vunnit den omröstningen ändå. Så varför la de inte fram ett FN-utspel? Om vi antar att Putin ville ha krig, hade han inget att förlora på det.
Möjliga förklaringar
1. USA och Ryssland har någon konstig hemligt samförstånd som vi inte vet om. Man kan vara motståndare, och ändå ha överenskommelser. De kan exempelvis vara eniga om att utkämpa ett lokalt krig i Ukraina. Överenskommelsen skulle i så fall också täcka t ex frysta reserver, m.m. Jag gillar inte den förklaringen, den är för komplicerad och känns osannolikt i och med sanktionerna mot Putin m fl som person.
2. Ryssland erkänner inte riktigt FN utan vill göra en poäng i att "vi gör som vi vill". Det är också en lite krystad förklaring, Ryssland har deltagit i många FN-sammanhang.
3. Det ser helt enkelt inte bra ut att förlora med 13-1 och Kina som lägger ner sin röst.
4. Jag har fel, det hade funnits en reell chans att lösa konflikten i säkerhetsrådet. Exempelvis om FN kommit med förslaget "OK, ni får som ni vill i Donbass. Till gengäld ska ni erkänna Kosovo" eller nåt annat som ryssarna inte är beredda att göra.