2022-03-31, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likabarnlekaball
Var det Jaws flickvän som han hånglade med i filmen? Inte sett filmen på över 15 år, så jag minns även idag att flickvännen/hånglet med Jaws hade tandställning. Om detta inte stämmer måste vi förmodligen vara från samma multiuniversium

Ja, den blonda bruttan. Det stämmer skrämmande och tråkigt nog. Hela deras connection är nu förstörd Japp, vi är tydligen från samma (bättre) verklighet
Citera
2022-04-04, 08:28
Medlem
Glorkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Ja, den blonda bruttan. Det stämmer skrämmande och tråkigt nog. Hela deras connection är nu förstörd Japp, vi är tydligen från samma (bättre) verklighet

Det finns ett antal tänkbara förklaringar till att folk minns henne med tandställning, på många sätt är det ett typiskt Mandelafall eftersom det uppfyller alla krav på vad det är som gör att folk minns fel:

- Tandställningen är ett skämt som uppenbarligen BORDE ha gjorts, dvs det är ett ”missed opportunity”.

- hjärnan fyller då i skämtet i efterhand och man minns scenen så som den borde varit.

Anledningen till att tandställning konstigt nog inte användes i filmen är nog att tandställning inte var top of mind för filmskaparna. Filmen är från 1979, tandställning förekom såklart men filmskaparna gick i plugget på 40-50-talen och då fanns det inte. De hade det inte top of mind så som vi har det. Först på 80-talet är det så pass vanligt att det blir en grej som betyder stereotyp tonåring.
Citera
2022-04-04, 08:40
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Inte riktigt samma sak men jag kan inte minnas filmen 300 på ett korrekt sätt.

Första gången jag "såg" den låg jag på en säng i samma rum som TVn och stirrade upp i taket, hårt trippandes på LSD. Jag hörde ljudet av hela filmen och skapade egna bilder till det i huvudet.

Trots att jag sett filmen på riktigt i efterhand så flyter minnena ihop och jag kan fortfarande inte säkert säga vad som är vad. Minnet är lustigt.

Annars är det mest de vanliga sakerna som andra har nämnt.

Dock var jag helt säker väldigt länge att spelet Hyper Lode Runner hette Hyper Loader Runner. Beror troligen på att jag inte kunde läsa särskilt bra när jag spelade det på Famicom för tusen år sen som barn. Men stör mig fortfarande när jag ser det.
Citera
2022-04-23, 16:11
Medlem
En uppenbar & lätt för oss är norden/skandinavien, norden brukade vara Sverige, Norge, Finland, Danmark men nu ingår av någon anledning Island i norden. Island brukade bara ingå i skandinavien som är/var tidigare nämnda länder plus Island.
Citera
2022-04-23, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.Floppy
Angående Monopolgubben: Nej, han har aldrig haft någon monokel! Han är designad på 1930-talet någongång, enligt den tidens högsta mode för finansnissar och -wannabees, inkluderande den speciella hatten och mustaschen. Det finns t om ett namn på stilen, men det har jag tyvärr glömt, och bryr mig inte tillräckligt för att ta reda på det. Monokel däremot, en 1700-talsuppfinning som blev populär under 1800-talet, var riktigt fetute på 1930-talet, och skulle aldrig ha använts av den tidens finanselit! Det hela är bara ett mycket bra exempel på felaktigt minne, i vår tid är nidbilden av en kapitalist en kostymklädd herre i hög hatt och monokel, och då är det lätt att föreställa sig mr. Monopoly så, men den bilden hör alltså 1800-talet till.
Men du är långtifrån ensam om denna missuppfattning kan jag säga, hart hört detta i många år från alla möjliga när man dragit ihop lite folk för att spela en omgång Monopol.

Du är ute och cyklar. Det har diskuterats om den där jävla monopolgubben i många år och jag har själv hamnat i diskussionen. Jag trodde stenhårt på att han INTE bar monokel tills min dåvarande klasskamrat tog med monopolspelet till skolan och motbevisade mig… han hade monokel… så jag åkte sedan hem till mormor och morfar för att kolla på deras monopolspel och där hade han inte någon monokel.
Så uppenbarligen finns det ju belägg för båda uppfattningarna och ingen av dem är ett påhitt.
Sen kan man väll anta att någon av varianterna (den med monokel) inte är ”äkta” monopol, utan förmodligen någon kinakopia eller nått sådant som då sålts i stort antal någon gång i tiden.

