2022-07-11, 11:57
  #145
Medlem
testpatrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Varenda lag i allsvenskan skulle totalt pulverisera damlandslaget. Vi pratar 20-0. Så stor skillnad är det.

Citat:
Ursprungligen postat av Tanken1
Nu hade ju i och för sig damlandslaget förlorat mot ett bra pojkar 15 års lag. Så att jämföra med allsvenskan är ingen bra parallell.

Jo, det är en jättebra parallell.

Det jag säger med min referens till allsvenskan är att det inte är inte kvaliteten på spelet i sig som är anledningen till att man väljer att titta på fotboll eller att följa en klubb eller ett lag. Tänker ni ett varv till så kommer ni märka att den faktiska kvaliteten på spelet är helt irrelevant.
Varför annars titta på Allsvenskan när samtliga svenska klubbar hade blivit krossade av Manchester City? Varför titta på Manchester City när man kan youtubea klipp på Messi från 2014?

Det är den relativa skillnaden i kvalitet mellan lag som tävlar mot varandra som spelar någon roll. Det i kombination med att man som människa gärna söker en gruppidentitet. "Vi är Gaisare - fuck alla andra".
Citera
2022-07-11, 12:10
  #146
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Det är inte damfotbollen det hatas på. Utan det landslaget samt svensk media håller på med.

Så är det. Titta tex brittiska herrlandslaget. De blev ju duktigt utbuade av sina egna fans på läktarna. Det var så massivt att någon minister fick rycka ut och försöka hota till PK-lydnad.

Som någon skrev, kärringarna kräver samma lön för lika insats/efterfrågan. Krydda det med självgod PK upptryckt i ansiktet på "fansen" så får man sannolikt kritik.

Förutom det - nte för att jag gillar Gert Fylking något vidare, men hans "damfotboll är som V65 med kor" är rätt träffsäkert. Samma sak med damhockeyn.

Kärringar i sporten vill ha samma lön trots att det är svalt intresse för deras "sport". De vill kunna ta politisk ställning och försöka läxa upp folk och när de får kritik eller hånas så lipar de och skyller sina kritiker för hat. Inte så smart.

Ponera att Foppa, Sundin, Brolin och Henke under sin aktiva tid kom ut som fullblodsnazister. Hade folk hånat och kritiserat dem då? Hade de kunnat tysta sina belackare genom att anklaga dem för hat?
Citera
2022-07-11, 12:11
  #147
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Jo, det är en jättebra parallell.

Det jag säger med min referens till allsvenskan är att det inte är inte kvaliteten på spelet i sig som är anledningen till att man väljer att titta på fotboll eller att följa en klubb eller ett lag. Tänker ni ett varv till så kommer ni märka att den faktiska kvaliteten på spelet är helt irrelevant.
Varför annars titta på Allsvenskan när samtliga svenska klubbar hade blivit krossade av Manchester City? Varför titta på Manchester City när man kan youtubea klipp på Messi från 2014?

Det är den relativa skillnaden i kvalitet mellan lag som tävlar mot varandra som spelar någon roll. Det i kombination med att man som människa gärna söker en gruppidentitet. "Vi är Gaisare - fuck alla andra".
Det måste ändå finnas någon form av kvalitet för att det skall vara intressant. Skulle det bara handla om tävlandes kvalitet gentemot varandra skulle valfritt motionslopp i längdskidor ha lika mycket tittare som ett lopp i OS.
Citera
2022-07-11, 12:13
  #148
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Banestyrelsen
Hon sa också om jag hade stått här som man hade jag varit rik, jämställdhet, snyft, snyft.

Det är bara den lilla detaljen att hade hon varit man hade hon troligen inte stått där alls för konkurrensen hade varit mångdubbelt större.

Att du platsar i damlandslaget innebär inte att du hade platsat i herrlandslaget eller ens som proffs om du hade varit man, och det är rätt arrogant att bara anta det.
Detta är en så självklar sak egentligen. Så fruktansvärt pinsamt att så många inte förstår detta.
Citera
2022-07-11, 12:14
  #149
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dentage
Kvinnor vill VILL inte se fotboll var det så du sa??? https://www.svenskfotboll.se/4ad84b/globalassets/svff/bilderblock/arkiv/2021/2111/publik_gamlaullevi_25nov_1.jpg/contentmedium
Se kanske..Men få vill betala för att se fotboll. Där ligger problemet.
Citera
2022-07-11, 12:20
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dentage

Varför har då dessa misslyckade män utsett just damfotbollen till sitt största hatobjekt? Jag har ju själv mina teorier, men dom är just bara teorier.

