2022-07-11, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Korrekt. Jag tycker det är ganska rimligt att de viktigaste muslimska högtiderna också markeras som röda. Man kunde tänka sig att man har en "pott" av helgdagar som man kan ta ut när man önskar, jag kan ta julafton, påsk och midsommar, och våra muslimska vänner kan ta sina helgdagar.
Det tycker jag också låter bra. Det krångliga är bara hur man ska göra i skolorna. Om lärarna och eleverna gör likadant kan det bli knepigt och om de är lediga alla röda dagar måste föräldrarna också vara lediga för att kunna ta hand om sina barn. Vet inte hur man ska göra där...
Citera
2022-07-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Anpassat sig till vadå??

Är det något svenskt, att här måste man vara kristen eller vara utanför?? För då känns det ju som att det står fel i grundlagen. Och jag har i så fall problem då jag inte är det minsta kristen.

Man måste inte vara utanför, även muslimer får ju ledigt kring jul. Vill de ha ledigt vid andra högtider så får de ta ledigt, något som generellt brukar beviljas.
Citera
2022-07-11, 22:05
Medlem
feemaxxxs avatar
Behåll Jul/Nyår. Resten av helgdagarna kan de som vill byta till valfria dagar lediga.

Men då ska musseluringarna inte heller få OB-tillägg när de jobbar på den kristna helgdagen för att ta denna en annan dag.
Citera
2022-07-11, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Vilka anpassningar skulle du göra om du flyttade till Saudiarabien?

Jag skulle ta ledigt kring jul för att träffa familjen, jag skulle inte tvinga dem att bygga kyrkor eller finansiera min religion. Jag skulle inte be på gatan, exempelvis, eller göra någon aktion som påvisar ett maktövertagande. Precis som muslimerna bör göra, och om de inte gör det så bör de åka hem igen.
Citera
2022-07-11, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General-snus
Exakt hade jag velat leva i Mellanöstern hade jag flyttat dit, jävla mena apor åk hem o se över era egna länder istället
Många som kommer därifrån vill ju uppenbarligen inte heller bo där så varför skicka dit dem?
Citera
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Det räcker alltså att detta partiet får typ 25 000 röster så får de en riksdagsplats.

Ser jag inte som en omöjlighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaBella
Den här Yuksel har ju varit med länge och blivit utesluten från C tror ja det var.
Pga kopplingar med suspekta typer.

Han har garanterat lik i garderoben, hur vore det om någon riktig journalist/grupp tog och grävde riktigt rejält i hans byk?

Chansen att tex bidragspengar och dylikt hamnat i hans fickor lär inte vara obefintlig.
Var kommer pengarna ifrån till detta parti? Saudi Arabien kanske?

Detta borde vara en superchans för en ung journalist att skapa sig ett riktigt gott namn och rykte/status.

Buss på.

Pengarna kommer direkt från Erdogan. El ha via nån omväg.

Men om vi ska fullfölja detta så ska inte muslimer ha storhelgstillägg om de jobbar på kristna helger.

Den verkliga frågan är naturligtvis, varför är muslimerba ens i Sverige?
Och inte i Saudiarabien som hundratusentals "flyktingar" nu reser till för att fira nått.
Citera
2022-07-11, 22:08
Medlem
Peyotedudes avatar
Har aldroig förstått varför man ska vara ledig på heliga dagar när ingen tror på skiten. Men ändån bra initiativ från nyans.

/vh. Sosse hataren.
Citera
2022-07-11, 22:09
Medlem
jori9900s avatar
Om man konverterar till muslim och behåller sin kristna tro, kan man få ledigt vid alla kombinerade helgdagar?
Citera
2022-07-11, 22:12
Medlem
tigerpus avatar
Jag tänker bli multi-religiös och få så många röda dagar som bara möjligt
Citera
2022-07-11, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orosmoln
Ser du inte att relationen du drömmer om, en utopi där kristendomen, islam och ateister kan leva lyckliga i alla sina dagar är inte grundat i verkligheten över huvudtaget. Alla dom där punkterna jag tog upp existerar redan i Sverige allt i islams och integrationens namn. Du tillåter dig att vara den där killen alla utnyttjade i skolan. Men jag ser att alla försök mot denna utopi bara går enkelriktat, du får ingenting tillbaka. Säg vad dom har gjort för försök att vara resonliga och samarbetsvilliga?
Att de över huvud taget står ut med att leva här är ett under med tanke på hur de blir behandlade och som sagt, hade de haft något val hade de nog inte gjort det. Det är många som är "samarbetsvilliga" och går i skolan och skaffar ett jobb. Vad mer ska de göra? Abdikera? Det stämmer att det är enkelriktat åtminstone till en början men det det är ingen fråga om att få något tillbaka utan det är en fråga om moral. De som flyr till Sverige är offren och inte förövarna så de har ingen skuld i det hela. Om det skulle komma en krigsgalen diktator och be om asyl skulle jag med glädje spränga honom i luften men om de han förstört livet för kommer är det bara att försöka hjälpa dem.
Citera
2022-07-11, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandareutannamn
Jag vill inte att Sverige ska bli muslimskt men att införa några röda dagar är inte att göra det muslimskt. Det är att hjälpa några att känna sig hemma. Jag har inget starkare band till kristendomen än till islam så kan man fira kristna högtider kan man väl fira islamska också. Vad du själv borde göra är att ta dig en funderare över skillnaden mellan att argumentera emot för att man tycker en idé skulle vara skadlig och att argumentera emot för att man är rädd för en grupp som redan är i underläge och är lika rädda för "oss".

Jajamensan, helt rätt tänkt! Alla ska känna sig välkomna. Vi ska införa muslimska, judiska, ortodoxa, katolska, hinduiska, buddistiska m fl röda dagar. Det blir inte så särskilt många arbetsdagar kvar per år men huvudsaken är att alla blir nöjda och glada. Vår BNP kan ta lite stryk men vad gör väl det?

En fråga man kan ställa sig är varför inte alla länder har "röda dagar" som jämt och rättvist speglar alla religioner och livsåskådningar? Detta är en fråga som bör drivas internationellt. Jag tittade på vilka röda dagar t ex Turkiet har och till min fasa såg jag att de har missat såväl midsommar som Lucia och ALLA kristna högtidsdagar. Detta känns både rasistiskt och kränkande. Kanske kan partiet Nyans utöva lite påtryckning på Turkiet och Erdogan i denna viktiga fråga?

https://www.turkietresor.se/pages/helgdagar-i-turkiet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in