2022-07-12, 07:31
Medlem
Muppetys avatar
Jag tänkte börja lite med friluftsliv, då jag vill komma ifrån vardagen lite. Denna sommar får det bli lite på prov, först nån natt i skogen utanför stan, funkar det bra så åker jag upp till Hallandsåsen ett par dagar.

Först undrar jag om någon har erfarenhet av detta tält; https://www.jula.se/catalog/fritid/f...natalt-008786/ Är kanske mer ett "festivaltält", men jag lägger inte för mycket pengar om jag av nån anledning inte skulle tycka om det. Väljer tremannatält då jag gärna vill ha lite utrymme. Bör jag köpa en presenning som man sätter över tältet, eller är det onödig vikt?

Sen, egentligen skulle man lämna allt elektroniskt hemma, kanske bara en lampa o en radio med sig, men jag kan inte låta bli att ta med två telefoner, för att ligga o slösurfa och ha GPS-funktionen. Så jag har en sån här powerbank; https://www.amazon.se/QTshine-snabbl.../dp/B08SVWWNHN som jag tänkte ladda med sådana här solceller; https://www.kjell.com/se/produkter/m...re-20-w-p99218

Är det bra grejer? Funkar de åtminstone? Folk brukar säga att man inte får ut nått av solceller som t.ex de på min radio, men de där från Kjell & Company har ju betydligt större yta o har fått bra recension.

Sen tänkte jag på det här med vatten... Jag slår gärna upp tältet vid något vattendrag, en liten bäck eller så. Jag har ett vattenfilter; https://beredd.se/butik/vatten-vatte...-och-vandring/ o tänkte köpa vattenreningstabletter. Är det nått mer man bör tänka på?

EDIT: Lista på grejer jag tänkt ta med...

Campinggrejer
Tält
Sovsäck
Ryggsäck
Liggunderlag
Uppblåsbar kudde
Spritkök
Bränsle
Vattenreningsfilter
Vattenreningstabletter
Vevradio
Vevlampa
Yxa
Kniv
Termos
Vattenflaska
Tändare
Timer
Decilitermått
Regnskydd
Aluminiumfilt
Tallrik
Bestick
Eldstål
Multifunktionskniv
Multifunktionstång
Handduk
Tandborste
Tandkräm
Nödkort
Ficklampa med batterier
Första hjälpen
Koppar/muggar
Kåsa
Fickplunta med Strohrom
Powerbank
Solceller
Två telefoner
USB-kablar
Silvertejp
Snöre/lina
Ståltråd
Kläder
Mediciner

Mat
Nudlar
Krossade tomater
Konserver

Kom gärna med tips på vad man ska ha med sig. Visst måste man tänka på vikten o utrymmet, så man kanske får ta bort nått.
Senast redigerad av Muppety 2022-07-12 kl. 08:11.
Citera
2022-07-12, 08:11
Medlem
Tältet är ju säkert lite vad du betalar för. Funkar säkert jättebra i södra sverige på sommaren. Kolla att där är många och bra ventilationshål för det blir säkert apvarmt. Men räkna inte med att göra en fjälltur i det.

Hur länge ska du vara iväg? Batterier håller ganska länge om man inte använder luren hela tiden. Dessutom är du ute mitt i vischan så har du ofta ändå dålig/ingen täckning, så 26000 borde ju räcka i en vecka. Solceller har jag ingen erfarenhet av, men prova innan du åker.

Jag gillar att slippa släpa på vatten så det är en bra ide. Kör själv på en https://www.thegrayl.eu/ för jag är lite bortskämd med att pyssla för mycket i skogen.

Vad du ska ha med dig beror på vad du ska göra.. glassa vid en sjö i några dagar, eller vandra 10 mil, olila packning. Men iallafall:

Två olika sätt att göra upp eld som du är bekväm med.
Kök är lite optional, har aldrig behövt i sldra sverige. Man hittar alltid grillplatser, men norröver behövs ex trangia.
Myggmedel, kompass, karta, ficklampa, visselpipa, kniv, sked, och det viktigaste, skön uppblåsbart liggunderlag och kudde!
Citera
2022-07-12, 08:50
Medlem
Muppetys avatar
Tack för svar!

