Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-07-10, 15:52
Medlem
summergirls avatar
Har tänkt uppgradera min gamla osmarta tv till en mer modern. En Samsung smart-tv. Till min gamla tv har jag haft en liten box, Humax med ett tillhörande kort, för att ta in kanaler. Är det något man fortfarande behöver till en smart-tv?
Fattar inte riktigt hur det fungerar. Jag har ett Com Hem uttag i väggen med 3 hål, TV, Data och R (vad det nu betyder). Datauttaget är redan upptaget till routern. Snälla om nån kan förklara begripligt, är helt okunnig på tv-teknikaliter.
Citera
2022-07-10, 15:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summergirl
Har tänkt uppgradera min gamla osmarta tv till en mer modern. En Samsung smart-tv. Till min gamla tv har jag haft en liten box, Humax med ett tillhörande kort, för att ta in kanaler. Är det något man fortfarande behöver till en smart-tv?
Fattar inte riktigt hur det fungerar. Jag har ett Com Hem uttag i väggen med 3 hål, TV, Data och R (vad det nu betyder). Datauttaget är redan upptaget till routern. Snälla om nån kan förklara begripligt, är helt okunnig på tv-teknikaliter.

Moderna TV har kortmoduler man stoppar in kort för betalkanaler. Man ska kolla om den man är intresserad av är kompatibel med Comhem. Kolla också med Comhem om de verkligen inte har gått över till IPTV, för då är det inte alls samma saker man behöver.
Citera
2022-07-10, 16:06
Medlem
TröttSvensks avatar
Streaming kanaler som Netflix, SVT play, Appelplay, Viaplay, Tele2Play och HBO Max finns inbyggt i tv´n som appar.
Samsung har Netflix som egen knapp på fjärren.
Jag har även nu börjat prova PrimeVideo eftersom Samsung har egen knapp för den också.
Rakuten TV använder jag inte men även den finns som egen knapp.
Comhem heter numera Tele2, och du bör kunna använda en kortmodul till TV´n om du vill men den måste beställas och reggas hos Tele2.
Jag kör fortfarande med Tivoboxen för jag tittar inte mycket på TV, mest filmkanalerna och sen har jag min dator kopplad till TV´n så det blir surf och streaming mest.
Annars så verkar Tele2 ha en ny modern lite box för digitalTV.
Ring Tele2 kundtjänst och prata med dem om vad du behöver.
Samsung är nog bästa smart tv på marknaden just nu.
Köp inte för liten bara, minst 65´tum rekommenderar jag.
Man vänjer sig fort vid en större TV
Citera
2022-07-10, 16:41
Medlem
summergirls avatar
Tack för svar! Jag har Viaplay och HBO Max, men jag kollar bara på dom via min laptop, har inte orkat fundera ut hur jag skulle få in dom kanalerna på tv:n. Vore skönt att kunna slå på tv:n och de finns där istället. Jag antar att alla betalkanaler kostar som vanligt även om de finns som appar i tv:n? Funderar på en Samsung, men jag håller mig nog till 55" annars kommer den ta över hela rummet, nuvarande är 40", så det blir ändå en stor förbättring.
Citera
2022-07-10, 18:46
Medlem
För den som är intresserad:

Det tredje uttaget i väggdosan märkt "R" är för Radio. Förr i tiden ledde det oftast till en antenn på taket eller vinden i fastigheten. När det sedan blev kabelteve blev det också kabelradio, alltså sändningar av radiofrekvenser via kabelnätet. (För övrigt de enda år när jag har lyckats få riktigt bra radiomottagning här inne i stan.) För ett år sedan eller så lade åtminstone ComHem/Tele2 ner kabelradion - det var tydligen inte många som utnyttjade möjligheten.
Citera
2022-07-10, 18:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund

Det tredje uttaget i väggdosan märkt "R" är för Radio. Förr i tiden ledde det oftast till en antenn på taket eller vinden i fastigheten. När det sedan blev kabelteve blev det också kabelradio, alltså sändningar av radiofrekvenser via kabelnätet. (För övrigt de enda år när jag har lyckats få riktigt bra radiomottagning här inne i stan.) För ett år sedan eller så lade åtminstone ComHem/Tele2 ner kabelradion - det var tydligen inte många som utnyttjade möjligheten.