1. Man är rädd att damfotbollen ska växa på bekostnad av herrarnas. Man totalförbjöd damfotbollen efter första världskriget av den anledningen.
2. Dom får mycket medietid vilket retar upp män som ser sin sista manliga sport hotad.
3. Vissa har starka åsikter vilket retar upp män som tycker en kvinna ska vara ett tystlåtet kuttersmycke.

Det mest tröttsamma och samtidigt mest irrelevanta är deras eventuella sexuella böjelser. Män tycker det av någon anledning är väldigt intressant att spekulera i när det kommer till damfotboll. Jag tror inte jag någonsin fått läsa liknande saker om damhandbollen, den kvinnliga friidrotten, Kvinnors hockey eller annan damidrott. Det är just damfotbollen dessa (ska man kalla dom för Incels?) ger sig på?
Är du säker på din spaning om att det är just damfotbollen? Jag menar inte att de inte är påhoppade, men nog fan är det rätt mycket hat i landslagstråden och övriga. Framförallt om någon försöker "sticka upp". Kolla Zlatan, Guidetti, Isak ... trådarna - de mesta går ut på att smutskasta och riva ner saker från sina piedestaler.

Och damfotbollen sätts lite på en piedestal av media och lyfts fram som guldfavoriter - då går nätet igång och vill riva ner det - kanske för att själva känna sig lite bättre?

Jag tror du har fel i din slutsats att påhoppen är för att det skulle hota fotbollen. I så fall skulle damhockeyn hatas mer med sin mer unkna machoideal. Skillnaden är att damhockeyn inte lyfts fram lika hårt.
Citera
2022-07-11, 12:25
  #151
Medlem
Hax.Pains avatar
Jag har bott på hotell i helgen där det endast fanns 1an 2an och 4an, fantastiskt tänkte jag, skpnt att det får vara som förr! På kvällen slog jag på tvn och upptäcker att det är ett mästerskap i sport! Vilken jävla tur, vilken njutning! Skit i att det är damfotboll, det är ett mästerskap.

Jag har helt slutat titta på idrott och det är tyvärr SVTs fel. Min karriär startade 1990 när Sverige slog ryssarna i handboll. Jag kan fortfarande se pappa flyga upp ur soffan när Ola Lindgren sköt stople stople in. Det avgrundsvrålet han gav ifrån sig kommer jag för alltid att minnas.
Sen kom OS i Barcelona! Sändes på svt. Jan ove waldner vs Gatien och pingis var min nya favorit idrott. Dream team, fermin caho på 1500m, allt var bra! Svt visade det, det handlade om idrott och inget annat.
1994, Sverige tar vmbrons i fotboll, det var mitt i natten, det var varmt, det handlade om fotboll och inget annat.
1995 vm i friidrott på hemmaplan, 18m av jonatan edwards!! Vilken känsla!
Listan kan göras hur lång som helst. Allt pga att svt visade sport och det var ingen politik bakom.

Nu 30år senare får jag se ett mästerskap igen, jag missade ju handbollen senast eftersom svt inte köper in sånt, dom har ju mellon att tänka på. Jag hinner titta i 5 min, sen skakar kaptenerna hand och jag upptäcker att den svenska kaptenen springer runt med en rengnbågsflagga som bindel. Efter det så går alla spelarna ner på knä innan avspark, jag vet inte vad det betyder, men jag antar att det politiskt. Jag får nog och stänger av. Varför ska det vara såhär?
Citera
2022-07-11, 12:29
  #152
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Jag har bott på hotell i helgen där det endast fanns 1an 2an och 4an, fantastiskt tänkte jag, skpnt att det får vara som förr! På kvällen slog jag på tvn och upptäcker att det är ett mästerskap i sport! Vilken jävla tur, vilken njutning! Skit i att det är damfotboll, det är ett mästerskap.

