2022-07-10, 00:58
Medlem
Mopsans avatar
Med tanke på att medierna håller det nertystat så är det med största sannolikhet inte en etnisk svensk som har gjort det. I stället så lägger dom ut stora artiklar om han som begick yxmordet på två lärare i Malmö.
Sanningen får inte komma fram innan valet.
Citera
2022-07-10, 01:03
Medlem
[quote=newtionioo|80836567]Stackars familj, inte nog med att ni sitter här och spekulerar över gärningsmannen, ni spekulerar även över brottsoffret. Tänk på att hennes familj säkert är här och läser med. Jag hoppas innerligt att hon hämtar sig från det här.
A
Jag tänker inte outa henne men mamman har lagt upp bilder från sjukhussängen och det är verkligen inte någon ”kvinna” det rör sig om utan ett stackars stackars litet barn med enhörningar och nallebjörnar i sin sjukhussäng, jag lider med dom till 200% det där kunde ha varit vem som helst av eras barn som låg där.[/QUOTE

Uppenbarligen vill mamman att alla ska veta vem flickan är. Så sjukt.
Citera
2022-07-10, 01:08
Medlem
Först och främst så vill jag säga att jag lider med de anhöriga och flickan. Mina tankar går till dem och jag önskar att allt går så bra det bara kan gå under dessa tragiska omständigheter.

Jag tror att det är fler än jag som känner med dem och som aldrig föreställt sig att skapa ett konto här eftersom FB är förknippat med människor som saknar hänsyn och empati. Och tyvärr kan detta ännu en gång bekräftas när folk samvetslöst gnuggar in det vidriga brottet med alltifrån att lägga skulden på offret till spekulationer som delvis är irrelevanta, men framförallt, verbalt grafiska på ett totalt onödigt sätt. Ännu en gång visar Flashbackfolket (dock inte alla) vad de går för!
Men det kanske är just därför som jag motvilligt kliver in med ett nyskapat konto – för att inte låta det faktiska brottet, och syftet att få klarhet med vad som hänt, överskuggas av rasism och hat, samt uppenbar ovisshet. Så om fler icke-medlemmar läser, kanske ni vill hoppa på tråden med mig och istället fylla den med relevant fakta eller bara något mer medmänskligt?

Med stor sannolikhet råkar jag även veta vem den misstänkte pojken är och etniciteten är ovidkommande! För OM det är han som även fler verkar syfta på, är det ett fruktansvärt brott I FLERA LED och där det som sagt inte har med kultur och ursprung att göra...utan istället har samhället (som bär ett stort ansvar) svikit, då hans omfattande problematik (vet ej diagnoser, men efter att ha träffat honom skulle jag definitivt säga någon form av utvecklingsstörning kombinerat med autism) bör vara tidigare känd hos flera instanser, och där det gång på annan kunnat konstateras att föräldrarna inte klarat av att ta fullt ansvar för pojken, vilket är förståeligt...
Så med det sagt borde ju åtgärder satts in för länge sedan, för såvitt jag vet, har man ju iallafall inte omplacerat honom. Har man kontaktat soc? If so, vad har soc gjort? Uppenbarligen inte tillräckligt! Och om inte soc varit inkopplade är det också ett stort jävla frågetecken till skolan som är skyldiga att rapportera.
Sedan med tanke på hans tidigare beteenden (känner ju bara till en bråkdel men han har även utsatt sig själv för stora risker) borde han haft en följeslagare med sig 24/7.

Den pojken har enligt en källa aldrig tidigare visat aggressivt beteende (däremot skadegörelse genom oaktsamhet, stöld och ett gränslöst intresse för flickor - det sistnämnda är rykten, men det andra ovannämnda är av egen erfarenhet) så jag tänker på varför det nu eskalerade till ett sådant våldsdåd. Vad kan det bero på?

Några tankar är att han kommit in i puberteten och inte vet hur han ska hantera de känslor och drifter som uppstår och ingen har funnits där för att vägleda en VÄLDIGT vilsen grabb,
en annan tanke är att han kan ha fått någon medicinsk behandling men som har gett biverkningar som utlöst aggressioner eller så har det bara gått för länge utan att han blivit sedd och beviljats insatser, trots sina uppenbara och omfattande behov, och där han blir sjukare och mer utstött av omvärlden till den dagen att det brister totalt och går ut över en liten oskyldig flicka.
Jag hoppas innerligt att han inte vistas på helt fri fot - någonsin igen.