Samtidigt så är väl "Kabel-TV" också i princip nedlagt? För några år sedan släckte man det digitala* kabeltv-nätet i stora delar av Göteborg och ersatte med IPTV. Då måste det till en IPTV-burk till ens TV, eventuella mottagningsfunktioner för DVB-C i TV hjälper inte.

*=DVB-C
Citera
2022-07-11, 00:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av summergirl

En ny smart tv behöver ingen box.
Citera
2022-07-19, 21:52
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hetlund

Riktigt trist att de slutade med ”kabelradio”. Nu är jag tvungen att ha en ful T-antenn kopplad till min stereoanläggning för att kunna ta emot radio på densamma.
Citera
2022-07-19, 21:52
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Samtidigt så är väl "Kabel-TV" också i princip nedlagt? För några år sedan släckte man det digitala* kabeltv-nätet i stora delar av Göteborg och ersatte med IPTV. Då måste det till en IPTV-burk till ens TV, eventuella mottagningsfunktioner för DVB-C i TV hjälper inte.

*=DVB-C

Här i Stockholm verkar kabel-TV leva och frodas!
Citera
2022-07-19, 22:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Här i Stockholm verkar kabel-TV leva och frodas!

Möjligen. Med "kabel-tv" avses alltså DVB-C/DVB-C2. Inte IPTV.
Är du verkligen säker på att ditt kabelbolag fortfarande kör på DVB-C/DVB-C2?

Du kan "se skillnaden" om din "TV-box" är kopplad via LAN. Är den kopplad via koaxialkabel är det DVB-C/DVB-C2. Alltså koaxialkabel="kabel-tv".

Är den kopplad via LAN eller wifi, så är det IPTV.
Citera
2022-07-20, 08:15
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Möjligen. Med "kabel-tv" avses alltså DVB-C/DVB-C2. Inte IPTV.
Är du verkligen säker på att ditt kabelbolag fortfarande kör på DVB-C/DVB-C2?

Du kan "se skillnaden" om din "TV-box" är kopplad via LAN. Är den kopplad via koaxialkabel är det DVB-C/DVB-C2. Alltså koaxialkabel="kabel-tv".

Är den kopplad via LAN eller wifi, så är det IPTV.

Vi har Comhem/Tele2 kabel-TV i vår Brf. Min TV är ansluten med en koaxialkabel till Comhems vägguttag. Någon ”TV-box” har jag inte och har inte heller behov av.
Citera
2022-07-20, 11:56
Medlem
Om du har dåligt med pengar eller t.ex. inte hittar någon smart-TV med ett tillräckligt trevligt gränssnitt så vill jag också slå ett slag för Google TV (nya Chromecast) som ett alternativ. Det förvandlar alla slags TV-apparater som har en HDMI-ingång till en smart-TV.

Detta är OT och dagens I-landsproblem, men med avseende på dedikerade knappar på fjärrkontrollen:

På Google TV och, antar jag, de flesta smart-TV:er som baseras på Android och tillåter en att installera egna appar, så kan man konfigurera om alla knapparna på fjärrkontrollen.

Det är riktigt smidigt om man har en fjärr med t.ex. bara en Netflix-knapp och man dessutom vill kunna starta exempelvis Disney+ eller Youtube med ett enda tryck på fjärren. Det finns appar i Google Play som man kan installera som låter en ändra knapparna på fjärren så att man t.ex. kan hålla in eller "dubbelklicka" på dem för att köra igång andra valfria appar utan att behöva gå genom menyer.

Google TV är rätt dyrt och kostar runt 750:- men ändå billigare än en ny TV och är väl värt pengarna enligt mig. Den medföljande fjärren är inte den bästa men du kan para din Google TV med nästan vilken Android-kompatibel fjärrkontroll som helst.
Senast redigerad av godmannen 2022-07-20 kl. 12:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in