2022-07-09, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Jesus! Hur har du med kunskaperna? Har du ens studerat krafter inom mekaniken. Dvs x, y, axeln
I sak har du rätt, på ett papper. Men i förhållande till jorden, där gravitationen dras mot masscentrum? Not so much. Jordens massa är enorm, och dess gravitation är mot sitt centrum, mitt inne i bollen, för där finns all massa centrerat.
Citera
2022-07-09, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
I sak har du rätt, på ett papper. Men i förhållande till jorden, där gravitationen dras mot masscentrum? Not so much. Jordens massa är enorm, och dess gravitation är mot sitt centrum, mitt inne i bollen, för där finns all massa centrerat.

Så Tobbe! Svara på frågan istället! Varför dras stenen mot detta centrum och inte luftballongen?
Citera
2022-07-09, 23:33
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Så Tobbe! Svara på frågan istället! Varför dras stenen mot detta centrum och inte luftballongen?

Du har ju redan fått svar.
Citera
2022-07-09, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Han har helt rätt och du är nog bara lite dum i huvudet.

Enda anledningen till att du uppfattar något som "upp" eller "ned" är för att gravitationen drar dig och allt omkring dig mot jordens masscentrum, och du väljer att kalla denna riktning "ned".

Fel! Det är inåt jordklotets kärna. Men poängen är att det upp och nervända förstärker.
Citera
2022-07-09, 23:55
Medlem
Lite tråkigt att diskutera grundläggande fysik, när det finns enkla teorier redan? Med det sagt, så visar inget av det jordens form. Bara att även bollen fungerar med teorierna (givetvis)..

Black-Ivan: Luftballongen "dras" inte ner mot jorden, eftersom luft har en högre densitet än ballongen har (densitet=massa/volym). Luften vill alltså ner mer än ballongen kan man väldigt simpelt uttrycka

Ser gravitation (kalla det vad man vill) som något som skulle kunna finnas på en plan jord men som är ett måste på en glob.

Den här bilden är jag intresserad att få svar på av någon bollkalle:
https://i.ibb.co/G7tXvrB/1.jpg

Som man ser i 3D-bilden (längst ner), så ska kurvaturen vara märkbar på den höjd ballongen befinner sig. Så är det tydligen inte... varför?
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-10 kl. 00:13.
Citera
2022-07-10, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Lite tråkigt att diskutera grundläggande fysik, när det finns enkla teorier redan? Med det sagt, så visar inget av det jordens form. Bara att även bollen fungerar med teorierna (givetvis)..

Black-Ivan: Luftballongen "dras" inte ner mot jorden, eftersom luft har en högre densitet än ballongen har (densitet=massa/volym). Luften vill alltså ner mer än ballongen kan man väldigt simpelt uttrycka

Ser gravitation (kalla det vad man vill) som något som skulle kunna finnas på en plan jord men som är ett måste på en glob.

Som man ser i 3D-bilden (längst ner), så ska kurvaturen vara märkbar på den höjd ballongen befinner sig. Så är det tydligen inte... varför?

Du har fel Raggarsvin! Det jag ville påtala var att gravitation egentligen är en bluff. Det finns inte! Hur skulle båtar, byggnader, stenar, bilar ens kunna hålla sig kvar medans fåglar, flygplan, insekter, luftballonger svävar fritt.

Hade gravitationen varit så stark så hade den dragit in allt mot jorden.

Visst! Det finns beräkningar! Men det är inom påhittade referensramar!
Citera
2022-07-10, 01:21
Medlem
Teorien stämmer... det är inget man kan påvisa här.

Objekt påverkas nedåt med den massa de väger multiplicerat med g (9.82 m/s^2). Nu gäller bara det som acceleration nedåt, där densiteten på objektet vida överstiger densiteten på omkringliggande luft/dylikt.

Att ett flygfä kan flyga beror på att dess vingslag påverkar den med en kraft uppåt, som är högre än den kraft som gravitationen (teoretiskt) påverkar den med nedåt.

Jag förstår inte FE-ares fetish i att diskutera om gravitation finns eller ej. Jag är helt öppen för jordens form för övrigt. Vet att allt NASA visar är lögn osv. Finns mer tydliga saker att peka på, än en osynlig kraft.... tycker jag iaf
Citera
2022-07-10, 01:53
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

1. Vad för sensorstorlek har kameran som spelade in gitarren?

2. Var för brännvidd hade kameran som spelade in gitarren?

Svara på båda så kan vi fortsätta diskutera sedan.
Vad för bildvinkel du få vid en viss brännvidd avgörs av sensorstorleken.
Senast redigerad av Jazzil 2022-07-10 kl. 02:04.
Citera
2022-07-10, 09:29
Medlem
Citat:
Teorien stämmer... det är inget man kan påvisa här.

Objekt påverkas nedåt med den massa de väger multiplicerat med g (9.82 m/s^2). Nu gäller bara det som acceleration nedåt, där densiteten på objektet vida överstiger densiteten på omkringliggande luft/dylikt.

