2022-07-10, 12:29
Medlem
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DerWahnsinn
Exakt! Först en månadsavgift och sen kostar det dessutom att kolla på filmerna!
Jag fick Apple tv gratis i 3 månader med min värdelösa ipad. Tog bort appen direkt. Vilka idioter betalar för varje film de kollar när det finns Hbo och Netflix? Tänk att det går att lura folk till vad som helst. Skrämmande.
Nu är inte maskinen Apple TV samma sak som tjänsten Apple TV+.

För övrigt håller jag med Carlbom i inlägget ovan. Skulle jag vilja ansluta telefon eller dator till TVn så görs det smidigt och trådlöst med Apple-boxen.
Citera
2022-07-10, 12:44
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jag köpte en ny 58"-TV för inte så länge sen. Givetvis en smart-TV så jag skulle slippa andra externa inkopplingar. Tog ca 1 timme innan jag åkte och köpte senaste AppleTV. Jag blev så jävla förbannad på TV:ns egna smart-system. Extremt krångligt och begränsat.

Nu är Apple-fjärrkontrollen den enda jag behöver. Plättlätt att starta vad jag vill och även ladda ner appar. Kanonbra bild och ljud.

Så visst.. man kan ha samma funktioner med andra lösningar men jag har inte stött på någon som är så superenkel och smidig som Apples. Det är där de har styrkan. De kan paketera och få ihop en samlad lösning som t.o.m 90-åriga Agda kan få igång på 5 minuter.
Samma här. Även lätt för barn att använda.
Citera
2022-07-10, 14:14
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag köpte en ny 58"-TV för inte så länge sen. Givetvis en smart-TV så jag skulle slippa andra externa inkopplingar. Tog ca 1 timme innan jag åkte och köpte senaste AppleTV. Jag blev så jävla förbannad på TV:ns egna smart-system. Extremt krångligt och begränsat.

Nu är Apple-fjärrkontrollen den enda jag behöver. Plättlätt att starta vad jag vill och även ladda ner appar. Kanonbra bild och ljud.

Så visst.. man kan ha samma funktioner med andra lösningar men jag har inte stött på någon som är så superenkel och smidig som Apples. Det är där de har styrkan. De kan paketera och få ihop en samlad lösning som t.o.m 90-åriga Agda kan få igång på 5 minuter.
Hade du frågat mig så hade jag berättat för dig vilka apparater som har bra smarta funktioner och vilka som inte har det. Idag har du ju Android i TV-apparaterna så då har du samma flexibilitet som med en mobiltelefon.
Lika plättlätt att använda som AppleTV är det också.

Och i och med att i stor sett alla tillverkare bygger in en Chromecast. AppleTV kommer att sluta som alla andra Apple-prylar; något som bara dom närmast sörjande är intresserade av.

Det är i ärlighetens namn du som är teknikinkompetent, vilket givetvis är helt okej, inte tekniken som fungerar dåligt. I stort dagligen så installerar jag en TV hos nåt skönt russin och dom klarar av att hantera Android TV utan några som helst problem.

Med allt detta sagt, det var i stort sett i år som AndroidTV och hårdvaran i även billigare apparater mognade till den nivån att externa lådor i stort sett är meningslösa.
Citera
2022-07-10, 14:57
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Hade du frågat mig så hade jag berättat för dig vilka apparater som har bra smarta funktioner och vilka som inte har det. Idag har du ju Android i TV-apparaterna så då har du samma flexibilitet som med en mobiltelefon.

Och i och med att i stor sett alla tillverkare bygger in en Chromecast. AppleTV kommer att sluta som alla andra Apple-prylar; något som bara dom närmast sörjande är intresserade av.

Det är i ärlighetens namn du som är teknikinkompetent, vilket givetvis är helt okej, inte tekniken som fungerar dåligt. I stort dagligen så installerar jag en TV hos nåt skönt russin och dom klarar av att hantera Android TV utan några som helst problem.

Med allt detta sagt, det var i stort sett i år som AndroidTV och hårdvaran i även billigare apparater mognade till den nivån att externa lådor i stort sett är meningslösa.

Jag är inte teknikinkompetent. Jag är bara inte intresserad av lösningar som är krångligare än de behöver vara för att ge mig det jag vill ha.

Du som är intresserad av tekniken på ett annat sätt än jag tycker säkert det finns precis lika enkla lösningar som Apple-TV men ditt sätt att beskriva det hela stärker min tes att det inte finns någon lika enkel lösning som Apple erbjuder. Det finns lika säkert lika bra och till lägre pris men då får man ha intresse för att pilla med skiten. Jag har andra intressen bara.
Citera
2022-07-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone

Måste faktiskt ge en poäng där, däremot är det många tillverkare som envisas med kassa fjärrkontroller. Har en Philips som är typ 3år gammal. Baksidan av fjärren har ett eget litet tangentbord, väldigt smidigt. Nu sitter en dator ihop med den tvn så det används sällan. Men förvånansvärt få tillverkare som brytt sig om den saken.
Citera
2022-07-10, 22:29
Medlem
Sonny00s avatar
Jag har numera en smart -TV (Android). De appar jag använder är SVT Play, TV4 Play, DR (Dansk TV) och ibland Youtube. Jag är inte intresserad av Netflix, HBO och liknande.

