2022-07-11, 02:22
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoarder
Det framkommer i skolpsykologens förhör längre fram i FUP:en att pappan VISST gått med på utredning, men att BUP inte tyckte att det behövdes. Kan tyvärr inte hänvisa till sidnummer.
Tack då är jag inte helt blåst. Visste ju att jag också läst det
Citera
2022-07-11, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kattaskallar
Fabian Cederholms pappa ville inte attsonen, Fabian, skulle utredas när skolan påtalade att det fanns signaler om att något var fel på Fabian.
Pappan är medskyldig till dessa brutala mord.

Du är ju helt blåst.
Har du inte läst FUP ska du inte uttala dig heller. Der framgår visst att pappan gått med på utredning men att BUP i Trelleborg gjort bedömning att det inte var nödvändigt.
Pappan är VERKLIGEN INTE medskyldig på något sätt.
Citera
2022-07-11, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallamakaronen
Du är ju helt blåst.
Har du inte läst FUP ska du inte uttala dig heller. Der framgår visst att pappan gått med på utredning men att BUP i Trelleborg gjort bedömning att det inte var nödvändigt.
Pappan är VERKLIGEN INTE medskyldig på något sätt.

Klart att pappan som vårdnadshavare för Fabian Cederholm under så många år är medskyldig.
Att föräldrar inte vill ta ansvar för sina barn är tyvärr alltför vanligt idag.

Tänker på Forrest Gump och hans uttalande om "Stupid is who stupid says" när jag läser ditt uttalande om "helt blåst".
Citera
2022-07-11, 20:01
Medlem
fittpinnes avatar
Om det blir något annat än fängelsestraff på livstid för FC blir jag ursinnig..

Brasklapp på detta då jag inte har superbra koll på varken F eller Sveriges rättssystem men som jag har förstått det så krävs vissa specifika kriterier för att rättspsykiatrisk vård ska vara aktuellt, dvs en psykos/hallucinos/konfusion eller annat tillstånd som kraftigt påverkar gärningsmannens förmåga att fatta rimliga beslut, inse konsekvenser eller varaktigheten av sina handlingar och/eller en (patologiskt) skev verklighetsuppfattning, som har varit PÅGÅENDE då brottet sker.
dessa episoder är i regel relativt kortvariga men kan vara återkommande och kräver psykiatrisk vård och psykofarmaka.
personlighetsstörningar eller psykiatriska syndrom/sjukdomar som inte innefattar ovan nämnda symtom, (t.ex depression, autism, antisocial personlighetsstörning eller borderline) berättigar inte en gärningsman till rättspsyk (tror jag).

Jag har inte läst hela FUPen, men av vad jag läst verkar en diagnos som autism eller antisocial personlighetsstörning, ev kombinerat med depression eller ångesttillstånd vara mest aktuellt för FC.
I förhör verkar FC ha en mycket klar bild av sina handlingar och kan väl redogöra för hur han gick till väga under morden.
Det finns tydliga bevis på att han hade planerat dådet då han lagt ut en video på yt som enligt honom "nog skulle bli hans sista", fört över pengar i förberedelse, läst på om mord och skoldåd på internet och förberett sina vapen dagen innan.
Han var medveten om att vapnen låg i väskan när han gick hemifrån, han behöll dem i väskan hela dagen och frågade personal på skolan om övervakningskameror etc.
Han hade med sig hörselkåpor och luva/sjal för att enligt honom "stänga ute alla intryck som kan hindra honom från att utföra dådet".
Han ringer och anmäler sig själv direkt efter morden.
Han kan mycket väl redogöra hur han gick till väga under dådet, i vilken ordning han gjorde vad och vad han tänkte.
Poliserna som anhöll FC uppfattade honom som alert men lugn och saklig.

Han har mördat två personer, sagt att han inte ångrar något och att han
skulle kunna göra det igen.

Om detta inte berättigar en livstids fängelsestraff blir jag väldigt väldigt besviken.
Senast redigerad av fittpinne 2022-07-11 kl. 20:07.
Citera
2022-07-11, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittpinne

Brasklapp på detta då jag inte har superbra koll på varken F eller Sveriges rättssystem men som jag har förstått det så krävs vissa specifika kriterier för att rättspsykiatrisk vård ska vara aktuellt, dvs en psykos/hallucinos/konfusion eller annat tillstånd som kraftigt påverkar gärningsmannens förmåga att fatta rimliga beslut, inse konsekvenser eller varaktigheten av sina handlingar och/eller en (patologiskt) skev verklighetsuppfattning, som har varit PÅGÅENDE då brottet sker.
dessa episoder är i regel relativt kortvariga men kan vara återkommande och kräver psykiatrisk vård och psykofarmaka.
personlighetsstörningar eller psykiatriska syndrom/sjukdomar som inte innefattar ovan nämnda symtom, (t.ex depression, autism, antisocial personlighetsstörning eller borderline) berättigar inte en gärningsman till rättspsyk (tror jag).

Jag har inte läst hela FUPen, men av vad jag läst verkar en diagnos som autism eller antisocial personlighetsstörning, ev kombinerat med depression eller ångesttillstånd vara mest aktuellt för FC.
I förhör verkar FC ha en mycket klar bild av sina handlingar och kan väl redogöra för hur han gick till väga under morden.
Det finns tydliga bevis på att han hade planerat dådet då han lagt ut en video på yt som enligt honom "nog skulle bli hans sista", fört över pengar i förberedelse, läst på om mord och skoldåd på internet och förberett sina vapen dagen innan.
Han var medveten om att vapnen låg i väskan när han gick hemifrån, han behöll dem i väskan hela dagen och frågade personal på skolan om övervakningskameror etc.
Han hade med sig hörselkåpor och luva/sjal för att enligt honom "stänga ute alla intryck som kan hindra honom från att utföra dådet".
Han kan mycket väl redogöra hur han gick till väga under dådet, i vilken ordning han gjorde vad och vad han tänkte.

