Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Jo, precis. Fenomenet förekommer tydligen på den ukrainska sidan också, fastän snäppet mer anspråkslöst. Ryssarna ska kastas ut i havet!
Jag vet att det retar vissa att diskutera rimligheten i den ukrainska hållningen (segra eller dö, typ). Jag har väl på något vis landat i att det är upp till Ukraina att bestämma, men jag kommer inte ifrån uppfattningen att det råder delade meningar kring krigets slutmål eller fredens villkor i olika delar av landet och olika delar av befolkningen. Jag kan lätt se tom. Zelensky som fången, omgiven av mer eller mindre radikala ukrainska nationalister, och det ukrainska folket som gisslan. Samtidigt förstår jag dem som anser att det är rätt att strida. Andra har inget val. Det är komplicerat...
Hur som helst: Det kan nog verka motigt i dag som storrysk historienörd med militära intressen. De ryska expansionsdrömmarna har alltså historisk förankring i vissa kretsar (geo- och realpolitisk motivering i andra). Samma sak märks i mindre skala i Ukraina, bland radikaler, där man ska ta tillbaka Rostov, Kursk, Kuban, osv.
Bra analys som verkligen lyfter sig högt över den gormande dagisnivån i tråden.

Jag håller med om det mesta, och just den här tvetydigheten om Ukrainas mål, hur långt deras ledning vill, kan eller skulle vilja gå, är besvärande. En tung del av de ukrainska ultranationalisterna vill helt enkelt se stora erövringar för sitt land på andra sidan Don när de (hypotetiskt, med hjälp av NATO) har kastat ut ryssen från Donbass och Krim. Man drömmer om ukrainskt
Lebensraum och om att landet ska bli en ny stormakt i Östeuropa, Moskva ska krossas och Ryssland bli till västliga eller ukrainska kolonier osv. Detta är som jag ser det rena illusioner, men farliga sådana.
Sedan kan man fråga sig hur rimlig denna "Segra eller dö!"-hållning är när Ukraina så här långt inte har vunnit en enda meningsfull strategisk seger med sin armé eller flotta i det här kriget (nej, striderna om Snake Island är i första hand en propagandastory, ön spelar ingen större strategisk roll men Kiev har gjort den till en myt) - och dessutom till 95% går på utländska vapen, utländska supplies och utländska pengar? De verkar dessutom ta detta för givet och stortrivas med dessa flöden från väst, för att i nästa ögonblick kräva tjugo miljarder dollar till. Eller vapen och utrustning till en armé på en miljon man...Där känns det för somliga av oss som att hela situationen hamnar på högkant, det ser ut som avancerad
grifting.