2022-07-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MilitantOptimist
På USAs relativt fria marknad börjar hyrorna skjuta i höjden nu, som sig bör. https://finance.yahoo.com/news/first-time-ever-median-rent-170000016.html

Kommer svenska hyrestorskar skonas från detsamma?

Jofan, en polare i Stockholm fick 150kr i månadshöjning 2022.
Nu snackar vi!

Är du efterbliven kanske?
Jämför USAs fria hyresättning, där hyror går up 40-60% årligen, mot Sveriges där de går upp 1-2%?

Nej du, min vän.
Ditt bostadsköp blev en dålig affär i Sverige, ingen anledning att börja trycka ner de som hyr.

Hade du köpt i Miami och vi jämfört med de som hyr, som fick en 60% höjning det senaste året i hyra, då hade jag gratulerat.
Miami har varit en riktigt bra investeringshåla, även om USAs bostadspriser också håller på att påverkas och är i en bubbla.

Nu är detta sosseSverige.
Den enda du kan håna, är dig själv, som har blivit helt lurad av staten och systemet så du förblir i ekorrhjulet pga skuldsättning tills du dör.

Skaffa dig en karriär och ambition istället, så slipper du klamra dig fast vid en patetisk bostadskarriär där du försöker håna HR-människor som nu är i ett betydligt bättre läge än du själv.
Men det är väl den svenska avundsjukan...
2022-07-09, 19:56
Medlem
Om hyresreglerade hyror drar 5% till våren 2022, tror jag inte många av oss hyrestorskar sitter i sjön för det. Inte jämfört med avgift + ränta för motsvarande BR.

Problemet med hyresreglerade HR är inte hyran, problemet är den kommunistiska dysfunktionella marknaden - det är svårt att få tag på en, inte att betala hyran för den. Detta har varit prisdrivande fundamenta för BR i 15-20 år nu, om inte mer.

Jfr. med bilmärket "Trabant" i forna DDR. Tror ni kön på 11 år till en Trabant berodde på att det var ett hejdlöst populärt sjuhelvetes vraalaak, eller för att marknaden var dysfunktionell, planekonomiskt korrupt och sönderreglerad, och att den skitbilen var så gott som det enda som gick att få tag på för genomsnitts-Fritz?
2022-07-09, 23:29
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Några foliehattar kvar som inte förstått att det rasar?

https://www.expressen.se/tv/ekonomi/prisraset-pa-boende-fortsatter-marknaden-har-varit-dopad/

Underbart! Vilket tidsdokument. Hennes bästa råd till köpare: våga. Jag viker mig dubbel av skratt. Men skrattet fastnar i halsen när jag inser att många lyssnar på nasare som henne och tar dem för trovärdiga. Egentligen borde man gråta. Men det är svårt när man ser rädslan skina igenom hennes tappra försök. Hennes råd är "våga". Så förtroendeingivande.
2022-07-10, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Jofan, en polare i Stockholm fick 150kr i månadshöjning 2022.
Nu snackar vi!

Är du efterbliven kanske?
Jämför USAs fria hyresättning, där hyror går up 40-60% årligen, mot Sveriges där de går upp 1-2%?

40-60% årligen låter inte korrekt??

Borde bli väldigt dyrt om de skulle ha denna höjning varje år i några år.

Sen är 1-2% i Sverige höjningen vi haft, kan nog vara läge att räkna med större höjningar.
Fastighetsägare sysslar inte med välgörenhet går deras kostnader upp går boendes kostnader upp.
Samma sak som med banker och företag i övrigt, konsumenterna tar höjningen bara naivt att tro något annat och ganska dumt att tro att man slipper undan att betala mer när kostnaderna ökar.

Sen vem som får störst höjning av kostnaderna är en annan sak och något som framtiden får visa.
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-10 kl. 02:25.
2022-07-10, 07:56
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson

Sen är 1-2% i Sverige höjningen vi haft, kan nog vara läge att räkna med större höjningar.
Fastighetsägare sysslar inte med välgörenhet går deras kostnader upp går boendes kostnader upp.
Samma sak som med banker och företag i övrigt, konsumenterna tar höjningen bara naivt att tro något annat och ganska dumt att tro att man slipper undan att betala mer när kostnaderna ökar.

