2022-07-12, 13:17
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
jo exakt. Men det kan ju användas som ett sätt att undvika totalförsvarsplikten. Du kanske hellre vill bli utvisad än skickad till fronten.

Med risk för att tvingas strida för Ryssland i Ukraina, en överhängande risk.
Citera
2022-07-12, 13:18
Medlem
raskenss avatar
Är inte Charkiv kontrollerat av Ukraina? Eller är det nån obetydlig förort ryssen håller?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G1eRm/ryska-krigslagar-och-tv-kanaler-infors-i-charkiv
Citera
2022-07-12, 13:18
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Iranierna är duktiga på drönare. Och stridsflygplan.
Hehehe, nej, de är URUSLA på stridsflygplan. De flyger fortfarande med flygplan de fick från USA innan revolutionen 1979.

Drönare kan de möjligen vara okej på, men de lär knappast sticka ut på området. Det som sticker ut är väl deras beredvillighet att gå Rysslands önskningar till mötes, men vi har inte sett det hända ännu. Iran bör nog tänka efter både en och två gånger i det här läget.
Citera
2022-07-12, 13:20
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Är inte Charkiv kontrollerat av Ukraina? Eller är det nån obetydlig förort ryssen håller?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5G1eRm/ryska-krigslagar-och-tv-kanaler-infors-i-charkiv

Det är också en region (oblast). Befolkningen som Ryssland kontrollerar i regionen är obetydlig. Pseudonyhet.
Citera
2022-07-12, 13:21
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Först när ryssland släpper sn valuta fri och omvärlden börjar handla vet vi med säkerhet hur ekonomin har drabbats. Men de kan säker fortsätta att bygga gamla ladabilar med förgasare för sin egen fattiga marknad.
Jo tjena, man verkar ha "jättekoll" på det militära

Gällande Ukraina är det 100% ryssland som bombar sönder, iaf den sydöstra sidan.
Vi i väst kommer att hjälpa de att bygga upp landet igen till ett fritt land, ett land LÄNGT ifrån någon gammal sunkig sovjetrepublik.
Precis, det finns många här som tror att det är Sovjet på 1980-talet, världens då i särklass största konventionella militär, som Ukraina strider emot. Det är dock 40 års plundring och försnillning av statliga medel senare och det vi ser i Ukraina är vad Ryssland förmår i dagsläget. Det är inte särskilt imponerande och inte ens en fullständig mobilisering från Rysslands sida idag skulle vända på krigslyckan för dem.
Citera
2022-07-12, 13:21
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Som jag har förstått det är vissa ryska hardliners oroliga för en "liten rysk seger" i Ukraina, t ex Krim erkänns och Donbass blir självständigt. De vill rent faktiskt se tsar-Ryssland återupprättat. Därför tjatar de om mobilisering, "det går inte tillräckligt fort, se hur mycket vapen som flödar in". Det är samma problematik som i alla konflikter, där är galningar på bägge sidor som kräver total seger.
Jo, precis. Fenomenet förekommer tydligen på den ukrainska sidan också, fastän snäppet mer anspråkslöst. Ryssarna ska kastas ut i havet!

Jag vet att det retar vissa att diskutera rimligheten i den ukrainska hållningen (segra eller dö, typ). Jag har väl på något vis landat i att det är upp till Ukraina att bestämma, men jag kommer inte ifrån uppfattningen att det råder delade meningar kring krigets slutmål eller fredens villkor i olika delar av landet och olika delar av befolkningen. Jag kan lätt se tom. Zelensky som fången, omgiven av mer eller mindre radikala ukrainska nationalister, och det ukrainska folket som gisslan. Samtidigt förstår jag dem som anser att det är rätt att strida. Andra har inget val. Det är komplicerat...

