2022-07-10, 09:39
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rattens-riddare
Värst är när nonchalanta bilister kör om på motorväg i 110 och sedan svänger in framför mig så tvärt att de nästan tar med sig min vänstra framskärm ! Varför i hela friden kör man så? Oftast kommer det ingen bil bakom dom på en kilometer men kastar sig in framför mig. Det är ju en livsfarlig körstil eftersom avståndet från min bil till deras bil blir bara några meter!! Händer det något som gör att de tvärstoppar typ kör in i en älg så har jag inte en chans att hinna bromsa innan jag sitter i deras bagagelucka. Nä fy fasen för dåliga chaufförer som inte tar någon hänsyn i trafiken.

Har jag utrymme brukar jag väja ut i omkörningsfilen när jag blir omkörd så tvärt, för att inte ha för kort säkerhetsavstånd. Men tror inte de flesta fattar varför jag reagerar så.

Blev nyligen omkörd på det sättet med prejningseffekt. Då brann det för mig och jag körde om gubben och svängde tvärt in framför honom på motorvägen. Efter en stund så körde han om eftersom han inte kunde hålla 110. Men denna gång tog det en bra stund innan han svängde in i högra filen igen. Så poängen gick fram denna gång. Men folk borde köra bil då de sitter bakom ratten och inte vara frånvarande. Dra in körkortet för de som inte kan köra!

Krama om varandra i trafiken.
Jag kör lastbil och det där med att svänga in tvärt framför händer många gånger per dag. Blir även utsatt för så kallade brake checks emellanåt. Det är precis som om att dom ska demonstrera att man kör för sakta. Det är iallafall ett hemskt beteende som är direkt livsfarligt.
Citera
2022-07-10, 18:42
Medlem
Folk som störtkör, ja ökar hastigheten, precis före och in i en rondell. Bara för att de ska hinna före oss andra stackare som väntar på att köra in i rondellen högerifrån. Fy fan vad jag hatar dessa människor. Dessutom har några fräckheten att tuta och vilt gestikulera åt en, även om man själv var först in i rondellen, dvs man redan helt är inne i rondellen. För att man tydligen hindrar deras framfart. Har varit nära att bli påkörd flera gånger av dessa idioter. De håller ibland lätt 60-70 km/h in i rondellen.

Sen har vi en annan kategori. De som väntar på att köra in i rondellen "bakom" en, medan man själv är inne i rondellen, men de är så jävla ivriga att de börjar köra in i rondellen medan man passerar dom, så att de är VÄLDIGT nära att klippa ens högra bakskärm. Nästan lika irriterande som ovan kategori.
Citera
2022-07-11, 11:09
Medlem
Ett irriterande beteende som verkar ha ökat lavinartat de senaste åren, åtminstone i mina trakter:

Motorväg. Avfartsskylten dyker upp i god tid. Alltför många bilister släpper då på gasen eller bromsar (!) så fort de ser skylten. Ibland går det i 70-80 när de har hunnit fram till själva avfarten.

Den aktuella sträckan har väl tilltagna avfarter, det finns ingen som helst anledning att sakta ner i förväg.
De här förarna verkar inte fatta eller bry sig om att de sabbar trafikrytmen för övrig trafik.
Citera
2022-07-11, 11:12
Medlem
Masingas avatar
Folk med fina och dyra bilar som inte kan köra. Efterblivna idioter med pengar.
Citera
2022-07-11, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4pmovement
Folk som störtkör, ja ökar hastigheten, precis före och in i en rondell. Bara för att de ska hinna före oss andra stackare som väntar på att köra in i rondellen högerifrån. Fy fan vad jag hatar dessa människor.

Ja, tycker det är rätt irriterande. Känns som de gör det bara gör att jävlas. Borde rymmas inom "i onödan störa eller hindra annan trafik"
Citera
2022-07-11, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av django_0818
Ett irriterande beteende som verkar ha ökat lavinartat de senaste åren, åtminstone i mina trakter:

Motorväg. Avfartsskylten dyker upp i god tid. Alltför många bilister släpper då på gasen eller bromsar (!) så fort de ser skylten. Ibland går det i 70-80 när de har hunnit fram till själva avfarten.

Den aktuella sträckan har väl tilltagna avfarter, det finns ingen som helst anledning att sakta ner i förväg.
De här förarna verkar inte fatta eller bry sig om att de sabbar trafikrytmen för övrig trafik.

Det är inte så att de har bilar framför? Man kör ju helst inte om efter 1000m skylten om man inte klart ser att det finns plats framför. (En del kör ju om iaf och kastar sig sedan in för att köra av. Lika idiotiskt det. Väldigt vanligt vis Helsingborg S söderifrån, en brant backe före avfarten gör att lastbilarna hamnar i kö sen kör någon om alla lastbilarna och kastar sig in på avfarten, gärna över heldraget)
Citera
2022-07-11, 13:44
Medlem
Citat:
Folk som störtkör, ja ökar hastigheten, precis före och in i en rondell. Bara för att de ska hinna före oss andra stackare som väntar på att köra in i rondellen högerifrån. Fy fan vad jag hatar dessa människor. Dessutom har några fräckheten att tuta och vilt gestikulera åt en, även om man själv var först in i rondellen, dvs man redan helt är inne i rondellen. För att man tydligen hindrar deras framfart. Har varit nära att bli påkörd flera gånger av dessa idioter. De håller ibland lätt 60-70 km/h in i rondellen.

