2022-07-13, 13:34
Medlem
Hawxs avatar
Stilnoct och Imovane tycker jag funkar bäst. Mycket är dock individuellt.
Citera
2022-07-13, 13:57
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Håller med! Förstår inte varför de inte ska gå på högkostnadsskyddet? Men det är klart, det ingen som har patent på det...
Det gick på högkostnadsskyddet förut. Det som heter Melatonin AGB. Min konspirationsteori är att de var tillsagda att skriva ut imovane och sån skit förut. Sen blev melatonin mer vanligt och de var tvugna att hitta ett sätt att tjäna pengar på det med så man gjorde det receptfritt och tog bort det från högkostnadsskyddet. Jag känner (kanske placebo) skillnad mot det man köper på apoteket. Melatan eller vad det heter. Jag somnar av både det och det jag har på recept (men som kostar massa pengar) men mår sämre dagen efter av det från apoteket.

Minns första läkaren som rekommenderade det till mig. Jag hade aldrig hört talas om det och han sa typ "om några år lär det vara väldigt vanligt och räknas som ett kosttillskott" innan det var det ingen läkare som ens nämnt det. Det var bästa sommaren i mitt liv sen när jag äntligen fick sova hyfsat igen.

Har även fått min pappa att gå över från imovane till melatonin.
Citera
2022-07-13, 14:03
Medlem
BigFatCones avatar
Flunitrazepam. Jag tar en och lägger mig. Somnar efter 20 minuter och vaknar som en klockan sex timmar senare, pigg, fräsch och alert. Ingen annan för sömnen specifik medicin har fungerat för mig.
Citera
2022-07-13, 14:03
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
För mig funkar Theralen (Alimemazin) bäst. Jag har Imovane (Zopiklon) också, men behöver sällan dom, men tar jag ett par sådana tillsammans med Theralen så somnar jag inom 10 min. Sen köper jag Melatonin från Polen också, det ger bättre kvalitet på sömnen. Det är ok för läkaren, han skulle kunna skriva ut de, men de går inte på högkostnadsskyddet o är svindyra i Sverige (men jag tror de finns receptfritt också). I Polen är de billiga, t.ex; https://www.ebay.com/itm/363232826420

Läkarna är väl inte helt glada i att skriva ut Imovane, inte för en längre period i.a.f. Den är ändå narkotikaklassad. Men jag bara frågade om jag kunde få den o det var ok. Sen finns det Stilnoct (Zolpidem) också, men den verkar dom vara lite mer restriktiva med.

Säger också Imovane, testade det mesta tills jag fick dessa.
Aldrig något problem med att få recept, får ut för 6mån åt gången.
Citera
2022-07-13, 14:12
Medlem
Håller med om Zopiklon(insomning, ej sömntablett), har under en längre period tagit melatonin men slutade då jag fick flertalet biverkningar (Den listan är inte kort heller)
Citera
2022-07-13, 14:17
Medlem
Någon som äter Imovane som märker skillnad av att hämta ut billigare varianter typ Zopiklon Pilum?
Citera
2022-07-13, 14:58
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Har under 1 år nu testat på olika sömntabletter från psykakuten (pga svårigheter att sova pga ångest) bl.a. Lergigan, mirtazapin, propovan och Theralen (ingen av dessa har gett önskad effekt - vaknar upp ännu tröttare bara)

Behöver sömntablett 1 gång i veckan typ för o få ordentligt med sömn.

Finns det någon som har tips på någon sömntablett som funkar (får man fråga efter en viss typ av läkemedel eller kommer läkaren neka ens förslag då?) eller måste man bara testa sig fram?

Du har fått helt fel sömnmedicin och det vet den läkare om som skrev ut pillren. Lergigan är inget sömnmedel.
Du borde anmäla läkaren till socialstyrelsen.
Citera
2022-07-13, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammenil0
Får man det genom o bara fråga läkaren om de?

