2022-07-13, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Har under 1 år nu testat på olika sömntabletter från psykakuten (pga svårigheter att sova pga ångest) bl.a. Lergigan, mirtazapin, propovan och Theralen (ingen av dessa har gett önskad effekt - vaknar upp ännu tröttare bara)

Behöver sömntablett 1 gång i veckan typ för o få ordentligt med sömn.

Finns det någon som har tips på någon sömntablett som funkar (får man fråga efter en viss typ av läkemedel eller kommer läkaren neka ens förslag då?) eller måste man bara testa sig fram?

Imovne är fan riktigt bra.
Man tar den, lägger sig ner och blundar och vips så vaknar man helt plötsligt dagen efter utvilad.
Citera
2022-07-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Triazolam eller Zopiklon.

Nej Zopiklon är inte särskilt beroendeframkallande. Verkar vara mest kvinnor som tycker att den orsakar AT. Kanske något biologiskt då, men jag har då aldrig upplevt minsta lilla besvär efter 15 år med dessa..
Inom psykiatrin så klassas den inte som speciellt beroendeframkallande heller i förhållande till andra narkotikaklassade preparat.

Kommer du in på psykakuten här i staden och vill bli inlagd för tex Z analogmissbruk så trappar de inte ens ut medicinen som de gör med regelrätta Bensodiazepiner utan de klipper bara dina tabletter rakt och har du svårt att sova så erbjuds istället rikliga mängder av annat typ Atarax, Theralen, Propavan, Mirtazapin, Melatonin osv.

Är du riktigt svårsläckt under abstinensfasen så blir det Quetiapine i högre doser eller i värsta fall Nozinan.
Citera
2022-07-13, 17:50
Medlem
Citat:

Nej Zopiklon är inte särskilt beroendeframkallande. Verkar vara mest kvinnor som tycker att den orsakar AT. Kanske något biologiskt då, men jag har då aldrig upplevt minsta lilla besvär efter 15 år med dessa..

Jag har 😬 nu kan jag inte vara utan dom. Eller kan och kan men gå till jobb isf, har med haft i ca 15 år.
Viktigt för att somna är att bli av med ångest och det är zopiklon bra för. Idagsläget har det klippt de men jag har semester men snart är man där man måste sjukskriva sig varannan dag och kanske bli av med jobb. Fri från medicinen dock men det spelar mindre roll
Citera
2022-07-13, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Den värsta "medicin" jag tagit i hela mitt liv. Kanske bra för de med psykoser, vad vet jag. Men för mig ville jag dö för att bli av med känslan det skiten gav.

Melatonin funkar för många. Jag har ätit det i typ 5 år och aldrig behövt höja dosen. 2-4mg. Tar jag mer mår jag dåligt dagen efter. Imovane slutade funka helt för mig, blev istället "hög" kunde inte sova och sen när det gick ur kroppen mådde jag fruktansvärt och hela veckan var förstörd. Alla borde prova melatonin innan de ger sig på något annat.

ja helt klart inget som man ska ta om man inte har grova sömnsvårigheter, då räcker det inte med svagt saker som är hälsosamma.
Citera
2022-07-13, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koettbullen
Du ska ta max 0,3 mg - 1,0 mg melatonin. Forskning visar att högre dos än så har motsatt effekt.
Varför tillverkas det samt skrivs ut 3/5mg tabletter då? Jag har läst folk skriva liknande förut, men förstår inte varför vården inte vet om det?

När jag fick det utskrivet skulle jag ta 3x3mg enligt läkaren. Ingen effekt och slutade efter någon månad.
Citera
2022-07-13, 19:58
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det son funkar bäst är imovane eller zopiklon, men de skrivet inte ut det längre. Testa den svarta marknaden. Finns även livsstilen som du kan titta på. Lägg ner röken och kröken och motionera.
Va ?
Jag har Imovane på recept. 7,5 mg.
Citera
2022-07-13, 20:02
Medlem
TröttSvensks avatar
Citat:

Inte beroendeframkallande, du har använt dem i 15 år och tycker inte att de är beroendeframkallande ?
Driver du med oss ?
Jag tar dem en till två gånger i veckan på grund av att jag tar andra mediciner som gör det svårt att sova.
Tänker försöka sluta nu med dem under semestern.
Citera
2022-07-13, 20:32
Medlem
1876randoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Den har dock extremt mycket bieffekter och fan vet om inte det är värre avtändning än på många droger.

Inte ens 4 år med imovane varje dag kommer i närheten av några månader med Quetiapin när det gäller utsättningssymptom.

Det är så otroligt korkat att skriva ut neuroleptics för sömnen till folk, framförallt när det finns så bra läkemedel som Zopiklon och Zolpidem.
What? Jag käkade Quetiapin i flera år, 25-75mg till natten. Märkte inget alls när jag slutade med dom faktiskt. Riktigt bra var dom också, bättre än benzo och man fick så mycket man vela ha utan krångel.

Vad är dom långsiktiga farorna med att käka låga doser Quetiapin under längre perioder? Har min hjärna tagit stryk?

BTW så käkar jag ingen medicin alls nu och sover som en gud.
Citera
2022-07-13, 20:45
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1876random
What? Jag käkade Quetiapin i flera år, 25-75mg till natten. Märkte inget alls när jag slutade med dom faktiskt. Riktigt bra var dom också, bättre än benzo och man fick så mycket man vela ha utan krångel.

Vad är dom långsiktiga farorna med att käka låga doser Quetiapin under längre perioder? Har min hjärna tagit stryk?

BTW så käkar jag ingen medicin alls nu och sover som en gud.

https://www.cam.ac.uk/research/news/antipsychotic-drugs-linked-to-slight-decrease-in-brain-volume

Det har knappast varit bra för hjärnan.

Citat:
Ursprungligen postat av TröttSvensk
Inte beroendeframkallande, du har använt dem i 15 år och tycker inte att de är beroendeframkallande ?
Driver du med oss ?
Jag tar dem en till två gånger i veckan på grund av att jag tar andra mediciner som gör det svårt att sova.
Tänker försöka sluta nu med dem under semestern.

Nej jag driver inte. Så länge jag håller mig till 5-15 mg så märker jag inte av något fysiskt beroende alls när jag slutar. Jag hade en period där jag åt 45 mg + om dagen, och då kände jag faktiskt av lite "AT" (typ rastlös och irriterad) i några dagar när jag slutade.
Citera
2022-07-13, 20:48
Medlem
DesertBeagles avatar
Imovane. Den är rätt mild men den får dig ändå att sova, och den ger ingen baksmälla dagen efter som många andra läkemedel gör.

Har haft den nu i snart 10 år - och den är lika bra idag som den var när jag fick den utskriven. 7.5mg.
Citera
2022-07-13, 21:44
Medlem
Hobbybondes avatar

Medicin och hälsa -> Psykiatri och psykofarmaka
/Mod.
Citera
2022-07-13, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Har under 1 år nu testat på olika sömntabletter från psykakuten (pga svårigheter att sova pga ångest) bl.a. Lergigan, mirtazapin, propovan och Theralen (ingen av dessa har gett önskad effekt - vaknar upp ännu tröttare bara)

Behöver sömntablett 1 gång i veckan typ för o få ordentligt med sömn.

Finns det någon som har tips på någon sömntablett som funkar (får man fråga efter en viss typ av läkemedel eller kommer läkaren neka ens förslag då?) eller måste man bara testa sig fram?

Mängder med motion samt balanserad kost slår alla sömnmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in