2022-07-10, 01:24
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men tro är väl i grunden allt vi har. Minns själv när man var 18 extremt nära döden. Hade cancer av den dödliga sorten. Det var en snubbe äldre än mig. Han hade två små döttrar. Han dog. Minns hur jag liksom frågade mig själv. Jävla fan Gud! Ta mig jag kan dö. Inte många kommer sakna mig. Men här tog du fan en pappa! Två små som kommer lida extremt! Fattade det inte och kommer aldrig fatta det.

Men det är väl livet antar jag.
Det är till stor del ett lotteri om man klarar sig från sjukdomar eller inte. Jag tror inte på att det finns en god mening med allt lidande i världen. Naturen är som den är och man får acceptera att bra och dåliga saker sker av slump oavsett om man beter sig som en god eller ond människa.

Skulle det finnas högre makter vore jag extremt bitter och förbannad på dem över saker som skett men det är för vilsen väg att gå, att föreställa sig en högre makt att rikta ilskan mot så fort nåt går fel. Ibland kan det kännas som man oförtjänt har all otur emot sig och att man uppgivet tänker att nån där uppe jävlas med en, men det vore för uppgivet att bara skylla på otur om man inte lyckas i livet.

Gäller att gneta på, lära sig av sina motgångar och lita på att tur och otur jämnar ut sig med tiden för alla. Singlar du en perfekt vägd slant oändligt antal gånger kommer den på sikt hamna mer och mer kring exakt 50% på vardera sida, även om det kan vara väldigt snedfördelat just i början.
Citera
2022-07-10, 01:25
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Tro skadar inte.
Ok, det är ju sant. Det är handlingar som eventuellt skadar. Men om du tror fel så kan det få dig att handla skadligt. Man bör försöka minimera de handlingar som baseras på tro. Men man kan ju aldrig göra det fullständigt.
Citera
2022-07-10, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om jag berättar för dig att det finns ett troll som styr över vad som händer efter döden och att jag är utsänd för att jobba för trollet. Med det så berättar jag att min uppgift är att samla in 1000 kr/mån från dig som ska gå till trollet. Om du inte gör det så kommer du att brinna i en evig eld.

Ger du mig 1000 kr/mån resten av ditt liv, för säkerhets skull?

nej det är ett dåligt bet att betta på nedboy istället för världsreligionerna
Citera
2022-07-10, 01:31
Medlem
Citat:
Smart tänk. Är troende kristen mest just för man fan vet ju inte! Smart människa som man anser sig vara skulle det ju vara sjukt om det som sägs i bibeln stämmer. Kontra alla som en sann rationell människa kan tycka. Det går inte att gå tex på vatten. Finns inte.

Med det sagt det är nog bra att vara på. För om allt detta är sant är det ju bättre att leva i en evighet i himlen än att plågas för alltid i eld.

Tänker att bibeln är symbolisk i mycket och man bör inte vara bokstavstroende för att dra nytta ur den, tror inte meningen var att man skulle ta allt bokstavligt heller.

Är själv kristen men icke religiös. Däremot så tror jag starkt på att det finns något mer bakom allting. Jag tror på vetenskapen en hel del, men mycket är teoretiskt som kan visa sig att vara fel med tiden också.

Och bara för att man tror på vetenskapen betyder det inte att en högre makt/gud blir direkt utesluten. Ju mer vetenskap jag läser ju mer troende blir jag eftersom allting är så pass komplext, och jag har svårt att se att allting skapades av sig själv utan någon sorts kraft som designat/styrt det. Vårt medvetande reflekterar den högre makten/gud för mig då människan är skapad i Guds avbild.

Jag önskar också att det finns ett efterliv, de som haft nära döden upplevelser upplever saker som tyder på att någonting händer efter döden, kanske ens själ/medvetande går vidare till någon oändlighet i annan dimension eller något.

Vart förut icke troende men detta gjorde att jag mådde mycket dåligt då jag hamnade i mycket negativa tankebanor och fann mycket lite mening i livet. Det känns bra bättre för mig att ha en tro, ibland behöver man även be. Det lättar på hjärtat och känns som någon slags meditation, och på något sätt känner man sig hörd. Speciellt när bönerna på något sätt känns besvarade.