Ja, det är i Södra Sverige jag bor (Skåne). Myggmedel, absolut! Jag håller mig nog inom mobiltäckningen, i.a.f. nu i början, har för mig det är täckning på Hallandsåsen. Håller mig nog till samma plats också, i.a.f inom samma område, gärna vid en sjö.

Karta o kompass, ja, det måste man lära sig om GPS:en slutar funka. Jag har även en GPS-mottagare som tar emot signalerna direkt från satelliterna (har för mig att telefoner går via mobilnätet, stämmer det?) som tar ganska liten plats, så man kanske borde öva sig på att hantera den också? Det är en gammal, inte med inbyggda kartor, utan visar endast koordinaterna o ritar ut vägen man gått på en LCD-display. Men den slukar batteri.

Ja, ett uppblåsbart liggunderlag såklart! Jag har bara ett vanligt, men hittade inte alltför dyra. Vad menas med självuppblåsande? Att de blåser upp sig själv antar jag? Men hur fungerar dom? Är det typ en kolsyrepatron?

Visselpipa är ju också bra att ha om nått händer o man behöver påkalla hjälp, så en sådan lägger jag till.
Citera
2022-07-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Tack för svar!

Ja, det är i Södra Sverige jag bor (Skåne). Myggmedel, absolut! Jag håller mig nog inom mobiltäckningen, i.a.f. nu i början, har för mig det är täckning på Hallandsåsen. Håller mig nog till samma plats också, i.a.f inom samma område, gärna vid en sjö.

Karta o kompass, ja, det måste man lära sig om GPS:en slutar funka. Jag har även en GPS-mottagare som tar emot signalerna direkt från satelliterna (har för mig att telefoner går via mobilnätet, stämmer det?) som tar ganska liten plats, så man kanske borde öva sig på att hantera den också? Det är en gammal, inte med inbyggda kartor, utan visar endast koordinaterna o ritar ut vägen man gått på en LCD-display. Men den slukar batteri.

Ja, ett uppblåsbart liggunderlag såklart! Jag har bara ett vanligt, men hittade inte alltför dyra. Vad menas med självuppblåsande? Att de blåser upp sig själv antar jag? Men hur fungerar dom? Är det typ en kolsyrepatron?

Visselpipa är ju också bra att ha om nått händer o man behöver påkalla hjälp, så en sådan lägger jag till.
Hallandsåsen är väl lite som alla andra åsar, man har teckning lite beroende på var man är.
Men GPSen på mobilen funkar ju utan nät men kartorna ritas upp genombatt ladda ner dem. Så man kan ladda ner kartorna i förväg och sedan använda det om man vill. Jag har vandrat runt ganska mycket i skåne och aldrig haft problem att hitta utan GPS särskilt om man håller sig till lederna som det finns gott om. Ska du vandra liten bit längre än en slinga så kan det vara nice att gå in på skåneledens hemsida och printa ut en plan så går man enkelt efter den.

Självuppblåsande är väl sådana som fyller sig själv med luft av undertryck magi?, och man får trycka ut luften när man packar ihop. Jag har bara en vanlig som man blåser upp, tar 20 sekunder, och jag brukar tänka på att köpa så simpla grejer som möjligt när man ska ut för varje extra feature är en risk som man inte vill ta.

Vissa saker som exempelvis yxa är ju nice to have, men kniven funkar lika bra att hugga ved med om man köper en lite längre.

Ett kul tips för jag såg att du har tändstål. Det är jättekul när man får upp en bra låga men är de blött o jävligt så ha med dig ett par bomullstussar i en plastpåse.
Citera
2022-07-13, 07:47
Medlem
Taltet fungerar sakerligen om det inte ar alltfor daligt vader eller blaser alltfor mycket. Taltar du i skogen sa uppfylls detta oftas. Det enda ar val att taltet ar ganska tungt, men skall du inte ga alltfor langt sa kanske det inte ar nagot problem.

