Citat:
Ursprungligen postat av
SameOldStory
Jag har sex veckors semester. Det är inte bara lön man ska förhandla om. Vad jobbar du med?
IT-Branschen idag, förhoppningsvis inte länge till.
Citat:
Ursprungligen postat av
hash
Nu har jag lite dålig koll, men jag tror att många inom tjänstemanna-sektorn idag har 6 veckor semester.
Kan hålla med om att det är dåligt om många yrken fortfarande bara har fem veckor.
En del tjänstemän ja, men många inkl mig har bara fem veckor.
Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Jag tror att ganska många är ointresserade av en sjätte semestervecka faktiskt. Det kostar att vara på semester och man vill ju inte sitta hemma när man har semester.
Sedan har man istället valt att de grupper som behöver extra ledigheter får det, tänker främst på föräldrar som kan ta ut lediga dagar när det behövs för barnens skull och inte behöva knapra på några semesterdagar överhuvudtaget.
Jag ser hellre att man får möjligheter till mer flexibla arbetsdagar än att det slängs in en sjätte semestervecka.
Därför tror jag mer på förkortning av arbetsdagen. Kanske inte till 6 timmar än, men kanske till 7 timmar samt att det är fler tillfällen som det är tillåtet att ta ledig åtminstone en del av dagen om det behövs.
Överlag så smyger det nu in sig att man är mer flexibel med arbetsdagen istället. Att arbetsgivarna inser det viktiga är att jobbet blir gjort än att man sitter av 8 timmar på kontoret. Många som kan välja nu mellan att jobba på kontoret, jobba hemifrån, ha flextid mellan 7-9 och 16-18 när de vill börja och avsluta dagen.
Jag tror även att arbetsplatserna och vad för yrke man har gör att man kanske får söka olika lösningar. En som jobbar på verkstadsgolvet är kanske mer intresserad av en kortare arbetsdag eller extra semesterdag än att kunna jobba hemifrån.
Man kan åka till landstället, kostar inte så mycket mer än att vara hemma förutom bensinen att åka dit. Fast det finns många människor med slitsamma jobb t.ex nu i sjukvården under pandemin som inte har fler semesterdagar. Människor som jobbar treskift har inte fler semesterdagar. Flexibla arbetsdagar kan inte alla ha som busschaufförer, lokförare, vårdpersonal och IT-Support och mycket mer. Det är vi som inte kan vara flexibla som har den kortaste semestern.
Dom som inte kan jobba hemifrån är ju dom som borde ha mer semester som kompensation. De som jobbar hemifrån sparar ju minst en timme på att åka till och från jobbet varje dag.