2022-07-11, 20:49
Medlem
Ellevios fasta avgift per år verkar ligga på uppåt 4000 kr + moms så att du fick en räkning på 1400 kr innebär väl att du bara betalade för en mindre del av året - tills du stängde av i september 2021.
Citera
2022-07-11, 20:50
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
En stat som rimligtvis ansvarar för elnätet... Mycket har man hört och varit med om men det här tar fan priset. Tar för givet att staten endast ansvarar för elnätet fram till min tomt precis som kommunen bara ansvarar för vatten och avlopp fram till tomten medans jag ansvarar för den del som ligger på min tomt.

Sannolikheten att man slår av elen till sitt permanentboende är väl försvinnande liten, men om man ändå gör det och bor i en hyresrätt. Är det den boende eller hyresvärden som ansvarar för elnätsavgiften?

Jag kan tänka mig att om du inte tecknat ett elavtal till din lägenhet och inte har någon el där så får du heller ingen räkning. Hyresvärden har ju ett elavtal till fastigheten rimligtvis och den avgiften är säkerligen inbakad i hyran
Citera
2022-07-11, 21:58
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isolering
Intressant. Om mätarsäkringarna är bortplockade och plomberade av nätbolaget och ni avtalat om frånkoppling vore det ju rimligt att slippa nätavgiften. Det är ju ungefär samma som att välja 0A i storlek på mätarsäkringar, och procentuell avgift på 0A är ju som bekant 0kr.
Likaledes rimligt att själva frånkopplingen samt ev. framtida inkoppling debiteras.
Jag tycker du ska höra med Konsumenternas Energimarknadsbyrå https://www.energimarknadsbyran.se/om-oss/kontakta-oss/

Om du låter bli att betala så sker ju... *trumvirvel* ...avstängning av elen. Så varför skulle man inte kunna komma överens om samma sak i godo?

Nu nämnde du något jag faktiskt inte tänkt på som gör det hela än mer absurt. För visst sjutton beräknas ju elnätsavgiften utifrån storlek på säkringarna, i mitt fall 3x16A? Eller ja, det står till och med: "Abonnemang/Fas x Säkring: Bas 3x16A". Jag kanske missade att säga upp abonnemanget på säkringarna . Sen framgår det även att mätarställningen mäts varje månad vilket gör det ännu mer förvirrat för mig just nu. Är van vid att få räkningarna månadsvis och då lägger man inte direkt märke till allt, men under rubriken mätarställning står att läsa, 29 jun: 24305, 2 aug: 24305, 30aug: 24305 osv fram till 1 jul där mätarställningen fortfarande är 24305.

Att det skulle kosta att slå på elen igen tog jag för givet så det säger jag inget om då jag antar att det sker fysiskt ute på plats och inte genom en knapptryckning från kundtjänst även om det senare inte skulle förvåna mig såhär 2022.
Senast redigerad av Stockholmsjevel 2022-07-11 kl. 22:05.
Citera
2022-07-12, 00:38
Medlem
glajarns avatar
Vill du slippa kostnad helt så får du be dom koppla bort elmätaren så du inte har kvar någon ström till huset överhuvudtaget.
Citera
2022-07-12, 01:06
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Ja du betalar oavsett om du har el påslaget eller inte.

Vara samma med hemtelefon, du var tvungen att betala en fast avgift för att ha numret aktivt.

Vilken idiot kom på det här? Är det inte dags att ändra? Dessutom har många företag monopol på elnätet vilket är absurt
Citera
2022-07-12, 02:25
Medlem
yz44s avatar
Elnätsavgiften kommer även att användas för att betala anslutningskostnaderna för de havsbaserade vindkraftverk som planeras, denna kostnad kommer alltså alla konsumenter att få betala.

Denna kostnaden (samt andra) räknas heller inte in när den så kallade lönsamheten för vindkraftverken redovisas.
Citera
2022-07-12, 07:35
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Vill du slippa kostnad helt så får du be dom koppla bort elmätaren så du inte har kvar någon ström till huset överhuvudtaget.

Det har inte funnits ström till huset överhuvudtaget.
Citera
2022-07-12, 08:19
Medlem
Elen du köper från bolag X går på Ellvios nät.
Du måste alltså betala för "trafiken" av din el.
Citera
2022-07-12, 08:43
Medlem
Pre 1914s avatar
Om du verkligen inte vill vara ansluten så slipper du alla avgifter. Nu verkar det som att bara parkerat anslutningen och att du enkelt kan få leverans igen.
Bryter du anslutningen helt blir det gratis till du vill ha el igen då du kommer få en hög anslutningsavgift.
Citera
2022-07-12, 10:27
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Om du verkligen inte vill vara ansluten så slipper du alla avgifter. Nu verkar det som att bara parkerat anslutningen och att du enkelt kan få leverans igen.
Bryter du anslutningen helt blir det gratis till du vill ha el igen då du kommer få en hög anslutningsavgift.
För en stuga känns detta som ett realistiskt alternativ. Solceller på taket, en batteribank på några kWh och en bensindriven generator för speciella tillfällen kostar inte mer än några tusenlappar, eller vad TS idag betalar i anslutningsavgift per år.
Citera
2022-07-12, 10:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
För en stuga känns detta som ett realistiskt alternativ. Solceller på taket, en batteribank på några kWh och en bensindriven generator för speciella tillfällen kostar inte mer än några tusenlappar, eller vad TS idag betalar i anslutningsavgift per år.
Tycker det låter mysigt, har tyvärr själv en gård och behöver tillgång till mina 25A.
Citera
2022-07-12, 11:13
Medlem
Det är helt normalt detta. Fast och rörlig avgift. Nätavgiften slipper man inte undan såvida man inte säger upp och stänger anslutningen helt. Samma sak med kommunalt vatten till exempel. Hör till allmänbildning detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in