2022-07-13, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast det heter straffmätning när man beslutar om vad, hur lång tid, hur höga böter m. m.
En funktion av straffen utöver den preventiva är att de ska vara avskräckande, den är fortfarande väsentlig även om vi har ambitionen att vårda den kriminella.
Men den avskräckande effekten är inte att mest alltid är bäst.

Egentligen förstår jag inte snacket om att straffen ska vara avskräckande. Som om en våldsman eller mördare tänker på det? Nej, vad straffen handlar om är att öka tryggheten i samhället medan våldsmannen eller mördaren sitter i fängelse och inte längre kan vara hotfull mot andra människor.

Så långa straff för brottslingar handlar i första hand om trygghet för offren och andra i samhället.
Citera
2022-07-13, 23:25
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Han driver ”Pojkmottagningen”….

https://psykologtidningen.se/2022/02...ar-frivilligt/

Går mina skattepengar verkligen till den här inkompetente lurendrejaren!?!?
Känner igen den där gubben. Har han uttalat sig i något annat känt brottsfall?
Citera
2022-07-13, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff567
Menar du att Bobby hade begått liknande och "nån" tog tag i det?

Bobby var en helt oskyldig utvecklingsstörd liten pojke som torterades väldigt brutalt till han dog av sina föräldrar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Det är väk just såna här fall som sd o även m vill ska räknas som "familjefall" dvs att familjen får utvisas tillsammans med gm efter straff. Jag kan bara hålla med tror det många som gör..rösta!

Ja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Han driver ”Pojkmottagningen”….

https://psykologtidningen.se/2022/02...ar-frivilligt/

Går mina skattepengar verkligen till den här inkompetente lurendrejaren!?!?

Dead man walking
Citera
2022-07-13, 23:27
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Är ju den bilden som används överallt. Stod inget mer i inlägget mer att hon tackade för stödet
Det är förbjudet att lägga ut bilder på flickan och monstret.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkentinken
Empatin och förståelsen är 100% riktad mot flickan och hennes familj - punkt slut!

Jag har ingen empati eller tycker synd om gärningsmannen - punkt slut!

Att vara nog intelligent och beläst för att förstå att han helt uppenbarligen har ett antal diagnoser har ingenting att göra med att tycka synd om honom eller tycka att han inte ska straffas eller tycka att han ska gå fri på gatan - punkt slut!

Låter bra, jag håller med. Vad jag skrev handlade dock om att skylla på diagnoser, något som flera har gjort.

Sen är det självklart att man kan få till någon av människor konstruerad diagnos på sadistiska våldsmän, jag tycker därför det är ointressant, ovidkommande och osmakligt när en en 9-årig flicka kämpar för sitt liv. Det är inte där fokus ska ligga.
Citera
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Information ovan har sagt 2017 flera gånger, men jag vet inte. If you say so, som vi säger.

Men Eritrea blev inte en krigszon förrän nyligen. Fattighetsinvandring är en helt annan sak.

Båda kan vara rätt. Invandringsdatumet i folkbokföringen avser när de blev skrivna i Sverige, d. v. s. fick personnumret. Men de kan ha kommit hit tidigare under ansökningstiden som kan pågå över ett år hos Migrationsverket fastän de inte räknas som formellt bosatta i Sverige. Så barn kan ha börjat förskola, eller något slags utredning om handikappet då börjat märkas
Citera
2022-07-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Det där om att det ska göras en åldersbestämning på MGM — varför detta slöseri med resurser när vi vet att det i domstolar numera gäller att av den åtalade påstådda ålder tas för sanning och åldersanalyser bortses ifrån? Eller har något nytt tillkommit i dessa farsartade ”samlade bedömningar” vid värdering av genomförd åldersbestämning vs den åtalade påståenden?

Svea Hovrätt menar att vad den misstänkte själv anger i ålder är lika sannolikt som en åldersbedömning. Nej, det är inte ändrat men man utreder åldersbedömningarna. Åklagaren tar nog chansen att möjligen hamna närmare 15 år i detta fallet, så kan ingen anklaga honom för att inte utfört alla möjligheter som finns.

Citat:
Utredningens huvudsakliga bedömningar är att det går att bedöma det vetenskapliga kunskapsunderlaget på olika sätt. Den granskning som utredningen låtit Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) göra visar att det vetenskapliga kunskapsunderlaget för metoden är otillräckligt. Det stärker behovet av att genomföra ytterligare studier, vilket utredningen i nästa steg ska initiera.

Utredningens slutbetänkande ska redovisas den 31 maj 2024.
https://www.regeringen.se/pressmedde...14-overlamnas/
Citera
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2an
Nej inte född i Sverige utan kom tydligen hit 2017 med mamman och några syskon som blivit 2 st till sedan dess och fler lär va på väg, flickan 9 år och ska/skulle börja årskurs 4 till hösten

Hur kan flera syskon ”vara på väg”? Mannen/pappan fick ju inte Uppehållstillstånd i Sverige och befinner sig i Italien.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Det är förbjudet att lägga ut bilder på flickan och monstret.

Bild finns på flera ställen i tråden om dom inte blivit raderade
Citera
Medlem
-Ines-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Psykolog Olof Risberg som ska förklara hur OVANLIGT det är med sånna här grova våldsbrott och hur synd det är om förövaren.

Citat
” det handlar om pojkar som har haft det tufft, dom är ju trasiga, dom har inte haft det bra, dom är försummade, många har mött våld själva, många har utsatts för sexuella övergrepp , ofta kommer man faktiskt från ganska socioekonomiskt svaga miljöer där föräldrarna också har svårigheter. Jag tycker inte man ska hålla på o klandra nu utan nu tycker jag man ska kolla på vad man kan göra för o hjälpa människor som vi faktiskt ofta ser har det svårt, det är en trasig trasig pojke , vi måste bli bättre ”

Slut citat

Är det bara jag som tycker det är
Smaklöst att lägga så mycket fokus på hur synd det är om gärningsmannen?

Helt obegripligt hur man kan ta dom orden i sin mun. Lägg ansvaret där det hör hemma, på förövaren. Ok att man kan spekulera i vad som får gärningsmän att begå de brott de gör, men han formulerar sig på ett sätt som fråntar & ursäktar förövarens ansvar, så jäkla smaklöst och provocerande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in