Angaende din utrustningslista sa skulle jag nog ta bort vissa ting. Se det som vad som pa engelska kallas "shake-down", dvs, ett satt att motivera varfor man tar med sig saker och ting. Behovs de verkligen? OM du tycker dig behova dem sa skall du givetvis ta med dem.

Campinggrejer
Uppblåsbar kudde (det gar att gora med en packpase och klader som du redan har med dig
Vattenreningsfilter (Tank om det verkligen behovs. Vatten ar oftast ganska bra i Sverige)
Vattenreningstabletter (Tank om det verkligen behovs. Vatten ar oftast ganska bra i Sverige)
Vevradio
vevlampa, pa sommaren ar det ganska ljust ute. Behovs det en lampa?
Yxa (Tank pa att du inte far hugga ner levande trad)
Kniv (Vad skall du ha kniven till?)
Termos
Timer ??
Ficklampa, samma har. Behovs det en ficklampa pa sommaren i Sverige. Om den behovs, kanske du skall titta pa en pannlampa (om du har en).
Regnskydd, ar detta presenning eller klader? Endast om den var mycket latt och du var duktig oa att satta upp den skulle jag ta med den.
Eldstål (Jag skulle endast ha med mig detta om jag tyckte det var kul att anvanda och dessutom inte helt riskfritt att anvanda tillsammans med spritkok. Ta med dig tandstickor/tandare)
Multifunktionskniv (kniv och multifunktionskniv?)
Multifunktionstång (Kommer du verkligen att behova den?)
Handduk (lattvandrare som behover torka sig tar ibland med en wettex-duk)
Nödkort (maste erkanna att jag inte vet vad detta ar
Koppar/muggar, kasa racker.
Kåsa, mugg racker
solceller, har du med dig en batteribank och den inte racker for nagra dagar sa anvander du din mobil for mycket.
Ståltråd
Citera
2022-07-13, 11:32
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Jag tänkte börja lite med friluftsliv, då jag vill komma ifrån vardagen lite. Denna sommar får det bli lite på prov, först nån natt i skogen utanför stan, funkar det bra så åker jag upp till Hallandsåsen ett par dagar....
...

EDIT: Lista på grejer jag tänkt ta med...

Campinggrejer
Tält
Sovsäck
Ryggsäck
Liggunderlag
Uppblåsbar kudde
Spritkök
Bränsle
Vattenreningsfilter
Vattenreningstabletter
Vevradio
Vevlampa
Yxa
Kniv
Termos
Vattenflaska
Tändare
Timer
Decilitermått
Regnskydd
Aluminiumfilt
Tallrik
Bestick
Eldstål
Multifunktionskniv
Multifunktionstång
Handduk
Tandborste
Tandkräm
Nödkort
Ficklampa med batterier
Första hjälpen
Koppar/muggar
Kåsa
Fickplunta med Strohrom
Powerbank
Solceller
Två telefoner
USB-kablar
Silvertejp
Snöre/lina
Ståltråd
Kläder
Mediciner

Mat
Nudlar
Krossade tomater
Konserver

Kom gärna med tips på vad man ska ha med sig. Visst måste man tänka på vikten o utrymmet, så man kanske får ta bort nått.

Alltså - för att bara vara borta några dagar på hallandsåsen är det _väldigt_ mycket greer. Hur ska du få plats med allt i en ryggsäck? Hur stor är din ryggsäck? Den kommer väga betydligt mer än vad du vill bära runt med.

Dessutom har du massor av "redundans" i din packning. Flera olika knivar, både vattenfilter och vattenreningstabletter, koppar och muggar OCH kåsa etc.

Varför har du med dig en timer? Och varför har du med dig både en timer och två mobiltelefoner (som jag antar har timerfunktion).

Jag hade satsat mer på maten, och låtit den väga och tagit bort alla "dubbelgrejer" ur packningen.
Citera
2022-07-13, 11:36
Medlem
Muppetys avatar
Jo, det är ju främst för att jag vill testa grejerna, som jag vill ha med det på listan. Men tvivlar på att jag behöver allt. Timern la jag till för att veta hur länge man kokat maten, men just det, på mobilen finns det ja.