OT: Oavsett, kan jag tillägga till er som är besatta av ursprung, att jag själv (och flera andra barn) blev utsatta för en utvecklingsstörd man som egentligen skulle haft tillsyn vid utevistelse, men pga resursbrist och oengagemang, fick han vandra fritt bland oss barn och göra vad han ville med oss i buskarna. Jag 6 år. Han 18, svensk och vägde över 100 kg. Ett av barnen blev totalt traumatiserat och aldrig sig lik, och flera familjer flydde orten. Sedan har även två andra vuxna män förgripit sig på mig - även de svenska! Detta trots att jag bodde i en av Sveriges mest invandrartäta förorter. Vad är oddsen, huh? Så ni som är så djävulst främlingsfientliga och ser ett kolossalt samband mellan dessa dåd och utländsk härkomst, vad för egna ERFARENHETER baseras det på?

Och för övrigt så är Moröbacke inte ett sånt rövhål som alla vill få det att framstå som. Det bor även fungerande människor där, människor som varken är det ena eller det andra. Även på de gator som benämns som sämre. Och många av de som tillhör boenden är människor som är i behov av extra stöd i vardagen eftersom deras kognitiva och fysiska färdigheter, av olika anledningar, är klart försämrade. Detta gör dem inte benägna till det som nu har skett.
Citera
2022-07-10, 01:09
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan
Med tanke på att medierna håller det nertystat så är det med största sannolikhet inte en etnisk svensk som har gjort det. I stället så lägger dom ut stora artiklar om han som begick yxmordet på två lärare i Malmö.
Sanningen får inte komma fram innan valet.

Anledningen till att det är nedtystat är att det är grupperingar i Skellefteå som sagt att de tänker hämnas och därför har polisen flyttat på gärningsmannen och dennes familj till annan ort. Det är ganska stor oro bland gärningsmannens landsmän.
Citera
2022-07-10, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Om det är samma person, så är det "misshandel alternativt försök till sexuellt övergrepp" 2020.

Morförsök (alt. mord) och event. sexuellt övergrepp 2022.

Hur många fler övergrepp kommer han att kunna begå innan han kvalificerat sig för inlåsning?

Kan rättspsykiatrin låsa in minderåriga?

De fall där rättspsykiatrin tar sig an minderåriga rör det sig uteslutande om unga som anses såpass vårdkrävande att "ingen annan" klarar av dem. Som 15-åring döms du inte till rättspsykiatrisk vård - däremot kan du bli överflyttad dit om behov finnes enligt ovan.

Det var längesen jag hade med just det ämnet att göra så har inte hundra koll på exakt hur reglerna ser ut idag. Har för mig att den nedre gränsen är 15 år.

De yngsta patienter jag haft på de avdelningar jag arbetat på har iaf varit 16 och de har varit just den typ av fall som jag nämner ovan - dvs särskilt vårdkrävande av olika anledningar, inte sällan pga såpass utagerande (i betydelsen våldsamma) att man behöver snäppa upp både personalens förmåga att hantera detta likaväl som hur lämpliga lokalerna är för att husera dylika patienter.

Med det sagt är det som sagt mycket ovanligt att så sker. Jag har arbetat som skötare inom rättspsykiatrin i nästan 20 år och har bara haft en handfull sådana fall där jag arbetat.

Turligt nog - för den miljön är definitivt inte lämplig för minderåriga.
Citera
2022-07-10, 01:17
Medlem
Givetvis yrar några i nattmössan om att det är samhället och omgivningen har svikit GM.

Fuck you.

Är så innerligt trött på detta jävla Stockholmssyndrom som hos vissa till synes är patologiskt.
Citera
2022-07-10, 01:21
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseHope
Givetvis yrar några i nattmössan om att det är samhället och omgivningen har svikit GM.

Fuck you.

Är så innerligt trött på detta jävla Stockholmssyndrom som hos vissa till synes är patologiskt.

