2022-07-14, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svaagdricka
Just nu i morgon-TV om det bestialiska dådet. Och man lyckas effektivt undvika alla känsliga frågor om brottslingens ursprung, om varför familjen är här överhuvudtaget, om skolans och socialtjänstens roll.

Dock nämnde SVT är det fanns uppgifter om
att odjuret nog är över 15.

Jg undrar seriöst vad du menar att skolan skulle ha gjort för att förhindra det här? Det är sommarlov det är soc som har hela ansvaret då!!
Citera
2022-07-14, 10:00
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
Vem hade ansvaret för gärningsmannen? En sexuellt utåtagerande pojke med utvecklingsstörning måste ju ha ständig tillsyn. Om inte föräldrarna hade tillsynsansvaret borde han ha varit inskriven på någon verksamhet enligt LSS.

Någon har brustit i tillsynsplikten.

Det jobbiga med detta är att han inte kommer ha ständig tillsyn i framtiden. Även om han skrivs in på verksamhet enligt LSS. Det går omkring en massa dömda sexbrottslingar fritt i Sverige, även sådana som inte blivit behandlade mer än med psykiatriska läkemedel, då de flesta inte går att behandla.
Citera
2022-07-14, 10:03
Medlem
Svaagdrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Jg undrar seriöst vad du menar att skolan skulle ha gjort för att förhindra det här? Det är sommarlov det är soc som har hela ansvaret då!!

Jag tänker att eftersom brottslingen gått i skola under de senaste åren, så borde det möjligen satts in fler åtgärder kring honom. Det hade kanske inte hindrat detta, men ändå varit motiverat mot bakgrund av hans mutipla störningar.

Men vad som gjorts exakt är ju inte klarlagt. Så jag vet inte ärligt talat. Men medias uppdrag är väl just att lyfta på dessa stenar? SVT har ingen sådan ansats i alla fall.
Citera
2022-07-14, 10:06
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
Ponera att det hade varit Niklas, 13 år, som hade gett sig på en 9-årig muslimsk flicka. Våldtagit, misshandlat och strypt henne.

Vi hade varit på randen till ett fullskaligt inbördeskrig idag.

Ja, herre gud, vågar knappt tänka tanken. Ordentliga upplopp med bilbränder och misshandlade poliser runt om i landet.
Citera
2022-07-14, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jo, det gör det. Men med formuleringar anpassade för att barn ska ta del av infon på sidan.

Tror endå du uppfattat det fel. Han är under 15 så aldrig att dom låst in honom då skulle det ju klassas som fängelse eller sluten ungdomsvård eller förvaring.
Citera
2022-07-14, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joyce
Vem hade ansvaret för gärningsmannen? En sexuellt utåtagerande pojke med utvecklingsstörning måste ju ha ständig tillsyn. Om inte föräldrarna hade tillsynsansvaret borde han ha varit inskriven på någon verksamhet enligt LSS.

Någon har brustit i tillsynsplikten.

Ja, denna fråga är central och borde diskuteras istället för att spamma sönder tråden totalt med känsloutfall mot mgm och invandrare i allmänhet.

Minns jag rätt så så skedde öven första överfallet under hans sommarlov. När strukturer bryts hamnar vissa totalt snett. Visst är det svårt att fånga upp varenda galning, men just denna verkar t.o.m allmänheten haft vetskap om. Då kan man tycka att tillsynen borde varit striktare.

Så svaret på din fråga hoppas jag vi snart får svar på.
Citera
2022-07-14, 10:12
Medlem
Hyacints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Nej för majoritet vet inte att mgm är afrikan, inga tidningar skriver om det.
De skriver "pojken är under 15 år gammal"
I mina ögon låter det som en blond liten tanig kille i 12 års åldern.
Inte en stor knubbig 80 kilos afrikan som är störd.

