Citat:
Ursprungligen postat av
Anvandareutannamn
Jag vill inte att Sverige ska bli muslimskt men att införa några röda dagar är inte att göra det muslimskt. Det är att hjälpa några att känna sig hemma. Jag har inget starkare band till kristendomen än till islam så kan man fira kristna högtider kan man väl fira islamska också. Vad du själv borde göra är att ta dig en funderare över skillnaden mellan att argumentera emot för att man tycker en idé skulle vara skadlig och att argumentera emot för att man är rädd för en grupp som redan är i underläge och är lika rädda för "oss".
Jajamensan, helt rätt tänkt! Alla ska känna sig välkomna. Vi ska införa muslimska, judiska, ortodoxa, katolska, hinduiska, buddistiska m fl röda dagar. Det blir inte så särskilt många arbetsdagar kvar per år men huvudsaken är att alla blir nöjda och glada. Vår BNP kan ta lite stryk men vad gör väl det?
En fråga man kan ställa sig är varför inte alla länder har "röda dagar" som jämt och rättvist speglar alla religioner och livsåskådningar? Detta är en fråga som bör drivas internationellt. Jag tittade på vilka röda dagar t ex Turkiet har och till min fasa såg jag att de har missat såväl midsommar som Lucia och ALLA kristna högtidsdagar. Detta känns både rasistiskt och kränkande. Kanske kan partiet Nyans utöva lite påtryckning på Turkiet och Erdogan i denna viktiga fråga?
https://www.turkietresor.se/pages/helgdagar-i-turkiet