2022-07-12, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Svårt att alltid minnas namn vissa kommer man ihåg lättare än andras. Men att döma någons intresse efter vilka namn man känner till på fotbollskommentatorer är rätt lågt och fult. Trodde det var uppenbart nu att jag inte är en han, så där måste du fått något om bakfoten.

Att inte känna till nån som i riks-TV har kommenterat dam-och herrfotboll sedan Bockstensmannens dagar är ingen perifer sak utan är avslöjande, särskilt för nån som sätter sig själv på höga hästar och tar sig friheten att beskylla andra för att vara misslyckade män.

Det är möjligt att du inte är en man. Men det struntar jag i.
Senast redigerad av IamreallyLars 2022-07-12 kl. 11:09.
Citera
2022-07-12, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Då kan jag glädja dig med att Hammarby har över 2000 i snitt hittills i år på hemmamatcherna. Dessutom ca 4700 sålda till nästa hemma match, derbyt mot djurgården, som spelas om en dryg månad.

I övrigt håller jag med. Många (de flesta) lag har väldigt dåliga publiksiffror. Ska damfotbollen lyfta på sikt så är det där grunden måste läggas.

Damfotboll kan lyftas av att det blir underhållande också! Och det är det inte eller kanske på sin höjd komiskt roligt när tjejerna gör sådana felaktiga beslut att det blir komiskt men ur fotbollens synvinkel är det en bedrövlig underhållning! Att man lyckas få 2000 pers ligger nog mer i kärleken till ett klubbmärke än att man går för att se bra fotboll.
Citera
2022-07-12, 11:49
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av realist1
Damfotboll kan lyftas av att det blir underhållande också! Och det är det inte eller kanske på sin höjd komiskt roligt när tjejerna gör sådana felaktiga beslut att det blir komiskt men ur fotbollens synvinkel är det en bedrövlig underhållning! Att man lyckas få 2000 pers ligger nog mer i kärleken till ett klubbmärke än att man går för att se bra fotboll.

Din sista mening gäller ju i hög grad Allsvenskan (för män) i Sverige. Det är ju klubbmärket, inte prestationen, som lockar folk i mängder. Att stödja laget och att få vara med när laget segrar, oavsett hur det ser ut, är själva lockelsen. Hellre ett snubbelmål än ett enastående anfall i ribban.
Senast redigerad av HerrGickhan 2022-07-12 kl. 12:02.
Citera
2022-07-12, 12:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Din sista mening gäller ju i hög grad Allsvenskan (för män) i Sverige. Det är ju klubbmärket, inte prestationen, som lockar folk i mängder. Att stödja laget och att få vara med när laget segrar, oavsett hur det ser ut, är själva lockelsen. Hellre ett snubbelmål än ett enastående anfall i ribban.

Fast det säger ju något när Hammarby som har ett snitt på 27 000 i allsvenskan "endast" har ett snitt på 2000 i damallsvenskan och med det ändå är helt outstanding när det kommer till publiksiffror.

AIK är väl iofs ännu tydligare. Vad har dom i allsvenskan? Ett snitt på runt 25 000? Senaste matchen i damallsvenskan drog dom 241 åskådare mot serieledaren Rosengård.
Senast redigerad av trazke 2022-07-12 kl. 12:09.
Citera
2022-07-12, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Det håller jag med om. Men det du skriver är lite oklart. Jag antar att du med det fetade menar att fler tjejer måste köpa biljetter och gå på matcherna och alltså börja intressera sig för fotboll? Eller menar du kanske att det är killars ansvar att stå för damfotbollsintresset och därmed biljettköpen? De ambitionerna är ju minst sagt lite olika.

För övrigt kan man så klart tycka illa om gnällare, men de bryr sig ju iaf om sporten. Det gör inte de riktigt damfotbollsillojala, de som deltar i trådar av det här slaget av politiska och liknande skäl men som är ointresserade av fotboll. De skulle aldrig gå på en match och knappast titta på en på TV. En sån verkar TS vara. Han skrev igår att han inte visste vem Daniel Nannskog är ("vem är den mörkhyade i studion?"). Det är en fråga som avslöjar mycket och det fattar alla fotbollsintresserade.
Jag antar att han menar att de måste skapa ett intresse för matcherna, som gör att fler, män som kvinnor, vill betala för att se dem.