Om detta inte berättigar en livstids fängelsestraff blir jag väldigt väldigt besviken.

Jag håller i stort med dig. Idag har var/varannan människa lite autism eller adhd och det kan inte vara en fribiljett till att hugga ner folk. Ingen som mördar någon har ju alla hästar hemma och vi kan nästan lägga ner att döma mördare om varje liten diagnos ska ge vård. Hur frisk tycker ni att Johanna Möller verkar vara t.ex? Han är ju inte så pass stollig att han inte hade koll på vad han gjorde. Det är ju inte heller så att ett fängelsestraff utesluter att han får vård.

Det som får mig att tveka var att GW uttalade sig om fallet på nyhetsmorgon och menade att det borde bli vård. Han brukar ju ha koll på läget.
Ska bli väldigt spännande att se hur han döms. Kommer sannolikt att överklagas.
Citera
2022-07-11, 21:44
Medlem
Pandalina4s avatar
Är inte övertygad att FC är helt ärlig i förhören. Får känslan att han försöker dölja sitt verkliga motiv - Att bli känd för ett dåd på en skola. Detta med tanke på hans webhistorik, hans 3 inspelade videos på sig själv kvällen innan och dess budskap…

Att FC inte skulle veta vad exakt ett livstidsstraff innebär tror jag inte på. Men hans enorma (absurda) intresse för skoldåd, och utöver det kriminologi studier vet han precis.
Han kan lida av en allvarlig psykisk störning. Det visar den mindre rättspsykiatriska undersökning, enligt paragraf 7. Väldigt konstigt att han inte redan gjort stora RPU då han erkänt.
Senast redigerad av Pandalina4 2022-07-11 kl. 22:28.
Citera
2022-07-12, 00:02
Medlem
Killmyshadess avatar
Inför rättegången, får man ångestdämpande tabletter? Alltså det är en stor grej att gå på en sådan rättegång. Eller hur hanterar de personer som har dödat personer samt har erkänt detta och mår dåligt av detta?
Citera
2022-07-12, 07:44
Medlem
fittpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Är inte övertygad att FC är helt ärlig i förhören. Får känslan att han försöker dölja sitt verkliga motiv - Att bli känd för ett dåd på en skola. Detta med tanke på hans webhistorik, hans 3 inspelade videos på sig själv kvällen innan och dess budskap…

Att FC inte skulle veta vad exakt ett livstidsstraff innebär tror jag inte på. Men hans enorma (absurda) intresse för skoldåd, och utöver det kriminologi studier vet han precis.
Han kan lida av en allvarlig psykisk störning. Det visar den mindre rättspsykiatriska undersökning, enligt paragraf 7. Väldigt konstigt att han inte redan gjort stora RPU då han erkänt.

alla som är mördare har väl en allvarlig psykisk störning, men för att berättiga rättspsyk är det inte vilken allvarlig psykisk störning som helst som gäller, den måste innefatta vissa kriterier som jag när jag läser FUPen inte uppfattar att FC uppfyller. att ha en fascination för mord och vara besatt av tanken på att mörda någon är inte en allvarlig psykisk störning i sig på ett kliniskt plan. det är bara att vara ond.

det är iaf så jag uppfattat det, rätta mig om jag har fel!
Senast redigerad av fittpinne 2022-07-12 kl. 07:50.
Citera
2022-07-12, 08:27
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittpinne

Jag ser inga tecken på antisocial personlighetsstörning, däremot autism, depression och ångest. Han kommer nog få fängelsestraff, men kanske rättpsykiatrisk vård hade varit bättre. Oavsett typ av straff så kommer det troligen kännas positivt för F, eftersom vad han saknar är struktur och tydliga mål i livet. Han verkar inte tycka att det spelar någon roll vilka mål personligen.
Citera
2022-07-12, 11:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Killmyshades
Inför rättegången, får man ångestdämpande tabletter? Alltså det är en stor grej att gå på en sådan rättegång. Eller hur hanterar de personer som har dödat personer samt har erkänt detta och mår dåligt av detta?

Menar du gärningsmannen?
Tror du han behöver ångestdämpande? Han ångrar inget.
Varför tror du han mår dåligt?
Han var väl förberedd för sitt våldsdåd.
Han säger i förhör att han skulle kunna göra samma sak igen.
Citera
2022-07-13, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kellywoman
Var läser du det?
I FUP står tydligt att pappan kallade till skolmöte och de kom överens om att Fabian skulle remitteras till BUP. Men Bup valde att inte utreda

Undrar om BUP kände på sig att det rörde sig om någon form av antisocial personlighetsstörning o därmed valde att inte ta emot honom för utredning. BUP är utan undantag villiga att ge ut autism- eller adhd-diagnoser o ffa när det gäller barn (varannan människa har det idag), men däremot ”tyngre” allvarliga störningar som schizotypa och aspd o liknande vill man inte gärna ta i.

Sen var han med om en otroligt traumatisk upplevelse (med mamman som dog) i en ålder där hjärnan är otroligt känslig o intryckskänslig, så det är inte konstigt egentligen om han är lite skev i skallen, halvpsykotisk. Givetvis ingen ursäkt på något sätt. Sorgligt bara det som hänt.
Citera
2022-07-13, 16:54
Medlem
Sitter och skrollar i FUPenm det är ju något allvarligt fel i Fabians huvud men alla hans utläggningar. Må detta svin aldrig komma ut igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in