Citat:
Claymore: Nej, på en rund jord måste man även svänga på ekvatorn.
Du fattar väl själv att du måste svänga till höger hela tiden. på den röda linjen kring nordpolen (bilden) för att gå i västlig riktning, varesig det är snö eller vatten under pålen?
På södra klotet (boll-jorden) tvingas du svänga till vänster, för att följa en linje i västlig riktning kring sydpolens påle. Tvärt om alltså.
Jag har inte tänkt på det förut, men visst blir det så?
Du fattar väl själv att du måste svänga till höger hela tiden. på den röda linjen kring nordpolen (bilden) för att gå i västlig riktning, varesig det är snö eller vatten under pålen?
På södra klotet (boll-jorden) tvingas du svänga till vänster, för att följa en linje i västlig riktning kring sydpolens påle. Tvärt om alltså.
Jag har inte tänkt på det förut, men visst blir det så?
"du fattar..."?
Jag är pilot och kan intyga att jag inte svänger åt något håll när jag flyger rak västlig eller östlig kurs. Vill du påstå att mitt gyro ljuger så får du gärna förklara hur det går till att jag alltid kommer fram dit jag ska. Svänger inte åt något håll oavsett kompassriktning som jag flyger i. Gäller det bara vissa höjder eller bara vissa sorters flyg eller speciella rutter?
Du får gärna följa med vid tillfälle så kan vi livesända gyrot och en kamera riktad in i cockpit och en ute på vingen som kan filma marken och flygplanet. Jag kan bjuda på pilotkostnaden om du står för bränslet och hyran av flygplanet. Låter väl som ett bra alternativ för att få lite bevis, jag ser bevis varje dag för att man inte svänger när man flyger i någon kompassriktning. Vilken erfarenhet har du av det du själv påstår? Har du provat att röra dig X-antal mil i t.ex 270-grader och burit med dig ett gyro?
Kommer du med det klassiska att gyrot svänger får du förklara hur den vet när den ska svänga åt vilket håll för ett gyro vet inte riktning uran bara avvikelsen som sker vid sväng osv.
På en sfär så är objekets riktning neråt mot centrum vilket inte är fallet på din platta jord. Därmed är banorna olika samt har olika egenskaper.
Intressant om du kan förklara gyro och svängningar för då vill jag att du applicerar din teori på en Segway som använder gyro + accelerometer i kombination med kahlmanfilter. Om gyrot hela tiden svänger skulle en Segway inte fungera