Att ett flygfä kan flyga beror på att dess vingslag påverkar den med en kraft uppåt, som är högre än den kraft som gravitationen (teoretiskt) påverkar den med nedåt.

Teoretiskt? Vi har massor med empiri för gravitationen. Ta bara en sådan enkel sak som en våg. Hur många miljarder gånger har vi inte vägt saker?

Att 1kg (vid jordytan) utsätts för en 10N nedåtriktad kraft är något vi har massivt empiriskt stöd för.

Citat:
Jag förstår inte FE-ares fetish i att diskutera om gravitation finns eller ej. Jag är helt öppen för jordens form för övrigt. Vet att allt NASA visar är lögn osv. Finns mer tydliga saker att peka på, än en osynlig kraft.... tycker jag iaf

Det beror på två saker. Dels är tyngdkraften i sig ett bevis för jordens form. Eftersom kraften alltid är riktad rakt nedåt måste jorden vara en sfär. Alla andra former skulle innebära att kraften var "snett ned" här och där.

Och dels är gravitation en förutsättning för omloppsbanor, planeter och galaxer. Om gravitation inte finns så skulle jorden inte kunna rotera runt solen. FE-rörelsen handlar primärt inte om jordens form utan mer om en geocentrisk världsbild och man vill helt enkelt försöka falsifiera den heliocentriska världsbilden genom att påstå att omloppsbanor inte kan fungera.
Citera
2022-07-10, 10:00
Medlem
Citat:
... Det jag ville påtala var att gravitation egentligen är en bluff. Det finns inte! ...

Det måste du nog utveckla. Exakt vad är det som inte finns?

Att det finns en nedåtriktad kraft är väl ställt utom allt rimligt tvivel. Eller menar du att saker inte väger något och att en våg inte fungerar? Att det inte är tungt att lyfta en fullastad matkasse?

Citat:

Så stark? Hur stark tror du kraften är? Just den saken är inte så mycket att diskutera. Vi vet genom miljarder mätningar exakt hur stor kraften vid jordytan är: Ett kilo utsätts för kraften 10N.

Kommer då kraften 10N att alltid dra ett kilo ned mot jorden? Nej självklart inte. När vi pratar om krafter och vektorer måste vi titta på alla krafter som påverkar objektet. Om tyngden 1kg samtidigt utsätts för en uppåtriktad kraft på 10N blir den totala kraften som påverkar tyngden noll, de två krafterna tar ut varandra. Och om tyngden blir påverkad av en uppåtriktad kraft på 11N kommer tyngden att accellerera från jorden.

Kommer en kasse full med mat alltid dras in mot jorden? Nej absolut inte, vi kan genom att applicera en uppåtriktad kraft få kassen att lämna marken, vi kan lyfta matkassen.

Citat:
... medans fåglar, flygplan, insekter, luftballonger svävar fritt.
...

De kan "sväva fritt" av samma skäl som matkassen du precis har lyft kan "sväva fritt". Flygplanet är utsatt för en uppåtriktad kraft som är lika stor som den nedåtriktade.
Citera
2022-07-10, 10:22
Medlem
Citat:

Två fel i en mening, imponerande.

Gravitationen är tvärtom en mycket svag kraft, och helt oberoende av detta drar den allt mot masscentrum.

Att den är svag kan du förstå själv genom att närsomhelst ta ett liten skutt. I samma ögonblick som du hoppar upp övervinner du (via kraften i dina muskler) den samlade dragningskraften på din kropp från hela jordens enorma sammanlagda massa. Då förstår till och med en idiot som du att kraften mellan massor måste vara otroligt svag.
Senast redigerad av leRoiSoleil 2022-07-10 kl. 10:24.
Citera
2022-07-10, 11:38
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Tidigare i tråden har det föreslagits några enkla experiment som plattjordsförespråkarna kan utföra. Vad jag vet är det ingen av dessa som faktiskt utfört något experiment. Kanske kan detta bero på att förslagen inte är tillräckligt utförligt beskrivna. Här får ni länkar till två experiment som handlar om jorden och månen. Den som vill kan i stället för jordgloben använda sig av en tallrik eller annan valfri form. Nackdelen är att då måste ni på något sätt rita jordens karta på den form ni väljer att använda.

Första experimentet:https://www.experimentarkivet.se/experiment/jordgloben/
Andra experimentet:https://www.experimentarkivet.se/experiment/manen-pa-pennan/
I slutet på artiklarna finns förslag på andra liknande experiment ni kan utföra.
Det finns flera experiment som har med bl. a lufttryck, densitet att göra. Välj ut de ni tror kan påvisa det ni tror kan bekräfta era teorier. https://www.experimentarkivet.se/

Någon kanske invänder att det är svårt att få tag på det materiel som behövs för att utföra experimenten. Jag tror nog att ni får använda det som finns på någon skola i närheten av där ni befinner er. Eftersom det är sommarlov nu måste ni kanske vänta tills skolorna börjar igen. Men fråga gärna någon ansvarig. Chansen finns att ni får komma dit ändå,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in