Citat:
Ursprungligen postat av
Petronius
Det smäller hela tider i rondellerna hemma hos mig. Det beror på att bil 1 åker först in i rondellen i vanlig, nedsatt hastighet pga rondell men bil 2 som genom att köra i 100 knyck hade hoppats tvinga bil 1 att vänta kör in i rondellen i 100 knyck och kör på bil 1.
Det du inte fattar är ju att vi som kommer först till rondellen inte alltid vågar lita på att fartdåren kommer att bromsa och därför släpper in denne först. Det inträffar tusentals sådana olyckor varje år i rondeller. Helt i onödan pga såna som du.
Kör du i 100 genom vanliga korsningar också?
Men, om det smäller så har någon gjort ett trafikbrott. Missade du att jag aldrig varit inblandad i en olycka mellan två fordon sedan 1985?
Sedan är det ytterst få som klarar en rondell i 100. Jag klarar det i Vallarondellen i Linköping. En vanlig standardrondell 70-80 OM jag kör rakt fram samtidigt som den är tom då dessa hastigheter kräver att man skär rondellen.
O ditt snack om att komma först.
Reglerna säger att man ska lämna företräde till de som är i Cirkulationsplatsen, inte att man ska lämna företräde till den som kom först. Hur ska jag veta att du som är i motsatt påfart inte ska 3/4-dels varv i en tom rondell som exempel? Du kanske ska rakt fram och ändå ska jag ge dig företräde enl ”Jag kom förstregeln”.
Jag har tre tips till dig.
1. Lär dig köra bil
2. Lär dig läsa trafiken
3. Ta ansvar för dina handlingar i trafiken, inte andras.
Ja, jag har inga problem att hålla 100knyck i en korsning om förutsättningarna är de rätta.