2022-07-09, 20:42
Medlem
Jag skaffade E-sparkonto för runt 6 år sedan och i början var det lite ränta varje år, nu inget.
Citera
2022-07-09, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag skaffade E-sparkonto för runt 6 år sedan och i början var det lite ränta varje år, nu inget.

Japp samma här, startade konto på SBAB och ska föra över min buffert dit.
Att Swedbank erbjuder 0 ränta är riktigt dåligt, tror de blir tvingade att höja om fler flyttar till andra banker 👍

SBAB har iaf 1% men exakt samma villkor så blir iaf en del pengar i ränta + att det blir lite av en principsak när storbankerna tror de kan pissa på sina kunder.
Citera
2022-07-09, 23:35
Medlem
De har ingen anledning att höja räntan om de redan har tillräckligt med pengar insatta.
Citera
2022-07-10, 09:22
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GarMinEgenVag
De har ingen anledning att höja räntan om de redan har tillräckligt med pengar insatta.
De senaste åren har bankerna i princip förlorat på att ha kunder som sätter in pengar. De danska bankerna lyckades i några fall införa minusränta - vilket de svenska bankerna egentligen också ville, men inte hade stake att genomföra.

När räntan höjs liten grann så kommer bankerna i varje fall inte förlora pengar längre på insättningsmedel, men den måste upp lite till för att bankerna ska betala ut någon ränta.

Under de senaste åren har kapitalmarknaden (som inte kommer från insättningskunder) gett möjlighet till extremt billig finansiering. Denna avart är nu borta, vilket också gör att bankerna mer och mer kommer gå tillbaka att finansiera en del av sin utlåning genom insättningskunder och i förlängningen höja räntan för att konkurrera om dessa kunder.
Citera
2022-07-10, 18:19
Medlem
fjiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Svaret är det gamla vanliga: Dom flesta bankkunderna är inte speciellt aktiva. Annars skulle dom flytta det mesta av pengarna till nischbanker med insättningsgaranti.
Alla banker som är aktiva i Sverige måste ha insättningsgaranti.
Citera
2022-07-10, 18:28
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Alla banker försöker hålla ner inlåningsräntan så länge dom kan men till slut är det någon som behöver locka fler sparare och då börjar dom konkurrera och inlåningsräntorna börjar stiga, det handlar om att tjäna pengar helt enkelt.
På 90 talet fick man 8 procent så då kunde man ligga på sofflocket och leva på avkastningen.
Har själv plockat ut mina pengar från fonder och värde papper och för en tid framöver tänker jag hålla till goda med vad bankerna ger i ränta, orkar inte vara aktiv varje dag för att maximera chanserna till avkastning..
Det är bara googla efter bästa sparränta med insättningsgaranti. Jag brukar låsa på max 3 månader, nog orkar ni väl se om era pengar var tredje månad?
Att öppna bankkonto och flytta pengar är betydligt lättare än att boka en tågbiljett så..
Sätt igång, desto fler som flyttar pengar mellan banker desto mer benägna blir dom att höja räntorna.

Var ingen sådan avkastning på bankkonton på 90-talet, sådan man alltså kunde leva på utan att förbruka realkapitalet. Efter skatt var det 5,6% kvar, och inflationen var minst på denna räntesats. Sedan tillkom det också förmögenhetsskatt på 1,6%. Så avkastningen på "8%" var efter skatter 4%, och inflationen (beroende på år) 5% om jag minns rätt. Tidiga 90-talet var det tvåsiffrig inflation. Så realkapitalet backade om man hade det på konto.
Citera
2022-07-10, 18:42
Medlem
Turist i tidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjisken
Alla banker som är aktiva i Sverige måste ha insättningsgaranti.
Ok, jag missade att man gjort en lagändring.
Citera
2022-07-14, 09:37
Medlem
Xer0s avatar
Har konoto på sevenday bank, och har 1% ränta där. Bara 7 procentenheter lägre än inflationen.
Citera
2022-07-14, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Har konoto på sevenday bank, och har 1% ränta där. Bara 7 procentenheter lägre än inflationen.
Ja, det är tragiskt. Riksbanken får ta i lite nästa gång och höja några procentenheter så realräntan inte är minus 7-8%, det är för jävligt och en indirekt skatt på hela folkets sparpengar.
Citera
2022-07-14, 09:51
Medlem
Nu kommer det ofta mail från nishbankerna att sparräntan ökar. Igår fick jag mail från santander. (Nishbank i sverige men storbank i spanien). Räntan ändras till 1%
Citera
2022-07-14, 10:04
Medlem
Ghastens avatar
Bankerna är så äckliga som håller på så här. Dom stjäl våra sparpengar. För vad man än säger då hör man hela tiden i fikarummet hur folk förlorar sina pengar på aktier, fonder. Aldrig någon som går plus.

Sen visst 1% är bättre än inget men strulet att byta bank eller skaffa en till gör att dom flesta inte orkar.
Citera
2022-07-14, 11:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Bankerna är så äckliga som håller på så här. Dom stjäl våra sparpengar. För vad man än säger då hör man hela tiden i fikarummet hur folk förlorar sina pengar på aktier, fonder. Aldrig någon som går plus.

Sen visst 1% är bättre än inget men strulet att byta bank eller skaffa en till gör att dom flesta inte orkar.

Öppna ett sparkonto hos sbab med bankid tog några minuter, överföringen från handelsbanken tog en bankdag. 1% är inte mycket men det är bättre än 0% och gör tillräckligt många på det viset så kommer konkurrensen om sparkunderna öka -> högre sparräntor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in