Underskatta inte det själsliga och en högre makt. Det kan hjälpa människor på många sätt positivt också, gäller bara att ha en sund syn och inte vara extrem i sin tro.
Citera
2022-07-10, 01:33
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det finns ca 4000 religioner i världen. Vad är sannolikheten att du prickar rätt?

Fast nästan alla religioner håller med om det viktigaste. Att det är någon (Gud) som skapat universum, att själen finns och att den på något sätt lever vidare efter att den fysiska kroppen klappat ihop och dött.
Har jag fel? I så fall kan man nästan säga att det är 4000 olika tolkningar av i princip samma sak.
Citera
2022-07-10, 01:35
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Om vi raderar alla kunskaper om vetenskap och religioner och gör en nystart på sådär en 500 år.

Fråga 1: Tror du att alla dessa religioner kommer vara likadan/snarlik som de ser ut idag?
Fråga 2: Tror du att vetenskapen kommer fram till liknande slutsatser som den gör idag?

Svar fråga 1: NEJ
Svar fråga 2: JA

Alla religioner är uppdiktade utav människan.
Citera
2022-07-10, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Fast nästan alla religioner håller med om det viktigaste. Att det är någon (Gud) som skapat universum, att själen finns och att den på något sätt lever vidare efter att den fysiska kroppen klappat ihop och dött.
Har jag fel? I så fall kan man nästan säga att det är 4000 olika tolkningar av i princip samma sak.

Precis. Tänker att religionerna är människors tolkning men att det verkligen finns någon högre makt som skapade början av allting som blev till det som vi kallar vår jord. Jag köper inte att allt skapades av en slump, detta låter mer osannolikt än att det finns någonting som skapat oss.

Det finns vissa religioner där man har många gudar också.
Citera
2022-07-10, 01:43
Medlem
Citat:
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Alltså visst kan vetenskapen förklara saker och visst är vetenskap det säkraste sättet för oss människor att vara överens om att något är på ett visst sätt (tills vi vet mer) men det är absolut inte någon garanti på att det inte finns andra förklaringar/sanningar.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

Varför är du ateist i förhållande till hinduism?
Du kan ju inte utesluta att det finns gudar med 8 armar.

Det jag önskar att muslimer skulle tro på var
jainism. Världens fredligaste religion.
En jain får inte döda något eller ljuga dvs raka motsatsen till din religion.

Tänk om alla muslimer inte var atiester mot jainism. Då skulle det inte behövas säkerhetskontroller på flygplatser.
Citera
2022-07-10, 01:45
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men du lade till i trådstarten att du är muslim. Då vet du att det ses som sanning det som står i de heliga skrifterna. Men många saker är bevisade som felaktigheter som står där. Hur kan man förklara det? Det är ju den allsmäktiga gudens ofelbara ord och samtidigt så är det fel. Det faller på sin logik. Men detta har egentligen inte med trådfrågan att göra. Men du nämnde trots allt att du var muslim så det blir tänkvärt i och med frågeställningen i tråden.

Nu hade detta förtjänat en egen tråd men vi satsar här ändå. Eftersom jag ser massor med felaktigheter om islam här på Flashback skulle jag vilja utmana dig i att hitta ett enda fel i koranen.
Senast redigerad av TheSamePerson 2022-07-10 kl. 01:47.
Citera
2022-07-10, 01:49
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Låt mig börja med att säga att jag är muslim. En sak jag stör mig lite på som jag märker många ateister och "upplysta" säger är det att de hävdar att vetenskap är säkrast och att allt måste ha en logisk/vetenskaplig förklaring annars är det religiöst trams som bara svagare mindre begåvade människor tror på. Det som stör mig med detta är hur självsäkra många verkar trots att detta argument är logiskt sett väldigt väldigt dumt.

Det är lite sjukt hur en så enkel sanning kan missas av så många människor. Det jag försöker säga är att det ena inte utesluter det andra. Ett enkelt exempel är ju bara för att vi t.ex numera vet hur "regn blir till" så betyder ju absolut inte det att det inte t.ex finns en ängel som är ansvarig för regn. Det sistnämnda kan vi inte utesluta bara för att vi inte vet det med säkerhet då det vi inte vet kan vi inte utesluta. Om det t.ex finns en sådan ängel eller inte blir därmed fråga för religionsvetenskap inte naturvetenskap och naturvetare/ateister osv får inte ge sin åsikt då det de inte vet kan de inte utesluta.