Skulle jag ha någon nytta av Apple-TV? Jag har ärligt talat aldrig förstått vad det är…
Har även IPhone och Ipad.
Citera
2022-07-10, 22:34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag är inte teknikinkompetent. Jag är bara inte intresserad av lösningar som är krångligare än de behöver vara för att ge mig det jag vill ha.

Du som är intresserad av tekniken på ett annat sätt än jag tycker säkert det finns precis lika enkla lösningar som Apple-TV men ditt sätt att beskriva det hela stärker min tes att det inte finns någon lika enkel lösning som Apple erbjuder. Det finns lika säkert lika bra och till lägre pris men då får man ha intresse för att pilla med skiten. Jag har andra intressen bara.
Men dude. AppleTV är som en iPhone på samma sätt som AndroidTV är som en Android-telefon. Kan du använda den ena så kan du använda den andra. Du behöver inte pilla mer med en modern AndoridTV än du gjorde med din AppleTV. Lyssna här, jag menar inte på något sätt att säga att du har gjort ett dålig köp. Om prylen täcker ditt use case så är det ju ett bra köp. Det jag säger är att om du har köpt en tv som kör Android, så behöver du inte en AppleTV.

Annorlunda betyder inte krångligare, det betyder annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av zatanized
Måste faktiskt ge en poäng där, däremot är det många tillverkare som envisas med kassa fjärrkontroller. Har en Philips som är typ 3år gammal. Baksidan av fjärren har ett eget litet tangentbord, väldigt smidigt. Nu sitter en dator ihop med den tvn så det används sällan. Men förvånansvärt få tillverkare som brytt sig om den saken.
Ja! Skärmtangentbord är det absolut sämsta, och trenden går mot fjärrkontroller som ser ut som till AppleTV. Vilket är utmärkt till en AppleTV. Men som Samsung har, att jag måste trycka fram ett skärmtangentbord om jag vill gå till kanal 169 från 3.
Citera
2022-07-10, 22:34
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Jag har numera en smart -TV (Android). De appar jag använder är SVT Play, TV4 Play, DR (Dansk TV) och ibland Youtube. Jag är inte intresserad av Netflix, HBO och liknande.

Skulle jag ha någon nytta av Apple-TV? Jag har ärligt talat aldrig förstått vad det är…

Är du nöjd med apparna du har i din tv har du ingen nytta av en Apple-tv. En Apple-tv är en lite bättre (kanske subjektivt iofs) Chromecast, något förenklat.
Citera
2022-07-10, 22:37
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:

Om du har andra Apple-prylar så delar man ju ekosystem, som det heter, och det är ganska mysigt. Du kan dessutom använda dig av AirPlay för att spegla din telefon eller platta på TV:n. Med en AppleTV då. Annars så är det egentligen ingenting särskilt. Bättre än dom sämsta SmartaTV:s men i sig inte bättre än en duglig SmartTV.
Citera
2022-07-10, 23:05
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Tja, du slipper Tvns fula fjärrkontroll, den är också extremt mycket snabbare. (En app startar omedelbart och inte efter 5 sekunder) samma sak när du swipear, allt flyter vilket det inte gjort på någon Smart-Tv jag sett.

Sedan kommer den underhållas många fler år än Tvn Min ATV är från 2015 och får fortfarnade de senaste uppdateringarna av TVOS. Min PhilipsTV i ett annat rum är från 2017 och får inga uppdateringar längre, dessutom har TV4Play slutat funka då androidversionen i TVn är för gammal.

Apple TV fungerar, är snabb, gör sitt jobb och uppdateras i många år, dessutom är den billig.
Senast redigerad av trickydick 2022-07-10 kl. 23:09.
Citera
2022-07-11, 08:57
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Jag är mycket nöjd med mina Apple TV.
Du kan tanka hem alla appar du vill ha.
Alla smart-tv stödjer inte alla appar.
Bäst är att Apple TV är liten och portabel och kan hänga med på semester.
Du tar knappast med din smart-tv när du åker bort.
Citera
2022-07-11, 17:29
Medlem
WJPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Jag är mycket nöjd med mina Apple TV.
Du kan tanka hem alla appar du vill ha.
Alla smart-tv stödjer inte alla appar.
Bäst är att Apple TV är liten och portabel och kan hänga med på semester.
Du tar knappast med din smart-tv när du åker bort.
Jag delar samma åsikt som dig.
Den är inte heller speciellt dyr.

Det är väldigt bekvämt att man kan ladda ner appar från App Store på Apple TV:n.
Det är perfekt om man skaffat en ny streamingtjänst och vill enkelt komma åt den genom Apple TV:n. Tidigare så behövde man skärmdela från t.ex. sin iPhone när inte det var möjligt att ladda ner appar från App Store.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in