2022-07-10, 03:13
Medlem
Zicksacks avatar
Befintlig tråd finns sedan tidigare:
(FB) Oregistrerade kontantkort ska förbjudas (med start 2022-08-01 /Mod)
Senast redigerad av Zicksack 2022-07-10 kl. 03:17.
Citera
2022-07-10, 03:27
Medlem
Zicksacks avatar
Sammanfoga med ytterligare en tråd om detta?
(FB) Anonyma kontantkort förbjuds i augusti
Citera
2022-07-10, 03:36
Medlem
R5As avatar
Operatörerna säljer ens kunduppgifter till massa callcenters, detta är ju fantastiskt.
Citera
2022-07-10, 06:15
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Kan man inte komma runt detta genom VPN och öppna wifi tillsammans med callingcards som kan köpas billigt på nätet?
Går säkert göra mycket men det kommer bli en stor röra.
Citera
2022-07-10, 07:35
Medlem
vemsfels avatar
Man kan väl ringa anonymt via appar, behövs inget SIM…
Citera
2022-07-10, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Ja, fast det tycks vara ett ganska ljumt intresse från Polisens sida att rota igenom dessa telefoner.
Det är en del sådant jobb som görs, men tydligen staplas utredningarna på hög. Problemet är väl att antalet av sådana beslagtagna tfner är för många. Och att volymerna av data är för stora.

Polisen gör en del jobb, men kriminaliteten är på en så hög nivå nu att de flesta brott som anmäls läggs direkt till handlingarna utan åtgärd medan de som ändå utreds misslyckas man i hög grad att utreda till en fälland dom.

Sorgligt men sant så lönar sig kriminalitet i Sverige tack vare att de kriminella vida överstiger i antal de poliser som finns tillgängliga.
Citera
2022-07-10, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densuratanten
Men hur fungerar detta egentligen, i Spanien när jag skulle skaffa kontantkort var det stenhårda med uppgifterna.. så då körde jag temporärt mitt svenska med roaming. Vad hindrar en från att sticka till en bensinmack i Norge och fixa några kontantkort?

För att köpa kontantkort krävs inget norskt födelsenummer eller att du är folkbokförd i Norge

För att köpa ja, men för att börja använda det måste det registreras på en person. I Norge har det varit olagligt med anonyma kontantkort i många år. Jag bodde där i 8 år och livnärde mig på kriminalitet och betalade alltså någon pundare varje gång jag skaffade nytt kontantkort för att få det registrerat på han/hon istället för mig själv
Citera
2022-07-10, 10:32
Medlem
Turister eller folk som är här och arbetar utan svenskt person eller samordningsnummer kan inte köpa ett kontantkort att använda här.
Iofs har det varit så sen tidigare för abonnemang eller köp av kontantkort på nätet hos operatörerna.
Kommer det att gå att registrera ett sim-kort utan bankId? Kommer operatörerna att ha någon sorts "manuell" registrering?
Citera
2022-07-10, 10:36
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Turister eller folk som är här och arbetar utan svenskt person eller samordningsnummer kan inte köpa ett kontantkort att använda här.
Iofs har det varit så sen tidigare för abonnemang eller köp av kontantkort på nätet hos operatörerna.
Kommer det att gå att registrera ett sim-kort utan bankId? Kommer operatörerna att ha någon sorts "manuell" registrering?

Jag har bott i länder med registrering och det har inte varit något problem att registrera med mitt svenska pass, det samma kommer säkerligen gälla här.
Citera
2022-07-10, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Jag har bott i länder med registrering och det har inte varit något problem att registrera med mitt svenska pass, det samma kommer säkerligen gälla här.
Verkar inte som det gått hittills, att som t.ex. tysk tillfälligt arbetande här att köpa på nätet, det som stått tillbuds har varit ett anonymt comvik kort i någon butik.
Citera
2022-07-10, 12:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Verkar inte som det gått hittills, att som t.ex. tysk tillfälligt arbetande här att köpa på nätet, det som stått tillbuds har varit ett anonymt comvik kort i någon butik.

Skumt, när vi bodde på Mauritius var det endast ett pass som behövdes, sen kunde du ha så många kort du ville. men du reggades givetvis som ägare av numret.
Citera
2022-07-10, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Skumt, när vi bodde på Mauritius var det endast ett pass som behövdes, sen kunde du ha så många kort du ville. men du reggades givetvis som ägare av numret.
Ska man beställa kontantkort på t.ex. Comviq så är det personnummer och BankId som gäller.
Vet inte hur det blir nu, kommer butikerna att fylla i blanketter och kunden legitimerar sig, som skickas till operatören eller köper/får man kort hos dem och sen sköter operatören identifiering med typ BankId på nätet för att aktivera kortet?

I Tyskland verkar det vara dyrare med mobil än här, de verkar få betala för SMS och samtal efter hur mycket det nyttjas. "alla" använder typ WhatsApp, messenger och liknande för "SMS", de undrar varför vi inte "alla" här använder dessa. Förklarar att vi köper datatrafik på abonnemanget och inte teletrafik, det ingår "gratis" sas.

https://forum.hallon.se/abonnemang-kontantkort-14/kontantkort-foer-turist-fraan-ungern-4601
Senast redigerad av nbsp 2022-07-10 kl. 12:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in