Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-13, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Du har ingen koll. Du går efter vanlig logik, men så läser man inte lagtext! Då hade det stått i lagen att planering krävs, man tittar inte på det i skuldfrågan.

Lagen tolkas alltså svart på vitt vad det står, står inte planering med tar man inte hänsyn till planering. Sen om du tycker att tänka tanken är planering, ja det får du väl tycka, men inte i lag. Därför går det inte att styrka, för i lag skrivs bara det som skall tas i beaktande

Det står som sagt var i lagen att uppsåt krävs, har du ingen koll alls?
Planering styrker att man har detta uppsåt.
Citera
2022-07-13, 14:13
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Det står som sagt var i lagen att uppsåt krävs, har du ingen koll alls?
Planering styrker att man har detta uppsåt.

Uppsåt är inte samma sak som planering, i juridiken. Det du inte fattar är att juridik inte tolkar ord på samma sätt som dig, planering innebär något annat i juridisk mening

Mao så värderar inte domstolen på vilken nivå eventuell planering varit, i skuldfrågan, däremot tittar man på det när man ska bedöma straffvärde
Citera
2022-07-13, 14:16
Medlem
Citat:
Uppsåt är inte samma sak som planering, i juridiken. Det du inte fattar är att juridik inte tolkar ord på samma sätt som dig, planering innebär något annat i juridisk mening

Vad är din källa på vad planering innebär i juridiken, för du har väl en källa på ditt påstående?
Citera
2022-07-13, 14:20
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Vad är din källa på vad planering innebär i juridiken, för du har väl en källa på ditt påstående?

det är som att säga, visa källa på att uppsåt inte innebär en rosa elefant

Kan du ge mig en källa på det?
Citera
2022-07-13, 14:24
Medlem
Citat:
det är som att säga, visa källa på att uppsåt inte innebär en rosa elefant

Kan du ge mig en källa på det?

Så när du skrev "planering innebär något annat i juridisk mening" så menade du inte att det fanns en juridisk definition? Du svamlade alltså bara?
Citera
2022-07-13, 14:28
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Så när du skrev "planering innebär något annat i juridisk mening" så menade du inte att det fanns en juridisk definition? Du svamlade alltså bara?

Jag skriver att det är något annat än uppsåt. Och så säger jag, visa mig en källa på att uppsåt inte är samma sak som en rosa elefant, samma dumma jävla jämförelse
Citera
2022-07-13, 14:30
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Citat:
Planering är en process, som innebär att nå ett framtida mål genom ett systematiskt och målinriktat handlande från givna utgångspunkter.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Planering

Där har du definitionen av planering

Stämmer det överens med tanken ”jag ska hugga kniven i honom”?
Citera
2022-07-13, 14:40
Medlem
Citat:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Planering

Där har du definitionen av planering

Stämmer det överens med tanken ”jag ska hugga kniven i honom”?

Haha var detta menat som ett skämt, när du ska styrka "planering innebär något annat i juridisk mening" så citerar du en artikel från wiki som inte handlar om juridiska definitioner, lysande Sickan!
Citera
2022-07-13, 14:44
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Haha var detta menat som ett skämt, när du ska styrka "planering innebär något annat i juridisk mening" så citerar du en artikel från wiki som inte handlar om juridiska definitioner, lysande Sickan!

Trodde du att det fanns en ordbok för tolkning för varje ord i lagboken ? 🤣

Vart det svettigt nu, tror du alltså domstolen har en slarvigare tolkning av ordet?

Sopa
Citera
2022-07-13, 14:45
Medlem
Citat:
Trodde du att det fanns en ordbok för tolkning för varje ord i lagboken ? 🤣

Vart det svettigt nu, tror du alltså domstolen har en slarvigare tolkning av ordet?

Sopa

Varför påstod du att juridiken hade en annan definition om du inte anser eller kan styrka det?
Citera
2022-07-13, 14:46
Medlem
TrueCs avatar
Citat:

Och då kan vi ju vända på steken om vi ska leka med källhänvisningar.

Visa källa på ditt påstående?
Citera
2022-07-13, 14:48
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Varför påstod du att juridiken hade en annan definition om du inte anser eller kan styrka det?

Jag skrev att juridiken har en annan definition än din personliga tolkning 🤣 som verkar rätt off the grid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in