Jag har helt slutat titta på idrott och det är tyvärr SVTs fel. Min karriär startade 1990 när Sverige slog ryssarna i handboll. Jag kan fortfarande se pappa flyga upp ur soffan när Ola Lindgren sköt stople stople in. Det avgrundsvrålet han gav ifrån sig kommer jag för alltid att minnas.
Sen kom OS i Barcelona! Sändes på svt. Jan ove waldner vs Gatien och pingis var min nya favorit idrott. Dream team, fermin caho på 1500m, allt var bra! Svt visade det, det handlade om idrott och inget annat.
1994, Sverige tar vmbrons i fotboll, det var mitt i natten, det var varmt, det handlade om fotboll och inget annat.
1995 vm i friidrott på hemmaplan, 18m av jonatan edwards!! Vilken känsla!
Listan kan göras hur lång som helst. Allt pga att svt visade sport och det var ingen politik bakom.

Nu 30år senare får jag se ett mästerskap igen, jag missade ju handbollen senast eftersom svt inte köper in sånt, dom har ju mellon att tänka på. Jag hinner titta i 5 min, sen skakar kaptenerna hand och jag upptäcker att den svenska kaptenen springer runt med en rengnbågsflagga som bindel. Efter det så går alla spelarna ner på knä innan avspark, jag vet inte vad det betyder, men jag antar att det politiskt. Jag får nog och stänger av. Varför ska det vara såhär?

Det där är ju till stöd för en återkommande dömd våldsbrottsling som avled för typ 2 år sedan när han gjorde motstånd mot de poliser som försökte gripa honom för att ha använt sig av falska sedlar och sedan påtänd försökte köra iväg i sin bil. Självklart är det viktigt att våra svenska damfotbollsspelare visar sitt stöd till dömda våldsbrottslingar i USA?
__________________
Senast redigerad av trazke 2022-07-11 kl. 12:35.
Citera
2022-07-11, 12:36
  #153
Medlem
testpatrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det måste ändå finnas någon form av kvalitet för att det skall vara intressant. Skulle det bara handla om tävlandes kvalitet gentemot varandra skulle valfritt motionslopp i längdskidor ha lika mycket tittare som ett lopp i OS.

Jag förstår din poäng, men du har fel.

I fallet OS finns det mycket annat som också spelar in. Som att motionstävlingar generellt sker oftare än vart fjärde år. Som att OS är en tävling som enar oss tittare som grupp, "Vi är Sverige - fuck alla andra".
Sen är det ju exempelvis också väldigt få som bryr sig om Kalle Halfvarssons top-30 placeringar, trots att han säkert hade krossat både Jonna Sundling och Frida Karlsson.

Den faktiska kvaliteten på de tävlande är inte viktigt.
Citera
2022-07-11, 12:43
  #154
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Jag förstår din poäng, men du har fel.

I fallet OS finns det mycket annat som också spelar in. Som att motionstävlingar generellt sker oftare än vart fjärde år. Som att OS är en tävling som enar oss tittare som grupp, "Vi är Sverige - fuck alla andra".
Sen är det ju exempelvis också väldigt få som bryr sig om Kalle Halfvarssons top-30 placeringar, trots att han säkert hade krossat både Jonna Sundling och Frida Karlsson.

Den faktiska kvaliteten på de tävlande är inte viktigt.

Jo det måste finnas en grundläggande kvalitet för att det skall vara intressant. Jag kan gå och titta på när min lokala fotbollsklubbs A-lag (som dessutom är min moderklubb som jag älskar mer än någon annan klubb) spelar matcher ibland men jag skulle aldrig få ut lika mycket av att titta på det som när jag ser allsvensk fotboll.

Och då skulle damlandslaget t o m bli totalt mörbultade av min lokala div.3 klubb.
__________________
Senast redigerad av trazke 2022-07-11 kl. 12:46.
Citera
2022-07-11, 13:07
  #155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testpatrullen
Jag förstår din poäng, men du har fel.

I fallet OS finns det mycket annat som också spelar in. Som att motionstävlingar generellt sker oftare än vart fjärde år. Som att OS är en tävling som enar oss tittare som grupp, "Vi är Sverige - fuck alla andra".
Sen är det ju exempelvis också väldigt få som bryr sig om Kalle Halfvarssons top-30 placeringar, trots att han säkert hade krossat både Jonna Sundling och Frida Karlsson.

Den faktiska kvaliteten på de tävlande är inte viktigt.
Apropå OS-liknelsen är du medveten om att det spelas damfotboll även utanför mästerskap.
Citera
2022-07-11, 13:20
  #156
Medlem
testpatrullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Apropå OS-liknelsen är du medveten om att det spelas damfotboll även utanför mästerskap.

Det var inte jag som tog upp OS-liknelsen, men ja, på samma sätt som herrfotboll. Vart vill du komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in