2022-07-11, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Claymore: Nej, på en rund jord måste man även svänga på ekvatorn.

Du fattar väl själv att du måste svänga till höger hela tiden. på den röda linjen kring nordpolen (bilden) för att gå i västlig riktning, varesig det är snö eller vatten under pålen?

På södra klotet (boll-jorden) tvingas du svänga till vänster, för att följa en linje i västlig riktning kring sydpolens påle. Tvärt om alltså.

Jag har inte tänkt på det förut, men visst blir det så?

"du fattar..."?
Jag är pilot och kan intyga att jag inte svänger åt något håll när jag flyger rak västlig eller östlig kurs. Vill du påstå att mitt gyro ljuger så får du gärna förklara hur det går till att jag alltid kommer fram dit jag ska. Svänger inte åt något håll oavsett kompassriktning som jag flyger i. Gäller det bara vissa höjder eller bara vissa sorters flyg eller speciella rutter?

Du får gärna följa med vid tillfälle så kan vi livesända gyrot och en kamera riktad in i cockpit och en ute på vingen som kan filma marken och flygplanet. Jag kan bjuda på pilotkostnaden om du står för bränslet och hyran av flygplanet. Låter väl som ett bra alternativ för att få lite bevis, jag ser bevis varje dag för att man inte svänger när man flyger i någon kompassriktning. Vilken erfarenhet har du av det du själv påstår? Har du provat att röra dig X-antal mil i t.ex 270-grader och burit med dig ett gyro?

Kommer du med det klassiska att gyrot svänger får du förklara hur den vet när den ska svänga åt vilket håll för ett gyro vet inte riktning uran bara avvikelsen som sker vid sväng osv.

På en sfär så är objekets riktning neråt mot centrum vilket inte är fallet på din platta jord. Därmed är banorna olika samt har olika egenskaper.

Intressant om du kan förklara gyro och svängningar för då vill jag att du applicerar din teori på en Segway som använder gyro + accelerometer i kombination med kahlmanfilter. Om gyrot hela tiden svänger skulle en Segway inte fungera
Citera
2022-07-11, 21:42
Medlem
Citat:
Filma din gyrokompass och visa mig

Sverige1990: Tycker också att det låter omöjligt på bollen (för dom på andra sidan solen) och istället mer möjligt på planet (solen är nära mitten och strålar åt alla håll typ). Ska kolla videon sen.

Mitt förslag är väl då bättre, du är med upp och vi filmar dig och gyrokompassen. Nackdelen där är ju att du måste avslöja vem du är, fast jag vet ju vilka mina kompisar är ändå. Vi kan pixla ut dig om du vill men du måste vara med som äkthetskontroll.
Citera
2022-07-11, 21:45
Medlem
Claymore: Du ser väl för i helvete själv att du inte kan åka rakt fram och svänga kring den röda linjen kring nordpolen?

Detsamma gäller på längre avstånd, men du svänger naturligtvis i en betydligt större radie, ju längre ifrån polen du kommer. Helt rakt först vid ekvatorn.

Ska du dilla om dina gyros, så får du beskriva hur man ska gå kring nordpolen och samtidigt hålla i stången, utan att svänga.

Du kan ju även flyga över sydpolen och leta på den äkta polpunkten där, med din gyrokompass. Gå ett varv kring och visa hur kompassen agerar
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-11 kl. 21:53.
Citera
2022-07-11, 22:15
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Claymore: Du ser väl för i helvete själv att du inte kan åka rakt fram och svänga kring den röda linjen kring nordpolen?

Detsamma gäller på längre avstånd, men du svänger naturligtvis i en betydligt större radie, ju längre ifrån polen du kommer. Helt rakt först vid ekvatorn.

Ska du dilla om dina gyros, så får du beskriva hur man ska gå kring nordpolen och samtidigt hålla i stången, utan att svänga.

Du kan ju även flyga över sydpolen och leta på den äkta polpunkten där, med din gyrokompass. Gå ett varv kring och visa hur kompassen agerar
Nu börjar det bli konstigt. Det finns alltså en sydpol på den platta jorden?
Det verkar som man kan ta en promenad både runt nordpolen och sydpolen enligt dig.
Citera
2022-07-11, 22:32
Medlem
Klockringare: Jag diskuterar utifrån båda modellerna och vill bara komma till sanningen. Kan bli förvirrande ibland, men jag tycker om att ta exempel från boll-jorden och ifrågasätta.
Citera
2022-07-11, 22:37
Medlem
Citat:

Nä, för på en sfär kan jag det utan problem.

Har inte så långa armar att jag kan hålla i någon stång och samtidigt gå utmed en riktning som du vill, du vet ju sen tidigare att navigering kring polerna dessutom skiljer sig åt från resten av jorden, för du har väl inte glömt det?

Vad är en äkta polpunkt?
Går jag till den magnetiska polen så vet du också sen tidigare att den inte ligger där kartan pekar ut den. Vi har äkta nord och magnetisk nord vilket du också vet sen tidigare. Dessutom byter polerna plats vilket man har sett genom jordens historia.

Om du står med ansiktet åt väster, höger sida mot norr så kan du om du inte svänger något alls kuta ett varv runt den delen av jorden utan att kompassen ändrar riktning om vi bortser från magnetisk felvisning och variation med mera. Men som sagt hade du kunnat något om navigering innan du rapar upp en massa trams så hade du haft koll på att dina teorier har stora faktafel.