Om man är ett utvecklingsstörd barn, vems fel anser du att barnets handlingar är?
Citera
2022-07-10, 01:23
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ravenraven
Först och främst så vill jag säga att jag lider med de anhöriga och flickan. Mina tankar går till dem och jag önskar att allt går så bra det bara kan gå under dessa tragiska omständigheter.

Jag tror att det är fler än jag som känner med dem och som aldrig föreställt sig att skapa ett konto här eftersom FB är förknippat med människor som saknar hänsyn och empati. Och tyvärr kan detta ännu en gång bekräftas när folk samvetslöst gnuggar in det vidriga brottet med alltifrån att lägga skulden på offret till spekulationer som delvis är irrelevanta, men framförallt, verbalt grafiska på ett totalt onödigt sätt. Ännu en gång visar Flashbackfolket (dock inte alla) vad de går för!
Men det kanske är just därför som jag motvilligt kliver in med ett nyskapat konto – för att inte låta det faktiska brottet, och syftet att få klarhet med vad som hänt, överskuggas av rasism och hat, samt uppenbar ovisshet. Så om fler icke-medlemmar läser, kanske ni vill hoppa på tråden med mig och istället fylla den med relevant fakta eller bara något mer medmänskligt?

Med stor sannolikhet råkar jag även veta vem den misstänkte pojken är och etniciteten är ovidkommande! För OM det är han som även fler verkar syfta på, är det ett fruktansvärt brott I FLERA LED och där det som sagt inte har med kultur och ursprung att göra...utan istället har samhället (som bär ett stort ansvar) svikit, då hans omfattande problematik (vet ej diagnoser, men efter att ha träffat honom skulle jag definitivt säga någon form av utvecklingsstörning kombinerat med autism) bör vara tidigare känd hos flera instanser, och där det gång på annan kunnat konstateras att föräldrarna inte klarat av att ta fullt ansvar för pojken, vilket är förståeligt...
Så med det sagt borde ju åtgärder satts in för länge sedan, för såvitt jag vet, har man ju iallafall inte omplacerat honom. Har man kontaktat soc? If so, vad har soc gjort? Uppenbarligen inte tillräckligt! Och om inte soc varit inkopplade är det också ett stort jävla frågetecken till skolan som är skyldiga att rapportera.
Sedan med tanke på hans tidigare beteenden (känner ju bara till en bråkdel men han har även utsatt sig själv för stora risker) borde han haft en följeslagare med sig 24/7.

Den pojken har enligt en källa aldrig tidigare visat aggressivt beteende (däremot skadegörelse genom oaktsamhet, stöld och ett gränslöst intresse för flickor - det sistnämnda är rykten, men det andra ovannämnda är av egen erfarenhet) så jag tänker på varför det nu eskalerade till ett sådant våldsdåd. Vad kan det bero på?

Några tankar är att han kommit in i puberteten och inte vet hur han ska hantera de känslor och drifter som uppstår och ingen har funnits där för att vägleda en VÄLDIGT vilsen grabb,
en annan tanke är att han kan ha fått någon medicinsk behandling men som har gett biverkningar som utlöst aggressioner eller så har det bara gått för länge utan att han blivit sedd och beviljats insatser, trots sina uppenbara och omfattande behov, och där han blir sjukare och mer utstött av omvärlden till den dagen att det brister totalt och går ut över en liten oskyldig flicka.
Jag hoppas innerligt att han inte vistas på helt fri fot - någonsin igen.

OT: Oavsett, kan jag tillägga till er som är besatta av ursprung, att jag själv (och flera andra barn) blev utsatta för en utvecklingsstörd man som egentligen skulle haft tillsyn vid utevistelse, men pga resursbrist och oengagemang, fick han vandra fritt bland oss barn och göra vad han ville med oss i buskarna. Jag 6 år. Han 18, svensk och vägde över 100 kg. Ett av barnen blev totalt traumatiserat och aldrig sig lik, och flera familjer flydde orten. Sedan har även två andra vuxna män förgripit sig på mig - även de svenska! Detta trots att jag bodde i en av Sveriges mest invandrartäta förorter. Vad är oddsen, huh? Så ni som är så djävulst främlingsfientliga och ser ett kolossalt samband mellan dessa dåd och utländsk härkomst, vad för egna ERFARENHETER baseras det på?