Jag är ganska säker på att det finns ett ord för ditt tankefel/argumentationsfel om att man inte bara borde utgå från det kända eftersom allting okänt borde vara lika möjligt/troligt eftersom att vi inte kan utesluta det.

Det är hur som helst inte en klockren tanke.

Eftersom det inte finns några saker i världen som indikerar att det skulle finnas en ängel som ligger bakom vissa vädertyper så kan detta (trots att det faktiskt ännu inte helt hundraprocentligt kan uteslutas) förpassas till kategorin helt osannolikt, och i allt praktiskt fram tills dess att något bevis för det skulle uppstå, helt uteslutas. Samma sak gäller med övriga religiösa/mytologiska idéer. Det finns inga bevis för några av dem.

Hitta på precis vilket fantastiskt och jätteknasigt orsakssamband som helst:

Tänk att:

Vintergatan är en lerkruka som har drejats av ett par kaniner i en sensuell pardrejning typ Ghost (och att regissören Jerry Zucker är vår egentliga messias som inte kommer att få erkännande förrän om hundrafemtio år när manuset till Ghost förvandlas till helig text), och att stjärnorna som vi ser bara är hål i lerkrukan genom vilka kaninernas löss håller koll på att vi sköter oss. Allt är ordnat perfekt för att våra astronomiska teleskop ska tro att det är stjärnor. Det som ser ut som svarta hål och liknande är bara refraktioner i emaljytan på krukan, osv.

Eller att det är som ovan, men istället för kaniner så är det enhörningar och krukan är gjord av Play Doh-modelllera, och istället för löss är det också enhörningar, och de håller koll, men bryr sig inte.

Osv osv.

Hitta på hur många såna här osannolika idéer som helst, och varenda en av dem har lika mycket koppling till den verkliga världen som de religiösa mytologierna. De är extremt osannolika, men de kan inte heller hundraprocentligt uteslutas. Och när allt kommer kring är det inte egentligen dummare att tro på kaninernas lerkruka än att tro på Muhammed eller Jesus. Det skulle ju åtminstone vara lite originellt.
Citera
2022-07-10, 01:51
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youya
nej det är ett dåligt bet att betta på nedboy istället för världsreligionerna

Men hur vet du det och hur vet du vilken "världsreligion" du ska välja? Tror du på islam så kommer den kristna guden att skicka dig till helvetet. Tror du på den kristna guden så kommer islams gud inte att ge dig plats i paradiset.

Du kommer att behöva välja mellan en jävla massa gudar och väljer du fel gud så blir det inte roligt. Hur stor är risken att du tror på rätt gud? Sannolikt så kommer du att tro på fel gud.
Citera
2022-07-10, 02:00
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Det är till stor del ett lotteri om man klarar sig från sjukdomar eller inte. Jag tror inte på att det finns en god mening med allt lidande i världen. Naturen är som den är och man får acceptera att bra och dåliga saker sker av slump oavsett om man beter sig som en god eller ond människa.

Skulle det finnas högre makter vore jag extremt bitter och förbannad på dem över saker som skett men det är för vilsen väg att gå, att föreställa sig en högre makt att rikta ilskan mot så fort nåt går fel. Ibland kan det kännas som man oförtjänt har all otur emot sig och att man uppgivet tänker att nån där uppe jävlas med en, men det vore för uppgivet att bara skylla på otur om man inte lyckas i livet.

Gäller att gneta på, lära sig av sina motgångar och lita på att tur och otur jämnar ut sig med tiden för alla. Singlar du en perfekt vägd slant oändligt antal gånger kommer den på sikt hamna mer och mer kring exakt 50% på vardera sida, även om det kan vara väldigt snedfördelat just i början.

Nja, om nu det skulle finnas ett högre väsen, så tror jag att deismens tankegångar är rimliga.

”Deism (av latin deus, gud) är inom religionsfilosofi en gudsuppfattning som innebär att det finns en transcendent (översinnlig, ej möjlig att uppfatta eller förstå) Gud, som skapat världen, men inte längre ingriper i världens gång.[1] Jämför teism.

Efter skapelsen fungerar världen uteslutande i enlighet med de rationella naturlagar som finns nedlagda i den. / Wikipedia ”

Det skulle förklara allt elände…. Skaparen har lämnat oss och pysslar med annat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in