Du har nog rätt om en del av gnällarna, men långt ifrån alla. Känner man inte till Daniel Nannskog så kan man helt enkelt inte fotboll. De som bara hatar damidrott har jag ingen förståelse för.

Men vill du kolla vilket intresse folk har för damfotboll, så gör som jag har gjort. Jag har vänner, som säger sig gilla damfotboll lika mycket som herrfotboll och som alltid gillar mästerskap. Läs på litet, även om du inte är intresserad och ställ sedan frågor till personerna en bit in i mästerskapet. Ofta kan de absolut ingenting, vare sig om spelarnamn i truppen, resultat eller ens avancemanget. Blandar ihop kvartsfinal med semi etc. Faktum är att de är helt ointresserade, men följer PK-trenden, där man skall älska damfotboll. Hade du ställt dem samma frågor under ett herrmästerskap, så hade de rabblat fakta! Det är alltid lika roligt att avslöja dem.
Citera
2022-07-12, 12:48
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Det finns inga exempel på att kvinnor blir fans, experter, älskar något i grupp. Det är totalt okvinnligt att gå på fotboll. Det är vår genetik som stoppar kvinnorna här, och som gör att kvinnliga fotbollsspelare aldrig kommer att tjäna mer än en taxikille.

Att inte acceptera denna verklighet leder bara till att man kommer fel hela tiden. Och blir besviken. Kvinnor kommer ALDRIG att gå på fotboll. Det finns inga exempel på att män eller kvinnor någonsin kan fås att göra något som går emot arvet.
Citera
2022-07-12, 12:50
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamreallyLars
Det håller jag med om. Men det du skriver är lite oklart. Jag antar att du med det fetade menar att fler tjejer måste köpa biljetter och gå på matcherna och alltså börja intressera sig för fotboll? Eller menar du kanske att det är killars ansvar att stå för damfotbollsintresset och därmed biljettköpen? De ambitionerna är ju minst sagt lite olika.

För övrigt kan man så klart tycka illa om gnällare, men de bryr sig ju iaf om sporten. Det gör inte de riktigt damfotbollsillojala, de som deltar i trådar av det här slaget av politiska och liknande skäl men som är ointresserade av fotboll. De skulle aldrig gå på en match och knappast titta på en på TV. En sån verkar TS vara. Han skrev igår att han inte visste vem Daniel Nannskog är ("vem är den mörkhyade i studion?"). Det är en fråga som avslöjar mycket och det fattar alla fotbollsintresserade.
Jag menar att dom som ropar högst om mer pengar osv. till damfotbollen är konstigt nog dom som är minst engagerade att göra skillnad på riktigt.
Citera
2022-07-12, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Senaste matchtråden där Sverige mötte Nederländerna verkade efter ett tag översköljas av hatfulla individer som skrev om allt annat än om just själva matchen. Finns flera trådar där folk öppet spyr ut sitt förakt mot sporten, hur vågar dom mot männens sista bastion! Argument efter argument, om man nu kan kalla dessa ibland totalförvirrade inlägg för argument, försöker detronisera en sport som växer och får alltfler intresserade. Man skriver om deras eventuella (lesbiska förhållanden) Man nedvärderar dom, man försöker med alla medel ifrågasätta, bland annat med argumentet att dom är alltför politiska Dessa arga män klistrar på dom epitet som mest verkar komma från deras egna fantasier.

Varför har då dessa misslyckade män utsett just damfotbollen till sitt största hatobjekt? Jag har ju själv mina teorier, men dom är just bara teorier.

1. Man är rädd att damfotbollen ska växa på bekostnad av herrarnas. Man totalförbjöd damfotbollen efter första världskriget av den anledningen.
2. Dom får mycket medietid vilket retar upp män som ser sin sista manliga sport hotad.
3. Vissa har starka åsikter vilket retar upp män som tycker en kvinna ska vara ett tystlåtet kuttersmycke.

