2022-07-10, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Men med hemligt nummer ser väl inte kontakterna mitt när jag ringer? (Är helt okunnig på detta men slipper gärna ovälkomna samtal även fortsättningsvis)(och brukar sådant kosta?)
Det bör de inte göra, det går väl fortfarande att trycka typ 33 och dölja sitt nummer?
Citera
2022-07-10, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det bör de inte göra, det går väl fortfarande att trycka typ 33 och dölja sitt nummer?

Önskvärt är att ha det som jag har nu, inte listad någonstans men folk ser mitt nummer när jag ringer.

edit: har bankid kopplat till numret, det kanske räcker för dem?
Senast redigerad av hodde 2022-07-10 kl. 18:15.
Citera
2022-07-10, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Önskvärt är att ha det som jag har nu, inte listad någonstans men folk ser mitt nummer när jag ringer.

edit: har bankid kopplat till numret, det kanske räcker för dem?
Hur gör du för att ha det så?
Går in på hitta etc och säger till dem att ta bort ditt nummer, eller kan man göra det hos operatören?
Citera
2022-07-10, 18:20
Medlem
Citat:
Hur gör du för att ha det så?
Går in på hitta etc och säger till dem att ta bort ditt nummer, eller kan man göra det hos operatören?

Alltså jag kör ett sådant klassiskt fattigt kontantkort, inga aktiva val, men finns inte att hitta. Min adress finns att söka, men inte något telefonnummer kopplat till det.

Tycker det är mycket trivsamt.

edit: anonymt köpt över disk och kopplat till bankid, swisch etc.
Senast redigerad av hodde 2022-07-10 kl. 18:25.
Citera
2022-07-10, 18:39
Medlem
neuron-drones avatar
Behövs ju inte ens ett SIM-kort. Bara att gå till ett gratis wifi och sedan använda sina appar. Telefonen funkar ju iallafall.
Citera
2022-07-10, 18:39
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Supergoda aktivister får väl regga kort på sig själv och ge till sk papperslösa dvs illegala. Antar att det bara behöver reggas vid köp av kort och inte vid påfyllning.

Ja tror att många skulle vara beredda att ställa upp, men tyvärr så har många papperslösa till följd av svenskarnas rasism och främlingsfientlighet tvingats att få sitt levebröd genom olagliga affärer, något som kan få många frivilliga att avstå att hjälpa då deras namn kan hamna i polisutredningar.
Citera
2022-07-10, 18:40
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Behövs ju inte ens ett SIM-kort. Bara att gå till ett gratis wifi och sedan använda sina appar. Telefonen funkar ju iallafall.

Med andra ord skriver du att denna nya lag är egentligen helt verkningslös?
Citera
2022-07-10, 18:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Med andra ord skriver du att denna nya lag är egentligen helt verkningslös?

Egentligen ja.

Vad som talas mindre om är att det också nu blir förbjudet att tillhandahålla mynttelefoner, telefonkiosker och korttelefoner (där man betalar med debitkort). All telefoni måste ske efter identifiering. Nu är ju dessa ovanliga idag, men förekommer t.ex. på järnvägsstationer och dyl.
Citera
2022-07-10, 18:52
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Egentligen ja.

Vad som talas mindre om är att det också nu blir förbjudet att tillhandahålla mynttelefoner, telefonkiosker och korttelefoner (där man betalar med debitkort). All telefoni måste ske efter identifiering. Nu är ju dessa ovanliga idag, men förekommer t.ex. på järnvägsstationer och dyl.

Det är synd att sådana försvinner helt, om de nu används.

Men att lagen i princip är helt verkningslös måste utredarna av den känna till. Ska man se detta som bara ett steg på vägen för statsmakten att hålla koll över folket. Nästa steg blir att kanske appar som anonymiserar förbjuds eller motarbetas?
Citera
2022-07-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Egentligen ja.

Förr, långt innan några mobiler, användes telefonkiosker på t.ex. flygplatser, järnvägsstationer av folk i den svenska regeringen när de vill kommunicera utan att det diariefördes.
Telefonkiosk med myntbetalning, totalt anonymt, hur kunde landet klara sig brottsligheten måste ha svämmat över. Inget IMDB id, inget att triangulera.

Vet inte hur de hanterar detta i USA, de har iofs NSA, men USA:s konstitution garanterar annars anonymitet, har fastslagits i några utlåtande från HD där. Med motivering att USA hade troligen inte funnits om de som gjorde uppror mot britterna inte kunnat vara anonyma när de konspirerade och spred sin propaganda.
Senast redigerad av nbsp 2022-07-10 kl. 19:21.
Citera
2022-07-10, 19:34
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewWorldDisorder
Nu är inte jag kriminell så för mig spelar det faktiskt inte någon roll. Är ni i tråden oroliga eller?

Ja, mycket. För varje sådan här inskränkning hamnar vi ett steg närmare ett totalitärt samhälle likt Kina eller Nordkorea. Och när vi är där kommer många av oss anses kriminella, bara för att vi inte är för regimen.
Citera
2022-07-10, 20:18
Moderator
Rassas avatar
Att sammanfogas med : (FB) Anonyma kontantkort förbjuds i augusti 2022
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in