Citat:
Ursprungligen postat av
isolering
Intressant. Om mätarsäkringarna är bortplockade och plomberade av nätbolaget och ni avtalat om frånkoppling vore det ju rimligt att slippa nätavgiften. Det är ju ungefär samma som att välja 0A i storlek på mätarsäkringar, och procentuell avgift på 0A är ju som bekant 0kr.
Likaledes rimligt att själva frånkopplingen samt ev. framtida inkoppling debiteras.
Jag tycker du ska höra med Konsumenternas Energimarknadsbyrå
https://www.energimarknadsbyran.se/om-oss/kontakta-oss/
Om du låter bli att betala så sker ju... *trumvirvel* ...avstängning av elen. Så varför skulle man inte kunna komma överens om samma sak i godo?
Nu nämnde du något jag faktiskt inte tänkt på som gör det hela än mer absurt. För visst sjutton beräknas ju elnätsavgiften utifrån storlek på säkringarna, i mitt fall 3x16A? Eller ja, det står till och med: "Abonnemang/Fas x Säkring: Bas 3x16A". Jag kanske missade att säga upp abonnemanget på säkringarna

. Sen framgår det även att mätarställningen mäts varje månad vilket gör det ännu mer förvirrat för mig just nu. Är van vid att få räkningarna månadsvis och då lägger man inte direkt märke till allt, men under rubriken mätarställning står att läsa, 29 jun: 24305, 2 aug: 24305, 30aug: 24305 osv fram till 1 jul där mätarställningen fortfarande är 24305.
Att det skulle kosta att slå på elen igen tog jag för givet så det säger jag inget om då jag antar att det sker fysiskt ute på plats och inte genom en knapptryckning från kundtjänst även om det senare inte skulle förvåna mig såhär 2022.