Det mest tröttsamma och samtidigt mest irrelevanta är deras eventuella sexuella böjelser. Män tycker det av någon anledning är väldigt intressant att spekulera i när det kommer till damfotboll. Jag tror inte jag någonsin fått läsa liknande saker om damhandbollen, den kvinnliga friidrotten, Kvinnors hockey eller annan damidrott. Det är just damfotbollen dessa (ska man kalla dom för Incels?) ger sig på?

Dumheter. Den enda anledningen att det inte ens är sebart, det är så erbarmligt dåligt. Och både svenska och engelska och australienska LANDSLAGEN har spelat mot pojklag och förlorat tvåsiffrigt. Det är helt enkelt trist att se dålig fotboll.
Citera
2022-07-12, 13:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det finns inga exempel på att kvinnor blir fans, experter, älskar något i grupp. Det är totalt okvinnligt att gå på fotboll. Det är vår genetik som stoppar kvinnorna här, och som gör att kvinnliga fotbollsspelare aldrig kommer att tjäna mer än en taxikille.

Att inte acceptera denna verklighet leder bara till att man kommer fel hela tiden. Och blir besviken. Kvinnor kommer ALDRIG att gå på fotboll. Det finns inga exempel på att män eller kvinnor någonsin kan fås att göra något som går emot arvet.

Inget i det du skriver har någon som helst bäring på det du citerade mig. Däremot stämmer det ju att det saknas en supporterkultur värd namnet inom damfotbollen. Argumentet som vissa i tråden använt att befolkningen till hälften är kvinnor pekar ju tillbaka på dem själva. Varför går då inte kvinnor på damfotboll. Jag är tvärsäker på att fler kvinnor följer och intresserar sig för fotboll (som herrar spelar) än damfotboll. Där är hela förklaringen och slutsatsen är:

Så länge inte kvinnor går på damfotboll i samma utsträckning som män går på fotboll så finns ingen anledning att kräva att män ska engagera sig för kvinnor.
Citera
2022-07-12, 13:07
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Inget i det du skriver har någon som helst bäring på det du citerade mig. Däremot stämmer det ju att det saknas en supporterkultur värd namnet inom damfotbollen. Argumentet som vissa i tråden använt att befolkningen till hälften är kvinnor pekar ju tillbaka på dem själva. Varför går då inte kvinnor på damfotboll. Jag är tvärsäker på att fler kvinnor följer och intresserar sig för fotboll (som herrar spelar) än damfotboll. Där är hela förklaringen och slutsatsen är:

Så länge inte kvinnor går på damfotboll i samma utsträckning som män går på fotboll så finns ingen anledning att kräva att män ska engagera sig för kvinnor.
Det finns inga supportklubbar med kvinnor, i någon sport, någonsin. Det enda exemplet jag känner till där kvinnor aktiverar sig är pop/rock-artister, men det är för att tjejerna älskar dem på riktigt, musik är speciellt. Men kvinnor i grupp kommer aldrig att älska en fotbolls-spelare, varken man eller kvinna, som män älskar zlatan.
Citera
2022-07-12, 13:13
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Min tjej är till skillnad mot kvinnor överlag väldigt intresserad av fotboll. Har årskort och försöker se varenda match med IFK Göteborg och har stenkoll på Allsvenskan. Kollar även på landslagets matcher på TV mm och annan toppfotboll.

Damfotboll är hon dock rätt måttligt intresserad av. Ser Sveriges matcher i mästerskap på sin höjd. Har ingen jättekoll på lagen eller spelarna osv. Där kan nog jag mer.

Jag tror det är rätt talande överlag. Dom som faktiskt är genuint intresserande av damfotboll (som går och betalar för att se seriematcher till vardags tex, och inte någon som hakar på en hajp under mästerskap) är dessutom mest män dessutom.

Detta konstgjorda påtvingade intresset är inget som gagnar damfotbollen. Och som sagt. Minimalt med kvinnor är genuint intresserade av damfotboll om dom är fotbollsintresserade öht.
Senast redigerad av Steff83 2022-07-12 kl. 13:16.
Citera
2022-07-12, 13:52
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Fotboll är ju lite speciellt eftersom jag och mina grabbar skulle krossa damlandslaget så är ju lite skillnad mot typ höjdhopp där man aldrig haft en chans.

Fråga Salo och Durmaz om hat istället. Detta är bara mer "buhu kvinnor är alltid det största offret" nonsens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in