2022-07-12, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Skulle säga att du har ganska stora chanser. Vad för program?

Naturvetenskapligt basår på GU, sökt både med hp och betyg (B1). Tack så mycket för svar, varit ganska nervös över att inte komma in!
Citera
2022-07-12, 15:00
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nova528
Naturvetenskapligt basår på GU, sökt både med hp och betyg (B1). Tack så mycket för svar, varit ganska nervös över att inte komma in!

Säger aldrig till någon att vara helt lugn eller att de med 100% säkerhet kommer in. Bättre att ställa in sig på det värsta och förhoppningsvis få en positiv överraskning. Men som sagt, tror du har en god chans, speciellt i år.

Lycka till!
Citera
2022-07-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Personal och arbetsliv Karlstad
Reserv 16 i BII - 9 antagna

Ska man ha hopp?
Citera
2022-07-12, 15:09
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Ska man ha hopp?

Hopp ska man alltid ha. I ditt fall ser det dock mörkt ut. Alla 9 antagna plus 7 till ska tacka nej för att du ska komma in.

Sök i vår om de har antagning då, plugga upp betygen, skriv hp.

Lycka till!
Citera
2022-07-12, 15:49
Medlem
Fonos avatar
Reservplats högskola

Hur vanligt är det att komma in på sina val när det gäller reservplats?

Exempelvis ett program som tar in runt 10 personer +-5, hur stor chans är det att komma in om man ligger på reservplats;
10, 25, 50, 100, 150, 200, 250... Mm.

Har du egen erfarenhet? Dela med dig!
Finns det statistik? Dela länk!
Citera
2022-07-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matfer
Du får vänta tills andra antagningsbeskedet. Då kommer det stå antagen för dig om någon annan tackat nej, och dina andra utbildningar kommer att strykas. Skulle du mot förmodan inte bli antagen i andra beskedet finns det fortfarande en möjlighet. Väljer någon att tacka nej i andra beskedet så tenderar universitetet att ringa upp personer i reservlistan.

Fast det är inte helt sant. Man har ett överintag och börjar inte ringa in reserver så fort någon tackar nej till en plats; man brukar vänta tills man når ner under det faktiska antalet platser som finns. D.v.s. det kan behöva vara 5 personer som tackar nej i en kvotgrupp innan man ringer första reserven.
Citera
2022-07-12, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fono
Hur vanligt är det att komma in på sina val när det gäller reservplats?

Exempelvis ett program som tar in runt 10 personer +-5, hur stor chans är det att komma in om man ligger på reservplats;
10, 25, 50, 100, 150, 200, 250... Mm.

Har du egen erfarenhet? Dela med dig!
Finns det statistik? Dela länk!

Om vi säger så här: De flesta lärosäten sätter antalet platser i urval 1 och 2 för att i så låg utsträckning som möjligt behöva ringa in reserver eftersom det är så mycket osäkerhetsfaktorer i det för både studenter och lärosäte. Om man har statistik som säger att 10 studenter hoppar av under första året gör man hellre ett överintag på 10 studenter än att börja ringa reserver efter terminsstart.
Citera
2022-07-12, 17:58
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Fast det är inte helt sant. Man har ett överintag och börjar inte ringa in reserver så fort någon tackar nej till en plats; man brukar vänta tills man når ner under det faktiska antalet platser som finns. D.v.s. det kan behöva vara 5 personer som tackar nej i en kvotgrupp innan man ringer första reserven.

I vart fall behöver man vänta till andra antagningsbeskedet. Därefter ligger det på universiteten att ringa in fler reserver.
Citera
2022-07-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facket.forsakrar
Ht21 så var det minst 40 st reserver som kom in.
Blev reserv 25 nu. Borde väl gå? Känner mig rätt orolig.
Citera
2022-07-12, 19:09
Medlem
Hur fungerar det med att bli antagen som reserv efter att terminen startat? Ringer de upp dagen efter kursstart, eller är det några veckor efter start?
Samt, om jag redan börjat plugga något annat program men väljer att byta om jag får chansen, hur löser de det då?
Sitter som reserv, men då runt 60% hoppar av första året är jag rätt säker på att jag kommer in så fort folk börjar droppa ut. Frågan är bara hur sent de börjar ge upp ..
Citera
2022-07-12, 19:32
Medlem
Facket.forsakrars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miracLe9
Blev reserv 25 nu. Borde väl gå? Känner mig rätt orolig.

Som sagt så är det inte omöjligt om man ser till fjolåret. Dock skulle jag inte hoppas på för mycket, det kan mycket väl bli färre som tackar nej i år. Svårt att säga. Bara vänta och hoppas, och kommer du inte in på andra antagningen så får du hoppas att det kommer ett samtal från universitetet.

Lycka till!
Citera
2022-07-12, 22:40
Medlem
144hzs avatar
Sjukt förvirrad. Blev antagen till mitt tredjeval, helt program på 180hp. Vill självklart behålla min reservplats på förstavalet då jag verkar ha goda chanser o bli antagen där, också ett program på 180hp.

Det står dock såhär på antagning.se "Om du har blivit antagen till 45 hp kan du stå som reserv till maximalt 165 hp. Om du inte blivit antagen till något än, kan du stå som reserv till maximalt 210 hp."

Jag har ju blivit antagen till ett helt program redan, alltså kan jag inte tacka ja till reservplatsen på förstavalet? Eller har jag förstått fel..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in