• 1
  • 2
2022-07-11, 15:18
Medlem
Hej! Jag är en kille på 22 år och ska köpa en lägenhet utöver den jag redan har. Planen är att jag ska bo i min nyvarande lägenhet och hyra ut min bostadsrätt till 3 inneboende. Månadskostnaden för min BR beräknas vara ungefär 8k per månad och jag gör en vinst på ungefär 12k varje månad. Får man göra så eller måste man leva som en hund i resten av sitt liv i det här feminist landet?
Citera
2022-07-11, 15:38
Moderator
Morfar-52s avatar
Flyttar

Ämnen som inga andra forum handlar om --> Juridik
/Moderator
Citera
2022-07-11, 15:40
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bastarder
Hej! Jag är en kille på 22 år och ska köpa en lägenhet utöver den jag redan har. Planen är att jag ska bo i min nyvarande lägenhet och hyra ut min bostadsrätt till 3 inneboende. Månadskostnaden för min BR beräknas vara ungefär 8k per månad och jag gör en vinst på ungefär 12k varje månad. Får man göra så eller måste man leva som en hund i resten av sitt liv i det här feminist landet?

Kolla upp om föreningen du tänker köpa lägenheten i ens tillåter andrahandsuthyrningar som ett första steg.
Har för mig att du inte kan sätta vilken odräglig hyra som helst utan den ska fortfarande vara "skälig" men vad en "skälig" hyra är vet jag inte exakt.
Citera
2022-07-11, 15:50
Medlem
Sonny00s avatar
Om jag vore TS så skulle jag satsa på en ägarlägenhet, inte en bostadsrätt.

Det är inte vanligt att bostadsrättsföreningar tillåter uthyrning hur som helst, det brukar krävas något slags skäl, t ex studier på annan ort.
Citera
2022-07-11, 15:50
Medlem
CarlXIIs avatar
Du måste bo där själv också, annars kommer föreningen gnälla. Har funderat på det, man kunde bo gratis. Köper du hus kan du ju göra som du vill.
Citera
2022-07-11, 16:35
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Du måste ha tillstånd från föreningen för att få hyra ut bostadsrätten. Att vilja tjäna pengar är nästan aldrig ett godtagbart skäl.

Dessutom så får du inte ta ut hur hög hyra som helst. Hyr du ut den för 20K med en avgift på 8K så är det för mycket i lagens ögon.
Citera
2022-07-11, 17:05
Medlem
Att hyra ut innebär inte bara inkomster, vitvaror och annat går sönder med jämna mellanrum och det kan äta upp hyresintäkterna. Dessutom kan det bli problem på grund av slitage som inte är normalt, och det blir en massa diskussioner om detta. Jag skulle inte dra mig för att hyra ut till ett äldre par som är försiktiga. Men är det ungdomar som har fester, eller är högljudda, så kan du bli inblandad eftersom du hyr ut. Så det är mycket viktigt vem man hyr ut till, och att man kan lita på dem till 100%. Så det är inte bara inkomster.
Citera
2022-07-11, 18:22
Medlem
Här finns det lite info gällande att hyra/hyra ut i andra hand.
https://www.hyresgastforeningen.se/s...a-i-andrahand/
Citera
2022-07-11, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du måste ha tillstånd från föreningen för att få hyra ut bostadsrätten. Att vilja tjäna pengar är nästan aldrig ett godtagbart skäl.

Dessutom så får du inte ta ut hur hög hyra som helst. Hyr du ut den för 20K med en avgift på 8K så är det för mycket i lagens ögon.

Det finns en del föreningar i Stockholm där i princip varje lägenhet hyrs ut i andrahand och alla medlemmar är med på det. Men dessa är svindyra.
Citera
2022-07-11, 18:26
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Den här frågan har avhandlats femtioelva gånger redan.

Ja, du får hyra ut under förutsättning att föreningen tillåter det, och det är extremt ovanligt att en förening tillåter att en ny medlem hyr ut sin bostadsrätt utan ett giltigt skäl.

Om du köper en ägarlägenhet däremot står det dig fritt att hyra ut.
Citera
2022-07-11, 19:23
Medlem
Jag ska klargöra situationen. Jag kommer ej hyra ut i andrahandskontrakt. Jag kommer få det och se ut som att jag bor där och hyr ut 2-3 rum till inneboende. På så sätt undviker jag allt strul med föreningen så länge mina inneboende sköter sig, och det löser Jag. Så min fråga är, går det att göra så?
Citera
2022-07-11, 19:24
Medlem
Citat:
Jag ska klargöra situationen. Jag kommer ej hyra ut i andrahandskontrakt. Jag kommer få det och se ut som att jag bor där och hyr ut 2-3 rum till inneboende. På så sätt undviker jag allt strul med föreningen så länge mina inneboende sköter sig, och det löser Jag. Så min fråga är, går det att göra så?

Nej man kommer märka att du inte bor där.
Köp en lägenhet i en förening som tillåter det istället eller köp en ägarlägenhet om du har råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in