Nu har många tidningar skrivit om att han ska åldersbedömas pga att han kan vara 15 år eller äldre.
Det är även ett effektivt sätt att meddela att han inte är svensk. En omskrivning. Folk förstår.
Citera
2022-07-14, 10:13
Medlem
DeValeras avatar
Är det någon som har koll på hur medierna rapporterar kring fallet? Själv följer jag bara SVT. Hur skriver dags- och kvällstidningarna om detta? Jag kommer ihåg för cirka 15 år sedan slog en libanesisk man ihjäl en svensk pensionär på en parkeringsplats och en skribent på en kvällstidning kallade detta för ett "möte mellan människor". Likaså en annan skribent på en dagstidning vill se terroristen Rakhmat Akilov sitta i den lokala coop-kassan och med högburet huvud jobba där. Har några liknande tokigheter kommit ut ännu om detta, eller är det för tidigt ännu?
Citera
2022-07-14, 10:14
Medlem
Är det någon som vet nått om det tidigare överfallet MGM gjorde på en äldre tjej tidigare?
Vad hände där?
Liknande tillvägagångssätt?
Citera
2022-07-14, 10:15
Medlem
Alwaysrights avatar
Var gör socialutskottet och hur resonerar de?:

Uppställning av Abushi;
- väljer plats i närliggande kommun för att utredande polis skall kunna jobba
- väljer någon man har förtroende för och har jobbat länge med
- HVB hem? Kan de hantera honom och hålla honom i schack
- Familjehem? -”-
- SIS ungdomsfängelse? Vilka finns i närheten?
- utredningshem för icke fungerande familjer? Var finns sådana?
- Soc lägenhet i grannkommunen. Neddragna gardiner troligtvis?

Han är troligtvis LVU-ad och borde vara under soc vingar.

Hur storvuxen är ynglingen? 170cm? 65-70 kg? Han hade gett sig på vuxen kvinna och är han någorlunda streetsmart borde han vara ganska krallig?

Bild på mamman? Hur uppträdde hon innan dåden? Då sonen är LVU-ad torde hon vara på annan plats? Jobbar hon eller går hon på försörjningsstöd?
Citera
2022-07-14, 10:15
Medlem
Citat:
Jag tänker att eftersom brottslingen gått i skola under de senaste åren, så borde det möjligen satts in fler åtgärder kring honom. Det hade kanske inte hindrat detta, men ändå varit motiverat mot bakgrund av hans mutipla störningar.

Men vad som gjorts exakt är ju inte klarlagt. Så jag vet inte ärligt talat. Men medias uppdrag är väl just att lyfta på dessa stenar? SVT har ingen sådan ansats i alla fall.

Jag är helt övertygad att det kommer att vändas på varje sten om vad skolan gjort och inte.
Jag vet av erfarenhet att skolorna i Skellefteå har ett väldigt systematiskt arbete kring att göra socanmälan när så ska göras, men det är ofta en bedömningsfråga så självklart kan det ha gjort felbedömningar.

Skolan har satt in åtgärder på skolan för att det ska fungera kring elever som alltså gick på särskolan senaste året och där är ju ett visst mått av ”konstigt” beteende att förvänta och kan inte leda till en socanmälan per automatik.

Men kontentan av det hela är ändå att soc haft vetskap om händelsen i tunneln då polisen informerat om det. Efter det är det soc ansvar att ha koll på honom och sätta in lämpliga åtgärder. När det kommer till tid utanför skolan är det 100% soc som har ansvaret, skolan kan eller ska inte ha några insatser kring honom överhuvudtaget utanför skolans område eller under sommarlovet!

Hade det däremot skett under skoltid, att han så att säga gått iväg från skolan och gjort det ja då hade det varit en helt annan sak!
Citera
2022-07-14, 10:16
Medlem
Citat:
Just nu i morgon-TV om det bestialiska dådet. Och man lyckas effektivt undvika alla känsliga frågor om brottslingens ursprung, om varför familjen är här överhuvudtaget, om skolans och socialtjänstens roll.

Dock nämnde SVT är det fanns uppgifter om
att odjuret nog är över 15.

De som "ser" bara lite mellan raderna förstår att MGM kommer från annat land.

Undrar om de tar DNA från "mamman" och "pojken" för att utröna om det verkligen är hennes barn...

Nu har tydligen "pojken" fått uppehållstillstånd ganska nyligt (enl uppgifter i tråden) gällde det även mamman och hennes andra barn? Vad händer om de kommer på att han är här som på felaktiga grunder (ej rätt mamma)? Blir det en ny utredning på hela familjen vad gäller uppehållstillstånd?

Ps Fortfarande har jag inte sett i något nyhetsprogram att de gått ut med flickans ålder... skulle väl bli ramaskri! Skulle det värsta hända med offret antar jag att det också mörkas i det längsta. Ds
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in