Citat:
Ursprungligen postat av
Svaagdricka
Jag tänker att eftersom brottslingen gått i skola under de senaste åren, så borde det möjligen satts in fler åtgärder kring honom. Det hade kanske inte hindrat detta, men ändå varit motiverat mot bakgrund av hans mutipla störningar.
Men vad som gjorts exakt är ju inte klarlagt. Så jag vet inte ärligt talat. Men medias uppdrag är väl just att lyfta på dessa stenar? SVT har ingen sådan ansats i alla fall.
Jag är helt övertygad att det kommer att vändas på varje sten om vad skolan gjort och inte.
Jag vet av erfarenhet att skolorna i Skellefteå har ett väldigt systematiskt arbete kring att göra socanmälan när så ska göras, men det är ofta en bedömningsfråga så självklart kan det ha gjort felbedömningar.
Skolan har satt in åtgärder på skolan för att det ska fungera kring elever som alltså gick på särskolan senaste året och där är ju ett visst mått av ”konstigt” beteende att förvänta och kan inte leda till en socanmälan per automatik.
Men kontentan av det hela är ändå att soc haft vetskap om händelsen i tunneln då polisen informerat om det. Efter det är det soc ansvar att ha koll på honom och sätta in lämpliga åtgärder. När det kommer till tid utanför skolan är det 100% soc som har ansvaret, skolan kan eller ska inte ha några insatser kring honom överhuvudtaget utanför skolans område eller under sommarlovet!
Hade det däremot skett under skoltid, att han så att säga gått iväg från skolan och gjort det ja då hade det varit en helt annan sak!