Hur som helst: Det kan nog verka motigt i dag som storrysk historienörd med militära intressen. De ryska expansionsdrömmarna har alltså historisk förankring i vissa kretsar (geo- och realpolitisk motivering i andra). Samma sak märks i mindre skala i Ukraina, bland radikaler, där man ska ta tillbaka Rostov, Kursk, Kuban, osv.
Citera
2022-07-12, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Först när ryssland släpper sn valuta fri och omvärlden börjar handla vet vi med säkerhet hur ekonomin har drabbats. Men de kan säker fortsätta att bygga gamla ladabilar med förgasare för sin egen fattiga marknad.
Jo tjena, man verkar ha "jättekoll" på det militära

Gällande Ukraina är det 100% ryssland som bombar sönder, iaf den sydöstra sidan.
Vi i väst kommer att hjälpa de att bygga upp landet igen till ett fritt land, ett land LÄNGT ifrån någon gammal sunkig sovjetrepublik.
"Jag trodde den gången att jag skulle kämpa för mitt folks frihet, att jag skulle ta till svärdet, Jag gjorde mig beredd på att bli hängd. (paus) Illusioner."

-replik ur den kanadenisk-franska tv-serien Marguerite Volant från 1990-talet, om ett misslyckat uppror bland fransktalande Quebecois på 1780-talet (fram till 1763 hade de varit franska undersåtar). Huvudpersonen tog inte själv till vapen och blev heller inte gripen och hängd, hon befinner sig flera år senare i landsflykt i det unga USA, också engelskspråkkigt men i alla fall inte under den brittiska kronan.

Väst kommer inte att "hjälpa Ukraina till seger" och triumf över Ryssland, till en kostnad av femhundra miljarder dollar eller vad det skulle vara, och än mindre kommer de att bygga upp landet igen till samma standard som ett normalt europeiskt land. Det är just illusioner, som Zelensky och hans backers alltmer desperat vädjar till.
Senast redigerad av HepCat-X 2022-07-12 kl. 13:42.
Citera
2022-07-12, 13:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Vilken smäll det var. Det är även bildbevis på ammunitionslådor och inte konstgödsel eller vad nu ryssarna hittade på. https://mobile.twitter.com/GirkinGirkin/status/1546745105876500481
Citera
2022-07-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invektiv72

Iranierna är duktiga på drönare. Och stridsflygplan.

Stridsflygplan?
Citera
2022-07-12, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Indien stoppar matexport till väst,,,

Är det här en kreativ omskrivning av deras totala veteexportstopp - som främst drabbar Mellanöstern/Afrika - eller finns det nya bud på mat generellt med inriktning enbart västländer?
Citera
2022-07-12, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Hehehe, nej, de är URUSLA på stridsflygplan. De flyger fortfarande med flygplan de fick från USA innan revolutionen 1979.

Drönare kan de möjligen vara okej på, men de lär knappast sticka ut på området. Det som sticker ut är väl deras beredvillighet att gå Rysslands önskningar till mötes, men vi har inte sett det hända ännu. Iran bör nog tänka efter både en och två gånger i det här läget.

De gör ungefär det vad USA gör nu för tiden. De har hållit på med UAV sedan 1980-talet. Det är klart Iran säljer vapen till Ryssland om de kan. Då kan de få sådant de saknar. Luftvärn och annat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaman_22_(UAV)

Var tror du Huthis får sina drönare ifrån?

https://en.wikipedia.org/wiki/Abqaiq%E2%80%93Khurais_attack
Citera
2022-07-12, 13:43
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
De gör ungefär det vad USA gör nu för tiden. De har hållit på med UAV sedan 1980-talet. Det är klart Iran säljer vapen till Ryssland om de kan. Då kan de få sådant de saknar. Luftvärn och annat.

https://en.wikipedia.org/wiki/Kaman_22_(UAV)

Var tror du Huthis får sina drönare ifrån?

https://en.wikipedia.org/wiki/Abqaiq%E2%80%93Khurais_attack
Det är skillnad på att sälja några drönare, eller donera, till en lokal konflikt och på att direkt utmana hela väst genom att ge sitt stöd till Ryssland.

Iran är redan en pariastat, men att de skulle vilja ta riskerna det innebär att leverera till Ryssland... Ja, kanske, men det finns inte mycket vettigt som Ryssland kan erbjuda dem (förutom tillgång till kärnvapenteknologi, men det har jag svårt att ens Ryssland skulle få för sig att dela med sig av).

Vem vill ha ryskt luftvärn? Förutom Ryssland och Erdogan? I och för sig, ingen annan lär kunna erbjuda luftvärn till Iran så kanske, kanske...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in