Citat:
Ursprungligen postat av
HepCat-X
"Jag trodde den gången att jag skulle kämpa för mitt folks frihet, att jag skulle ta till svärdet, Jag gjorde mig beredd på att bli hängd. (paus) Illusioner."
-replik ur den kanadenisk-franska tv-serien Marguerite Volant från 1990-talet, om ett misslyckat uppror bland fransktalande Quebecois på 1780-talet (fram till 1763 hade de varit franska undersåtar). Huvudpersonen tog inte själv till vapen och blev heller inte gripen och hängd, hon befinner sig flera år senare i landsflykt i det unga USA, också engelskspråkkigt men i alla fall inte under den brittiska kronan.
Väst kommer inte att "hjälpa Ukraina till seger" och triumf över Ryssland, till en kostnad av femhundra miljarder dollar eller vad det skulle vara, och än mindre kommer de att bygga upp landet igen till samma standard som ett normalt europeiskt land. Det är just illusioner, som Zelensky och hans backers alltmer desperat vädjar till.
Precis om efter andra världskriget och marshalhjälpen kommer Ukraina få hjälp.
självklart kommer Ukraina få stå för det mesta av jobbet och slitet men västländerna kommer på olika sätt att stötta. Men kunskap, rådgivning, pengar, ökad handel, placering av tillverkningsindustri OCH pengar.
Hjälpte väst till med att bygga upp Tyskland som kommer verkligen Ukraina att få hjälp.
För väst är Ukraina inte bara ett stackars land utan det handlar om Europa och att man inte bara kan tillåta en diktatur att totalt bomba sönder ett land hur som helst.