[quote=TheSamePerson|80836386]
Citat:
Nu är det inte regn som är ämnet utan det var bara ett exempel men jag kan ändå svara och säga att för en muslim så tar kunskap aldrig slut och man är alltid i jakt efter ny kunskap (jag skrev redan för ca 3 månader sen att jag känner en viss hopplöshet inför att det finns så mycket att veta som du kan läsa i mitt tredje svar i länken nedan)
Kunskaper hade gjort dig till allt annat än en muslim, så ditt jagande efter kunskap är troligen med en ficklampa som enbart lyser för allt som förespråkar/innefattar islam.
Vi har många sekter i Sverige, vissa har brutit sig ur dem men det är tufft... speciellt om du är uppväxt med en. Sekt är något av ett "fult" ord i Sverige tro det eller ej... Men det verkar vara få som använder ordet trots att många religiösa (speciellt utlandsfödda) har varit med om betydligt värre uppväxt än många av våra "svenska" sekter...
Vi (svenskar) kan ibland inte riktigt förstå hur man kan hamna i något sådant här i Sverige... och tycker många gånger att det borde vara lätt att förstå vilken idioti det är.
Men folk som är födda i ett land där i princip alla är med i sekten och sekten existerat i landet över 1000 år... så kan man ju bara ana hur jävla svårt det kan vara att inse vanliga fakta... när ingen i familjen du växt upp tycker något "annorlunda" och inte dina grannar eller till och med din grannstad... eller till och med ditt hela land.
Hjärntvättad sedan barnsben... som din far, mor, och din farfar, farmor osv osv...
Så svenska sekter är rena barnleken i jämförelse... Jag har till och med jobbat med en (ursprungligen engelsk, men fick fäste här i Sverige för lång över 100 år sedan...) en sekt... och det är mindblowing...
Det blir som du säger dock svårare och svårare för dem... med tekniken idag. För typ 50 år sedan var det lättare man kunde ljuga (eller "tro") och behålla sekten lättare... idag är det tuffare...
Tyvärr... Salafism betyder inte för mig alls. Så jag är inte riktigt intresserad tyvärr... Jag antar att Salafism betyder något för dig som vetenskap betyder för mig. Du är inte intresserad av vetenskap alls, och jag är lika ointresserad av att du tycker ordet salafism används fel...