2022-05-17, 04:16
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskolven
Kan du inte skriva ner namnen INNAN hon väljer?

Jo, men inte här.
Citera
2022-05-17, 12:50
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Jo, men inte här.

Bra. Utmana dig själv och skriv genast.

Sen talar du om ifall det blev rätt. Du kommer inte att berätta om det blev fel...
Citera
2022-05-17, 21:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Sen talar du om ifall det blev rätt. Du kommer inte att berätta om det blev fel...

Jag har några namn som låter rätt men inte 100 %. Jag har liksom tappat kontakten med minnet jag hade. Borde skrivit namnet direkt. Men skrivit ner alla lookalikes till namnet, det är bara några stycken. Säg t ex att jag trodde det var Elias eller Sakarias och det blir Eli eller Zack så räknar jag det som rätt. Blir det istället Alvin så räknar jag det som fel.
Citera
2022-05-22, 18:17
Medlem
fellowvessels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somdeter
Haha ja det stämmer ju.. sydamerika ligger mycket mer österut...

Tidigare var den i linje med nordamerikas västkust..
nej. ni är sjuka. känn er på pannan!
eller så har ni dåligt minne, alla vet att alaska ligger nära syd polen, eller ja snart kanske den gör det.

Borde startas en ny tråd hur man kan ha så övernaturligt dålig koll att man inte märker när kontinenter flyttas, först australien uppåt till simmavstånd till asiat öarna & sen syd öst amerika som den kan kallas nu.
Senast redigerad av fellowvessel 2022-05-22 kl. 18:28.
Citera
2022-05-22, 18:30
Medlem
neuron-drones avatar
De jag frågat har trott att Nya zealand ligger norr om Australien. Det trodde jag med innan jag var intresserad av landet. Det måste ju finnas någon anledning till att man tror det. Kanske att man vet det ligger en ö där och så tror man det är ett annat land. Men jag vet inte.
Citera
2022-06-13, 00:54
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:

Det blev inte den typ av namn som jag trodde ungen hette, när jag trodde det redan var två ungar.

Däremot satt jag och funderade över vilket namnet skulle bli och jag tänkte att det blir nog Andreas, gick inte att slå bort tanken fastän det redan finns en unge i släkten med det namnet. Ungen fick det namnet.

Men det var inte en del av mandelaeffekten tyvärr. Det var bara en smart gissning.
Citera
2022-07-04, 21:13
Medlem
fellowvessels avatar
Den här tråd titeln är så dum att det är paranormalt.

Mandela Effekt är när det är flera eller många som märker att något ändrats, hade det varigt någon enstaka person först då kan man börja misstänka dåligt minne.
Citera
2022-07-06, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Den här tråd titeln är så dum att det är paranormalt.

Mandela Effekt är när det är flera eller många som märker att något ändrats, hade det varigt någon enstaka person först då kan man börja misstänka dåligt minne.

Det är nog snarare du som inte behärskar svenska tillräckligt väl, vilket din särskrivning även visar.

Om en person har dåligt minne utesluter det så klart inte att fler personer har dåligt minne.
Citera
2022-07-09, 11:00
Medlem
Hur mår våra hjärnor egentligen?

Mandelaeffekten kan ju diskuteras i oändlighet. Många exempel på effekten är ju debunkade felminnen eller inte alls felminnen utan exempel där olika saker har hetat olika i olika delar av världen, under olika tidsperioder osv. Bara i den här tråden har vi ju presenterat flera sådana lösningar (tex att Monopolgubben faktiskt kan ha haft monokel på vissa spel om de varit "piratkopior", saker folk tror har hänt i filmer pga att senare parodier av filmen har gjort det, att namn och röster skiljt sig i animerade serier pga att olika tv-kanaler anlitat olika dubbningstudios osv). Andra saker är mer svårförklarade men precis som att masshysteri är ovanligt men förekommer så förekommer även kollektiva felminnen och det behöver inte vara övernaturligt eller handla om att parallella universum håller på att krocka med varandra.

Det är dock något annat som gnager i mig om det hela. Nämligen hur står det egentligen till med den globala hjärnhälsan? Jag tror tom att vi har touchat ämnet tidigare i den här tråden. Självklart kan det hela bara vara en trend och att frekvensen på den här typen av felminnen inte ökat utan bara uppmärksammas mer för att det blivit "populärt" och förmodligen är det väl så.

Men om felminnen, stora som små faktiskt HAR börjat öka i en galopperande takt över världen så känner jag mig faktiskt oroad över det och själv drar jag paralleller till hur demenssjukdomar brukar börja yttra sig i ett tidigt stadie. (Och här kan man ju givetvis komma in på en helt ny avdelning konspirationsteorier om fluor i vattnet, mobilstrålning, Tjernobyl, HAARP och gud vet vad haha). Men för mig är den stora frågan om Mandelaeffekten inte om saker och ting faktiskt fysiskt har ändrats i simulationen vi lever i utan om vi har börjat se tidiga tecken på en global hjärnsjukdom, och det är i min bok rejält mycket mer skrämmande.
Citera
2022-08-04, 10:57
Medlem
Detta är så skumt. David Seaman, berömd engelsk målvakt för massor av år sedan tog emot en muta för att släppa in bollen i en match. Jag är helt säker på detta, men jag hittar inget om det. Det var stora nyheter om det då.... varför tror jag detta om det inte är sant?
Citera
2022-08-18, 21:07
Medlem
Norrlandsrebells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Läs de grundläggande idéerna inom minnesforskning, folk minns fel eftersom vår minneslagring är helt opålitlig.
Ibland blandar man ihop ett flertal minnen och gör till ett, det har jag varit med om och jag minns fortfarande fel eftersom minnet är sabbat.
Hjärnan fungerar inte som en dator, det man helt har glömt bort har sållats ur hjärnan, normala saker man gör varenda dag läggs inte in i minnesbanken, det är därför som man inte vet om man låst dörren eller inte, dessa minnen går heller inte plockas fram senare, de är borta för alltid.

Personligen tror jag kändisar som det inte skrivs om, som är över 75 år redan är döda, jag blir förvånad varje gång när vissa dör för jag trodde de dog redan för 10 år sedan.

Ibland kan hjärnan skapa minnen av drömmar, jag hade en dröm en gång som jag minns som ett minne, det känns som om jag hade upplevt detta i verkligheten, det rörde sig om en plats som inte existerar, men inom mitt inre kan jag se den platsen tydligt.
Det handlar om att vi har en hjärna som inte är utforskad, vi vet inte vad den har för kapacitet om vi skulle kunna använda hela hjärnan.

Men att det handlar om minnen från andra dimensioner är det inte, hjärnan är nog så komplicerad att den på egen hand kan skapa saker vi inte har en aning om.

För vi människan har inte sett allt ihop än "Själva hela pusslet" " The holy graal" och kan inte fatta vad som kan finns bakom själva universum
Citera
2022-08-25, 14:26
Medlem
mandela-effekten är bara att CIA ändrar logotypen lite övertid och sen tillbala för att testa folks minnen och skapa förvirring eftersom de äger alla stora och kommande företag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in