Imovane, receptbelagd
Citera
2022-07-13, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leuko
Någon som äter Imovane som märker skillnad av att hämta ut billigare varianter typ Zopiklon Pilum?

Ja dagen efter. men ingen skillnad för sömnen.

Oäkta sömn i flera år av denna skiten.

Samtidigt vill jag ej börja mixa med sömnhormon.
och få vilda drömmar är det sista man behöver.
Citera
2022-07-13, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troende1
Jävlar vad dåligt du måste må
Det beror på hur man definierar dåligt. Min depression är borta sedan länge och ångesten under kontroll till typ 90 %.

Det enda som vägrar att ge med sig är insomnian som min psykiatriker (som är överläkare) bedömer som särdeles terapiresistent samt kronisk så det är mest den jag medicinerar för i dagsläget.

Sov rätt bra på kombon 2 mg Iktorivil , 5 mg Nitrazepam, 2 ml Theralen samt 2 propavan.

Efter att Nitrazepamen avregistrerades så fick det bli 2 mg Iktorivil, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 5 mg Melatonin samt max 0.5mg Xanor vid behov, vilket jag sällan tar eftersom jag har en enorm respekt för just Xanor.

Det går åt rätt håll iallafall med insomnian för när jag var riktigt dålig så stod jag på 2 mg Iktorivil, 5 mg Nitrazepam, 2 st Propavan, 2 ml Theralen, 4 mg Melatonin, 400 mg Quetiapine samt 15 mg Mirtazapin till natten för att öht kunna sova någonting och var ofta inlagd.

Idag funderar jag tom på att klippa morgon Iktorivilen då den börjar kännas överflödig och Cipralexen emot depression är utsatt sedan länge och inlagd har jag inte varit på fyra år nu.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2022-07-13 kl. 17:26.
Citera
2022-07-13, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Det gick på högkostnadsskyddet förut. Det som heter Melatonin AGB. Min konspirationsteori är att de var tillsagda att skriva ut imovane och sån skit förut. Sen blev melatonin mer vanligt och de var tvugna att hitta ett sätt att tjäna pengar på det med så man gjorde det receptfritt och tog bort det från högkostnadsskyddet. Jag känner (kanske placebo) skillnad mot det man köper på apoteket. Melatan eller vad det heter. Jag somnar av både det och det jag har på recept (men som kostar massa pengar) men mår sämre dagen efter av det från apoteket.

Minns första läkaren som rekommenderade det till mig. Jag hade aldrig hört talas om det och han sa typ "om några år lär det vara väldigt vanligt och räknas som ett kosttillskott" innan det var det ingen läkare som ens nämnt det. Det var bästa sommaren i mitt liv sen när jag äntligen fick sova hyfsat igen.

Har även fått min pappa att gå över från imovane till melatonin.
Melatonin är bara bortplockat ur högkostnadsskyddet för vuxna. Minderåriga som har svårt att sova pga typ svår ADHD går det fortfarande på högkostnadsskyddet för.

Anledningen är att de hävdar att det inte finns någon studie som visar på att det verkligen funkar på vuxna utan bara på barn och ungdomar, vilket känns som lite bullshit.

Jag frågade nämligen min psykiatriker som är överläkare eftersom att Melatonin ingår i min medicinmix till natten och det var det svaret jag fick.

När jag började medicinera med Melatonin så ingick det fortfarande i högkostnadsskyddet så man vart lagom sur när det ändrades

En burk Melatonin AGB på apoteket kostar numera ett par hundra för mig som är vuxen så man är ändå lite glad över att en burk med 100 tabletter ändå räcker i över tre månader.

.
Citera
2022-07-13, 17:44
Medlem
Laureths avatar
Triazolam eller Zopiklon.

Nej Zopiklon är inte särskilt beroendeframkallande. Verkar vara mest kvinnor som tycker att den orsakar AT. Kanske något biologiskt då, men jag har då aldrig upplevt minsta lilla besvär efter 15 år med dessa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in