Sen har vi en annan kategori. De som väntar på att köra in i rondellen "bakom" en, medan man själv är inne i rondellen, men de är så jävla ivriga att de börjar köra in i rondellen medan man passerar dom, så att de är VÄLDIGT nära att klippa ens högra bakskärm. Nästan lika irriterande som ovan kategori.
Låter till viss del som mig.
Jag anser att jag är en person som ser långt fram och planerar min körning vilket gör att stanna inför en rondell är ett misslyckande.
Det jag gör är att anpassa min fart så jag kan köra rakt in i en lucka jag redan sett. Ditt problem då är att du står vid nästa påfart och verkar tro att den luckan är din.
Frågan blir då om jag gör rätt eller fel som kör in när JAG kan? Scenariot kan då bli att jag stannar så luckan kommer till dig samtidigt som du inte kan köra ut i den då du startar från stillastående. Inte nog med det så kan faktiskt bilen som hamnar bakom mig svänga ut så du lik förbannat får en lucka.
Vad gäller att köra ut så hänger det ihop med luckan jag just pratade om. Att du blir skitnödig när jag kör ut är ditt problem som inte litar på att jag har koll på dig. Trust me. Jag är inte ett dugg sugen på att köra in i dig och bli vållande till en olycka.
Ja, jag kanske är ett rövhål enl dig men du är då även en person jag hatar att ligga bakom när man ska in i en rondell. Ofta när jag är stående med en bil framför så ser jag luckor vi båda kan komma in i men nog fan står bilen framför kvar.
Rondellen är en fantastisk lösning för att få trafiken att flyta men blir ofta i rusningstrafik en flaskhals just pga att så många inte behärskar att köra i dem.
Citera
2022-07-11, 15:44
Medlem
Nu är det ganska bilfritt i stockholmsområdet så finns inte så mycket i överlag jag stört mig på, har ju vägen för mig själv.

Men billister som lägger sig på bromsen före en rondell, när där inte finns en bil... får mej att skrika oooooooooooooooooooooooooooooooooooooh och bli förbannad i timmar efteråt.
Citera
2022-07-11, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Att du blir skitnödig när jag kör ut är ditt problem som inte litar på att jag har koll på dig. Trust me. Jag är inte ett dugg sugen på att köra in i dig och bli vållande till en olycka.

Jag blir inte skitnödig, men problemet är att DU inte alltid har stenkoll på vad som kan hända i nästa sekund. Jag kan bli tvungen att bromsa in snabbt för att lämna företräde för exempelvis en cyklist som kommer farande på en korsande cykelbana i anslutning till rondellen. Eller en utspringande unge. Som du inte har en chans att förutse (för då hade du inte kört in i rondellen med 5mm avstånd tillgodo. Då kör du på mig bakifrån/från sidan.

Angående den första punkten jag tog upp - det är bara de som accelererar och ökar farten kraftigt in i en rondell, typ 20-30 meter innan rondellen, som jag blir irriterad på. För det är idiotiskt, egoistiskt och farligt. Jag blir naturligtvis inte irriterad på normalt körsätt.
Citera
2022-07-11, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är inte så att de har bilar framför? Man kör ju helst inte om efter 1000m skylten om man inte klart ser att det finns plats framför. (En del kör ju om iaf och kastar sig sedan in för att köra av. Lika idiotiskt det. Väldigt vanligt vis Helsingborg S söderifrån, en brant backe före avfarten gör att lastbilarna hamnar i kö sen kör någon om alla lastbilarna och kastar sig in på avfarten, gärna över heldraget)

Jo, så kan det säkert vara ibland, då i tät trafik.
Men här snackar jag om de som uppenbarligen har glömt vad avfarten är till för.
Citera
2022-07-11, 23:40
Medlem
Citat:
Jag blir inte skitnödig, men problemet är att DU inte alltid har stenkoll på vad som kan hända i nästa sekund. Jag kan bli tvungen att bromsa in snabbt för att lämna företräde för exempelvis en cyklist som kommer farande på en korsande cykelbana i anslutning till rondellen. Eller en utspringande unge. Som du inte har en chans att förutse (för då hade du inte kört in i rondellen med 5mm avstånd tillgodo. Då kör du på mig bakifrån/från sidan.

Angående den första punkten jag tog upp - det är bara de som accelererar och ökar farten kraftigt in i en rondell, typ 20-30 meter innan rondellen, som jag blir irriterad på. För det är idiotiskt, egoistiskt och farligt. Jag blir naturligtvis inte irriterad på normalt körsätt.
Tja och där gick du till ytterligheter. Ungar ska inte springa i rondeller vilket gör att du knappast kollar efter dem. Cyklister syns riktigt bra. Själv har jag kör bil sedan 1985 utan att ha varit inblandad i en olycka med andra fordon. Med detta anser jag att jag vet vad jag gör när jag läser av trafiken
Citera
2022-07-12, 09:18
Avslutad
Citat:

Där ska man sänka farten så han får tvärnita eller krocka.

jag försöker alltid ha kolla på det här, speciellt i stockholm. Många inkörare tycks tro att det är så väjningsplikt funkar - att man ska aldrig behöva stanna och vänta. Det är ett aggressivt körtsätt skulle jag säga och vore jag snut, skulle jag börfälla dem för det.
Senast redigerad av qaaq 2022-07-12 kl. 09:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in