Sen vem som får störst höjning av kostnaderna är en annan sak och något som framtiden får visa.
Fastighetsägarna sysslar inte med välgörenhet kanske, men hyrorna är reglerade och kan bara höjas med några få procent per år.
Där jag bor får hyran max höjas med 4% per år.
Avgiften för en bostadsrätt är så vitt jag vet inte reglerad på sättet, utan bestäms av styrelsen.
Har föreningen stora lån och räntorna höjs, då höjs ju också avgifterna och det är ibland rejält, 25% på ett år.
2022-07-10, 09:01
Medlem
Christopher.s avatar
Bostadspriserna har sjunkit ganska markant i flera större städer, vi pratar om nedgångar på 5-10% sista månaderna, räknar du med inflationen så hamnar vi på runt 15-20% nedgång.

Det kommer dock uppstå en sättning i prisnedgången när nyproduktionen upphör.
2022-07-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Fastighetsägarna sysslar inte med välgörenhet kanske, men hyrorna är reglerade och kan bara höjas med några få procent per år.
Där jag bor får hyran max höjas med 4% per år.
Avgiften för en bostadsrätt är så vitt jag vet inte reglerad på sättet, utan bestäms av styrelsen.
Har föreningen stora lån och räntorna höjs, då höjs ju också avgifterna och det är ibland rejält, 25% på ett år.

Bra att det är Max 4% där du bor.

Jo hyrorna är reglerade men ganska snåriga regler det där, fortsätter inflationen upp så tror jag hyrorna kan öka mer än 4% på många områden.
Men absolut det kommer ju såklart inte kunna bli +10% det är osannolikt och förmodligen omöjligt.
2022-07-10, 09:11
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Bostadspriserna har sjunkit ganska markant i flera större städer, vi pratar om nedgångar på 5-10% sista månaderna, räknar du med inflationen så hamnar vi på runt 15-20% nedgång.

Det kommer dock uppstå en sättning i prisnedgången när nyproduktionen upphör.

Kommer bli intressant att se hur pass dyr nyproduktionen blir det kommande åren. Både Brfer och hyresrätter borde rimligen bli vansinnigt dyra om inte markkostnaderna sjunker dramatiskt.
2022-07-10, 09:17
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Bra att det är Max 4% där du bor.

Jo hyrorna är reglerade men ganska snåriga regler det där, fortsätter inflationen upp så tror jag hyrorna kan öka mer än 4% på många områden.
Men absolut det kommer ju såklart inte kunna bli +10% det är osannolikt och förmodligen omöjligt.
Ja det är väl inte omöjligt att man ändrar spelreglerna och gör det möjligt med högre hyreshöjningar.
2022-07-10, 09:49
Medlem
Citat:

"sysslar inte med välgörenhet"

Nej men svensk HR-marknad är reglerad din dumma jävel.

Vem som får?

Det är väl ganska uppenbart att det är dyrare att äga än att hyra när priserna för bostäder går sidledes eller ner. Men inte enligt er förnekande svenskar, för ni kan inte komma med en enda objektiv åsikt.
2022-07-10, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenkolrot
Ja det är väl inte omöjligt att man ändrar spelreglerna och gör det möjligt med högre hyreshöjningar.

Man får nog se lite på det enskilda kontraktet också. De flesta hyreskontrakt innehåller en klausul om att hyran följer kpi, med indexuppräkning i oktober. Det som kan skilja är om man har avtalat att hyran följer index med 100% eller i vissa fall mindre (kanske bara 50%). Är det 100% så kommer det ju märkas hos hyresgästerna.
2022-07-10, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
"sysslar inte med välgörenhet"

Nej men svensk HR-marknad är reglerad din dumma jävel.

Vem som får?

Det är väl ganska uppenbart att det är dyrare att äga än att hyra när priserna för bostäder går sidledes eller ner. Men inte enligt er förnekande svenskar, för ni kan inte komma med en enda objektiv åsikt.

Oj låter arg och ganska omogen varför så arg över några frågor??

Japp hyresmarknaden är reglerad dock är det ganska diffust och fastighetsägare kommer självklart försöka lägga så mycket av sina kostnader på de boende så med denna inflationstakt har jag svårt att se hyreshöjningar på 2%.
Ser snarare 4-5% sen kanske det blir dyrare att äga men just nu är det betydligt billigare att äga, om 1 år kanske det inte är det men just nu är det betydligt billigare att äga än att hyra.

Skulle gärna vilja se en länk till din årliga ökning på hyran på 40-60% i usa, visa mig 3-4 år med den ökningen då det låter väldigt konstigt.

Eller menar du enstaka år? Ganska stor skillnad på årligen och jag enstaka 😂
Senast redigerad av kallejansson 2022-07-10 kl. 10:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in