2022-07-10, 13:11
Medlem
Mopsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
när är det ok att länka bild på MGM??

.
Länka på. Folk måste få veta hur ett monster ser ut.
Citera
2022-07-10, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Länka på. Folk måste få veta hur ett monster ser ut.
Vet ej hur man länkar

Och vill nog få honom bekräftad från några fler källor än de tre

.
Citera
2022-07-10, 13:12
Medlem
NordicNSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpisking
när är det ok att länka bild på MGM??

.
Snarast möjligt.
Citera
2022-07-10, 13:14
Medlem
När det gäller riktigt grova brott och då speciellt våldsbrott så tycker jag att man ska hänga ut personen ifråga av den enkla anledningen att samhället brister i sitt ansvar att säkra var och ens trygghet.

Hade vi vetat att man omhändertar och övervakar sådana här människor så hade vi inte behövt hänga ut någon. Men nu när man är mer eller mindre skyldig att skydda sig själv, då vill man gärna veta vem man ska undvika att komma i närheten av.

T ex så i Skellefteå är ALLA föräldrar nu oroliga och ska skydda sina barn. Vet de vem gärningsmannen är och var han normalt befinner sig så behöver ett mindre antal föräldrar oroa sig och lägga energi på att följa med barnen till och från skolan, medan resten av föräldrarna inser att den här killen går inte i deras barns skola och därmed kan låta barnen själva gå till sin skola.

Eller ännu bättre om man vet att gärningsmannen är omhändertagen på något psyke och inte får vistas bland folk själv, då kan ALLA föräldrar tryggt låta sina barn själva gå till skolan.
Citera
2022-07-10, 13:15
Medlem
HazzardAlards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Så du tycker att man ska hänga ut män och pojkar som är misstänkta för brott. Det tycker inte jag.

Du får tycka vad du vill, men jag skulle då iallafall vilja veta vem GM var om jag bodde i Skellefteå. Speciellt om jag hade döttrar och bodde på Moröbacke.... eftersom GM är minderårig och inte kan låsas in.

Jag är ingen expert på hur framtiden kommer att se ut för den här killen, men det skulle inte förvåna mig om han går omkring på gator och torg (med någon trött soc kärring?) nästa sommar.

Kanske tidigare, kanske ensam?
Senast redigerad av HazzardAlard 2022-07-10 kl. 13:23.
Citera
2022-07-10, 13:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller

Problemet i det här fallet är att mgm är minderårig. Tycker nog att det är en god tumregel, att inte hänga ut barn, oavsett vad de gjort. Det betyder inte att denna mgm ska ”gå lös” i samhället - om inte förr så kommer kommunen nu att agera!

Nja.. det måste rimligen ha betydelse hur "barnet" beter sig. Allmänheten bör varnas för någon som är farlig - även om denne är minderårig.

Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Vet inte hur man gör med minderåriga sociopater dock.

Finns det särskilda boenden för dessa? Eller har psykiatrireformen misslyckats även här?

Jag fick det här svaret tidigare i tråden:

(FB) Flicka hittad naken i skogen på Morö backe i Skellefteå (2022-07-07)
Citera
2022-07-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Du får tycka vad du vill, men jag skulle då iallafall vilja veta vem GM var om jag bodde i Skellefteå. Speciellt om jag hade döttrar och bodde på Moröbacke.... eftersom GM är minderårig och inte kan låsas in.

Jag är ingen expert på hur framtiden kommer att se ut för den här killen, men det skulle inte förvåna mig om han går omkring på gator och torg (med någon trött soc kärring?) nästa sommar.

Kanske tidigare?

Finns ingen GM, det finns en MGM. När det hela klarnar om saken så är det ett annat läge. Men då kommer han att placeras om och dyka upp någon annanstans.

Tror du verkligen inte att föräldrar och soc kontrollerar MGM. Han kan bli ihjälslagen eller misshandlad och om det inte är han. Det kan ju finnas något som är värre än han själv. Den personen är ju i så fall inte identifierad. Och då har man ingen aning. Så det är ju direkt korkat att tro att att man vet vem det är för då har man en falsk trygghet.
Citera
2022-07-10, 13:27
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
I det här fallet så hade han kanske inte haft möjligheten att halvt (eller helt) slå ihjäl den 10-åriga flickan, om hans profil hade varit känd bland allmänheten.
De kan ju alla fall hänga ut GM nu så barn vet vem man ska akta sig för när han är fri...
Citera
2022-07-10, 13:28
Medlem
Citat:
I det här fallet så hade han kanske inte haft möjligheten att halvt (eller helt) slå ihjäl den 10-åriga flickan, om hans profil hade varit känd bland allmänheten.

Citat:
Ursprungligen postat av HazzardAlard
Idiot.

Meiji säger ju att om man hade vetat om vem MGM var innan han slagit ihjäl flickan så skulle det aldrig hänt för då hade man vetat vem det var.
Citera
2022-07-10, 13:29
Moderator
blomvattnares avatar
Information har kommit från en medlem som jag bedömer som mycket trovärdig:

Citat:
GM är 13 år på papperet, men det finns uppgifter om att han är två år äldre. Åklagare bör alltså kräva en åldersbedömning för att bedöma straffmyndighet.

Han är storvuxen, och från ett afrikanskt land. Familjen har bott i Sverige i ca 7 år. Pappan fick inte PUT i Sverige utan hade redan fått uppehållstillstånd i Italien, så kommer bara upp och hälsar på ibland.

GM är utvecklingsstörd och går särskola. Överfallet på en vuxen kvinna vid gångtunneln 2020 är enligt min källa samma person. Eftersom han var minderårig så blev det socialen som fick ärendet av polisen, räknades som ofredande. Soc är alltså väl medvetna om vem den unge mannen är, och vad han är kapabel till.

Hela ärendet sätter även fokus på en annan sak som är principiellt viktig men svår att diskutera. Många utvecklingsstörda har exakt samma sexualdrift som normalbegåvade, men ett intellekt på en treårings nivå att hantera det. Så när en stor brådmogen afrikansk tonåring på särskolan plötsligt får hormonsvallningar i adolescensen, så kommer han agera på det för att få utlopp för det. Detta är ett välkänt och frustrerande problem för pedagoger inom särskolan.
Senast redigerad av blomvattnare 2022-07-10 kl. 13:43.
Citera
2022-07-10, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
De kan ju alla fall hänga ut GM nu så barn vet vem man ska akta sig för när han är fri...

Är polisutredningen klar?
Citera
2022-07-10, 13:31
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sturuf
Citat:
Jaaaaaaaaa, låt oss hänga ut män och pojkar INNAN det inträffar något. Det var en bra idé.

Du anser, att allmänheten inte ska vara informerad om individer, som har begått diverse övergrepp som minderåriga. Det är din uppfattning och den halvt (eller helt) ihjäslagna flickan betalar nu priset för din ståndpunkt.. liksom hennes föräldrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in