2022-07-11, 13:25
Medlem
SieurAthoss avatar
[quote=5150-5157|80851116]
Citat:
DU skriver att han kanske får en vårdare dygnet runt.
JAG svarar enl. nedan att det blir jävligt dyrt. Behöver han övervakning dygnet runt behöver han ha 3 personer (minst) då det blir 3 pass på ett dygn./QUOTE]

Pojken kan mycket väl bli en av de som kräver dubbelbemanning. För farlig för ensamarbete. Finns tom några enstaka brukare som har trippelbemanning.
En kvinnlig PA är väl otänkbart.
Man undrar hur våra skattepengar ska räcka till alla dessa vandaler. Vi får väl införa 60 timmars arbetsvecka helt enkelt.
Citera
2022-07-11, 13:27
Medlem
Chablisnoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emepress
Jag tror inte att killen som gjort det kan bo kvar i Skellefteå. Han kommer förmodligen tas omhand via LVU (lagen om vård av unga), eller LSS (Lagen om stöd och service för funktionshindrade) om det stämmer att han är funktionshindrad. Det finns möjlighet för dygnetrunt "passning" av förövaren inom ramen för båda lagrummen. Men som sagt , jag tror inte att det är lämpligt att han bor kvar i Skellefteå, inte resten av familjen heller , socialtjänsten kommer nog vara behjälpliga med att flytta iväg hela familjen.

Hela familjen har ju flyttat.
Då vill hela Sverige veta vart!!!!
Är det den nyinflyttade familjen i mitt område?
Citera
2022-07-11, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Så gärningsmannen är släppt och går lös i samhället utan några som helst restriktioner? Och polisen tycker ändå att föräldrarna ska låta sina barn vara ute som vanligt i området? De är alltså helt säkra på att han har begått det här brottet en enda gång och att han aldrig kommer att göra något liknande igen?

Har du läst tråden? Nej, han är garanterat inte ”släppt och går löst i samhället”. Förmodligen är han o familjen flyttade till hemligt boende i väntan på beslut, eller så är han omhändertagen enligt LVU eller LSS
Senast redigerad av ckkad 2022-07-11 kl. 13:32.
Citera
2022-07-11, 13:30
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skellhellwell
Grejen är väl att de har ett till barn.
Så om någon i familjen skulle göra något mot monstret så skulle det drabba det andra barnet ännu mer.
Därför är det ologiskt att en förälder hämnas så länge det inte var ett ensambarn som blev drabbat. Vilket det inte är i detta fallet.

Man kan också resonera så att en förälder som drabbats av en förlust eller stor sorg förstår vad man utsätter en annan förälder för och känner empati mot de föräldrarna och inte mot GM.

Och utomstående som hämnas är väldigt osannolikt, i så fall i fängelsemiljö av andra kriminella vid vissa typer av brott.
Typ det här, men han kommer inte hamna med sådant klientel.

Det är klart att det inte blir så, och det låter väldigt fel och extremt att önska livet ur någon som är minderårig. Men rent krasst, så skulle det vara en tjänst för samhället om han aldrig hade fötts, och i detta specifika fall (i och med att han dessvärre föddes) skulle det innebära en vinst om han upphörde att leva, det är väl rätt uppenbart. Han kommer att vara en enorm belastning så länge han är vid liv, och åstadkomma mycket lidande och sorg för andra oskyldiga människor framöver.

Men det är en tämligen filosofisk fråga, på samma sätt som man kan spekulera i vad som hade hänt om Putin, Hitler eller Ted Bundy dog som barn, eller aldrig kommit till världen. Det verkar folk inte ha några problem med, så det borde inte vara någon skillnad att applicera det på andra exempel också, ur ren teoretisk och filosofisk synpunkt.

Jag tycker inte att man ska önska livet ur ett barn, även om jag rent filosofiskt kan erkänna den kalla allmännyttan i enskilda fall.
Citera
2022-07-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir

Ja jag håller med, han kommer va avskydd som pesten vart de än tar vägen , som Hagamannen.
Citera
2022-07-11, 13:31
Medlem
SieurAthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chablisnoir
Jag gissar att han först kommer till en större stad där familjen blir mer anonym. När detta fall sedan lagt sig och fallit i glömska hos befolkningen (vilket dessvärre de flesta brott gör) kommer familjen kunna flytta till en mindre ort där man förhoppningsvis kan ha en viss insyn i familjen.
Citera
2022-07-11, 13:36
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socks
Flickan ska vara 9 år.
Läs tråden innan du kommenterar.

Min kommentar var skriven innan flickans ålder var känd. Läs tråden!
Citera
2022-07-11, 13:40
Medlem
HeavyPops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rymdis12
Levde men just och pass.

Fortfarande inget svar på frågan.
Citera
2022-07-11, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Något säkert sådant fall finns nog inte, som allmänheten har tillåtits få kännedom om. Här finns det väl ett frågetecken men det är oklart:

Jennifer, 18, ströps – sen sköts mördaren ihjäl

Svårt att inte tänka "ja, han fick som han förjänade"....
Citera
2022-07-11, 13:43
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SieurAthos
Jag gissar att han först kommer till en större stad där familjen blir mer anonym. När detta fall sedan lagt sig och fallit i glömska hos befolkningen (vilket dessvärre de flesta brott gör) kommer familjen kunna flytta till en mindre ort där man förhoppningsvis kan ha en viss insyn i familjen.

Svårt för honom att förbli anonym. Folk som känner familjen, klasskamrater etc.... - kommer alltid att vara nån som vet....och är villiga att dela detta.
Citera
2022-07-11, 13:46
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det viktiga är att han övervakas 24/7 och aldrig får släppas ensam någonsin mer. I detta fall hävdar jag aborträtten å det grövsta, han skulle aldrig ha fått komma till världen, det enda han kan erbjuda världen är våld, elände och sorg.

Hans vård eller hantering i övrigt kommer att kosta skattebetalarna minst 10 000 SEK per dygn, och detta med en vårdapparat som redan sviktar betänkligt. En riktig pensionsvinnare! Jag håller med de i tråden som skriver att vi måste utkräva ansvar både nationellt och lokalt bland politiker och diverse handläggare. Alla som varit involverade i beslutet att dumpa detta monster bland vanligt folk, alla ansvariga, från politiker och asylhandläggare till socialtanter, ska ställas till svars för detta haveri. Vänta nu, tjänstemannaansvaret var ju avskaffat, vad passande... Hur ska då rättvisa kunna skipas?
Citera
2022-07-11, 13:55
Medlem
JazzinForBlueJeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Hans vård eller hantering i övrigt kommer att kosta skattebetalarna minst 10 000 SEK per dygn, och detta med en vårdapparat som redan sviktar betänkligt. En riktig pensionsvinnare! Jag håller med de i tråden som skriver att vi måste utkräva ansvar både nationellt och lokalt bland politiker och diverse handläggare. Alla som varit involverade i beslutet att dumpa detta monster bland vanligt folk, alla ansvariga, från politiker och asylhandläggare till socialtanter, ska ställas till svars för detta haveri. Vänta nu, tjänstemannaansvaret var ju avskaffat, vad passande... Hur ska då rättvisa kunna skipas?

Går fortfarande att åtala för tjänstefel - kan t o m ge fängelse. Utmaningen blir att reda vem eller vilka som har haft ett avgörande ansvar för detta eländet. Lär ju vara en del som kommer att skylla på nån annan, ej riktigt komma ihåg, var underbemannade etc.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in