Men du har rätt i att det räcker med en mugg/kopp/kåsa. Jag ska prova packa allt o se vad som får plats, sen får man prioritera vad man ska ha med...
Citera
2022-07-15, 07:35
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Jo, det är ju främst för att jag vill testa grejerna, som jag vill ha med det på listan. Men tvivlar på att jag behöver allt. Timern la jag till för att veta hur länge man kokat maten, men just det, på mobilen finns det ja.

Men du har rätt i att det räcker med en mugg/kopp/kåsa. Jag ska prova packa allt o se vad som får plats, sen får man prioritera vad man ska ha med...

Låter som du har hakat på prepper-memen.

Skulle rekommendera dig att pröva på guldvaskning när du ändå är ute i spenaten.

Inget man blir stormrik på om man inte hittat ett bra ställe att vaska på men bra mycket mer givande än säg fiske och bärplockning.

En sikt, spade och en bateapanna är allt som behövs för att prova på. Det finns i stort sett överallt, mer i naturliga vattendrag.
Citera
2022-07-15, 07:40
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Låter som du har hakat på prepper-memen.

Skulle rekommendera dig att pröva på guldvaskning när du ändå är ute i spenaten.

Inget man blir stormrik på om man inte hittat ett bra ställe att vaska på men bra mycket mer givande än säg fiske och bärplockning.

En sikt, spade och en bateapanna är allt som behövs för att prova på. Det finns i stort sett överallt, mer i naturliga vattendrag.
Ja, jag började ju med enkel "prepping" för nått år sen, samlade på mig nödvändiga grejer för att klara ett längre strömavbrott. Friluftsintresset kom nu i sommar.

Men visst, vaska guld hade också varit kul! Man kan väl kanske inte räkna med klumpar i kilos-klassen, men det hade ändå varit kula att hitta några guldkorn!
Citera
2022-07-15, 07:46
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Konserver är tungt. Kolla på frystorkad mat.
Citera
2022-07-15, 08:14
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Konserver är tungt. Kolla på frystorkad mat.
Bra idé! Nu första gången tänkte jag ta med några paket nudlar o krossade tomater i 2-deciliters tetrapack, men tomaterna väger en del.
Citera
2022-07-24, 09:07
Medlem
Muppetys avatar
Så, nu har jag gjort min första camping!

Körde med 24 kg packning på min sparkcykel ut till UFO-monumentet i Ängelholm o fortsatte en bit in i skogen. Hittade en fin plats vid sidan om en vall, o på andra sidan låg bilvägen, så jag hade bara gått runt...

Men det fick bli där ändå. Tog två timmar att få upp tältet för första gången. Lagade mat (nudlar i tomatsås) med spritköket. Vidd 22-tiden hörde jag 4-5 "hundskall" nära tältet, satt tyst inne i tältet o blev rädd för varg o vildsvin. Gick sedan ut o tog en cigg med yxan i andra handen, men hörde eller såg inget. Senare fick jag reda på att rådjur låter som hundar, o rådjur finns det gott om där.

Solcellerna kunde driva radion, trots att det var mulet, o på natten drev jag den med en powerbank (sover alltid med radio på). Fuskade o tog med mig ca 4 liter vatten, men skulle vilja testa mina vattenreningstabletter nästa gång.

Lite bilder finns på min blogg:
https://www.richardhandl.com/2022/07...-22-juli-2022/
https://www.richardhandl.com/2022/07...-23-juli-2022/

Plockar nu bort de grejer som jag inte behöver till nästa gång, som timern, delar av spritköket, m.m. Kompletterar mitt första hjälpen-kit o har gjort en medicinlåda också.

Trivdes väldigt bra i naturen, så det gör jag om snart igen! Kanske det blir två eller flera dagar på Hallandsåsen i sommar.
Senast redigerad av Muppety 2022-07-24 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in