Så förklara nu hur gyrot fungerar eftersom det inte visar på någon svängning över huvud taget? Ringlasern som är oerhört precis kan detektera oerhört små avsteg i kursen och skulle direkt visa om vi svängde.
Hur kommer det sig att du inte kan svara på den frågan? Du verkar ju veta att samtliga gyro inte fungerar fastän de används över hela den sfäriska jorden?

Tycker ändå förslaget med att du följer med på en flygtur och förklarar varför gyrot inte registrerar någon avvikelse, du kan få filma gyrot eller ännu bättre koppla in dig på dataporten så lägger vi datan på filmen med plottad rutt.
Citera
2022-07-11, 22:40
Medlem
Jazzils avatar
Visst fasiken svänger du om du åker längs en latitud. Det är ju enbart om du flyger längs med horisont detta inte sker.

Ta valfri jordgloben och ta ett snöre och försök följa längs med en latitud, etc 45° nord. Du kommer då få att snöret blir en storcirkel. För att snöret ska följa latituden måste du svänga.
Men kompassen kommer fortfarande peka åt norr så klart.
Citera
2022-07-11, 22:41
Medlem
Citat:
Klockringare: Jag diskuterar utifrån båda modellerna och vill bara komma till sanningen. Kan bli förvirrande ibland, men jag tycker om att ta exempel från boll-jorden och ifrågasätta.

Ska man diskutera sfärisk jord bör man förstå hur det fungerar med breddgrader och vad siffrorna där betyder. Annars blir det mer teams än vanligt, till och med från dig.
Citera
2022-07-11, 22:47
Medlem
Jazzil. Bravo. Överallt utom vid ekvatorns latitud. Precis som jag säger.

Claymore: Har inte tittat mycket på kompasser, men tycker det var intressant vid 4:35
https://youtu.be/xfnn4HXCy8I

Man korrigerar/kalibrerar alltså kompassens felaktigheter kontinuerligt, för att stämma? Låter ju verkligen som ett verktyg att diskutera kring (not).

Du fattar väl själv att jag menar att du kan svänga runt pålen på en armlängds avstånd. Jazzil har till och med fattat både det här och att plan måste dippa nosen successivt kring jorden runt
Citera
2022-07-11, 22:47
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ok, ifrågasätt du.
Men hur var det med Jag frågade för en stund sedan:
Citat:
Vilka är det som befinner sig på andra sidan solen?

Menar du att en modell av din värld skulle kunna vara en glödlampa som hänger över ett runt bord?
Om du har glömt vad det handlade om så citerar jag dig.
Citat:
Tycker också att det låter omöjligt på bollen (för dom på andra sidan solen) och istället mer möjligt på planet (solen är nära mitten och strålar åt alla håll typ).
Citera
2022-07-11, 22:50
Medlem
Klock: Kanske blev felskrivet. En sida av boll-jorden är riktad mot solen, Korrekt? Blir svårt för dem på andra sidan jorden att få dagsljus då.

På en plan jord förklaras det enkelt att alla kan se solen, om den typ är nära nordpolen. Kruxet var väl att snarare förklara hur alla inte kan ha dag samtidigt jämt, vilket det också finns förklaringar för på fe (solen spiralar ut och in från mitten under årstiderna)

Jazzil. Visst blir det även riktigt med att gå västerut på nordpolen (toppen om du vill), genom att gå och svänga höger...

Gå västerut på sydpolen genom att gå och svänga till vänster

Tror aldrig vi har fått se någon äventyrare göra det vid de magnetiska polerna med ett roterande kompass visat. Kanske för att magnetiska sydpolen inte finns?
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-11 kl. 22:57.
Citera
2022-07-11, 23:00
Medlem
Citat:
Jazzil. Bravo. Överallt utom vid ekvatorns latitud. Precis som jag säger.

Claymore: Har inte tittat mycket på kompasser, men tycker det var intressant vid 4:35
https://youtu.be/xfnn4HXCy8I

Man korrigerar/kalibrerar alltså kompassens felaktigheter kontinuerligt, för att stämma? Låter ju verkligen som ett verktyg att diskutera kring (not).

Du fattar väl själv att jag menar att du kan svänga runt pålen på en armlängds avstånd. Jazzil har till och med fattat både det här och att plan måste dippa nosen successivt kring jorden runt

Som sagt, ta erbjudandet att flyga, jag är gratis och du står för bränsle och flygplan. Visar ringlasergyrot att vi svängt så lovar jag att jag står för hela kostnaden. Kan du få bättre deal?

Bara det faktum att du inte visste att en kompass måste kalibreras för att vara pålitlig visar på din okunskap i det ämnet. Installerar jag en ny radio måste kompassen kalibreras om, allt som kan störa den gör att man måste kalibrera om dem. Prova att ta en vanlig orienteringskompass, stå 10m från en bil och starta motorn så får du ett oklanderligt bevis på varför en kompass alltid ska kalibreras.

Läs på om loxodrom och storcirkel så ser du hur dessa fungerar på en sfärisk jord och varför en storcirkel med få undantag alltid är kortaste vägen mellan 2 punkter.

Ditt exempel med armlängds avstånd gör att jag inte heller behöver svänga så är osäker på hur du tänker där. På en platt yta så ja men inte på en sfärisk.

Men åter hur fungerar gyrot som inte visar på en förändring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in