Och för övrigt så är Moröbacke inte ett sånt rövhål som alla vill få det att framstå som. Det bor även fungerande människor där, människor som varken är det ena eller det andra. Även på de gator som benämns som sämre. Och många av de som tillhör boenden är människor som är i behov av extra stöd i vardagen eftersom deras kognitiva och fysiska färdigheter, av olika anledningar, är klart försämrade. Detta gör dem inte benägna till det som nu har skett.

Det där var ett väldigt ängsligt ömkande inlägg för att försvara en person som begått ett så bestialiskt dåd som detta, mot en oskyldig flicka. Skäms du inte?

Oavsett om han är invandrare eller etnisk svensk, det är ovidkommande. Men för den delen behöver du inte komma och försvara avskummet. För det gör du, du relativiserar det han gjort genom att få det som att låta att han bara hamnat fel.
Citera
2022-07-10, 01:25
Medlem
[quote=Rullgardajna|80836613]
Citat:
Ursprungligen postat av newtionioo
Stackars familj, inte nog med att ni sitter här och spekulerar över gärningsmannen, ni spekulerar även över brottsoffret. Tänk på att hennes familj säkert är här och läser med. Jag hoppas innerligt att hon hämtar sig från det här.
A
Jag tänker inte outa henne men mamman har lagt upp bilder från sjukhussängen och det är verkligen inte någon ”kvinna” det rör sig om utan ett stackars stackars litet barn med enhörningar och nallebjörnar i sin sjukhussäng, jag lider med dom till 200% det där kunde ha varit vem som helst av eras barn som låg där.[/QUOTE

Nej hon har faktiskt gjort ett mycket informativt inlägg om läget och det är nog för att slippa svara på frågor från vänner och bekanta angående vad som hänt, ingen information om vem dottern är eller så utan det är till för dom som redan vet. Det är ingen vacker syn men den är ärlig, det är slangar och en väldigt svårt misshandlad dotter som ligger där nedsövd.
Citera
2022-07-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseHope

Fuck you.

Samhället har såklart svikit flickan och hennes familj genom att inte fånga upp den här sjuka individen, trots att han under lång tid verkar ha funnits under deras radar. Men det är klart, man borde ju se mellan fingrarna på sådana olämligheter som den utvecklingsstörda ungen ägnat sig åt uppredade ggr och lägga det ansvaret på honom. Annat vore ju befängt!
Citera
2022-07-10, 01:32
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Vad vill du framhålla eller invända mot (?) med påpekandet, att "de allra flesta X utöver inte den här typen av våld mot flickor"? Det är förvisso ett korrekt konstaterande för all slags brottslighet och alla populationer. Det finns (så vitt jag vet) ingen population, där alla eller en majoritet brukar våld. Men trots det, så varierar ju brottsligheten starkt mellan olika populationer.

Vad jag vill framhålla är att vi har att göra med en typ av våld som är väldigt sällsynt, och inte är accepterat i någon kultur. Där följer att andra parametrar högst troligt haft större betydelse (kan vara exempelvis NPF, bristande konsekvenstänk, kanske trasigt hem, låg intelligens…) Men det finns inget som gör att med en sådan uppväxt blir man mer benägen att utöva just sexuellt våld. Men det finns en överrisk att utöva våld överhuvudtaget.

Malin Lindström, Malin Kristiansen, Ida Johanson…exempel på unga tjejer som utsatts för grovt sexuellt våld och därefter mördats, av killar i 20-årsåldern. Samtliga av unga svenskfödda. (Jag menar inte att det är ”typiskt svenskt”.)

Nancy Tavsan attackerades av ett psykfall från Somalia (?), och slogs ihjäl med en stor läskedrycksflaska. Båda unga.

Jag ifrågasätter att det finns belägg för att om det fallet tråden handlar om så är det sannolikt sexuellt om GM är av utländsk härkomst, och sannolikt inte sexuellt om GM är svensk.
Citera
2022-07-10, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna

Jag tolkade det inte så, men det får stå för henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in