Sedan är du lite fel ute med monokelmodet… ja det uppfanns på 1700-talet och var välanvänt under 1800-talet men det hade dock en storhetstid under början av 1900-talet också… inte helt säker på 30-talet men åtminstone 10-&20-talet
Citera
2022-04-25, 18:35
Medlem
mr.Floppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PunkKommunisten
Du är ute och cyklar. Det har diskuterats om den där jävla monopolgubben i många år och jag har själv hamnat i diskussionen. Jag trodde stenhårt på att han INTE bar monokel tills min dåvarande klasskamrat tog med monopolspelet till skolan och motbevisade mig… han hade monokel… så jag åkte sedan hem till mormor och morfar för att kolla på deras monopolspel och där hade han inte någon monokel.
Så uppenbarligen finns det ju belägg för båda uppfattningarna och ingen av dem är ett påhitt.
Sen kan man väll anta att någon av varianterna (den med monokel) inte är ”äkta” monopol, utan förmodligen någon kinakopia eller nått sådant som då sålts i stort antal någon gång i tiden.

Sedan är du lite fel ute med monokelmodet… ja det uppfanns på 1700-talet och var välanvänt under 1800-talet men det hade dock en storhetstid under början av 1900-talet också… inte helt säker på 30-talet men åtminstone 10-&20-talet

Där ser man, alltid lär man sig något. Hoppas bara att du inte går och tror att något övernaturligt, multipla universum, "dimensionsskifte" eller liknande ligger bakom.
Citera
2022-04-28, 23:45
Medlem
Fruxo9987s avatar
99% av alla s.k Mandela effekter som jag kollat upp har varit folk som kommit ihåg fel, gjort något misstag etc. Den enda som jag personligen upplevt på riktigt är Bee Gee's-låten "How deep is your love", där dom helt plötsligt sjunger "I really NEED TO LEARN" istället för "I really need to know".
ALLA jag frågade, innan jag avslöjade varför jag frågade, angående vad dom sjunger i låten efter"...How deep is your love", har sagt att dom sjunger "I really need to know", utan att tvecka, och trodde mig inte ens när jag sa att dom sjunger "need to learn". Jag blev nästan rädd när jag såg i den officiella videon för låten att dom sjunger "need to learn".

Sedan har jag en som jag inte sett någonstans på internet, utan märkt själv, och det är i den tecknade filmserien "Bo Ko". I introt sjunger dom "... jo Bo, Bo-Bo" och inte "... jo Bo, Bo Ko", så som jag känner mig helt övertygad om att det sjöngs tidigare. Det makes inte ens sense att sjunga "Bo-Bo". Vadå Bo-Bo? Han heter ju Bo Ko! ... och dom sjöng det. Mycket konstigt.

Men av alla säkerligen minst 100 mandela-effekter jag kollat upp har det bara varit EN som stämt enligt mig (Be Gee's-låten).
Citera
2022-04-28, 23:52
Medlem
Dragonflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Namnet kommer ifrån att många personer är övertygade om att Nelson Mandela dog flera år tidigare än 2013. Dessa "minnen" är så starka att dom helt enkelt inte kan tro något annat än att det måste vara sant - i ett parallellt universum. Ett annat vanligt exempel är filmen "Interview with the Vampire" (En vampyrs bekännelse i Sverige. Den med Tompan.) som många istället minns som "Interview with A Vampire". Teorin är alltså att vi omedvetet kan skifta mellan olika parallella universum där en person som är död i ena lever i andra och filmer kan ha snarlika men ändå olika namn.
Detta s.k. fenomen har en egen subreddit och diskuteras flitit på en massa andra forum på nätet.

Är det någon på flashback som själv tror sig upplevt Mandela-effekten?
Jag tycker för egen del att detta s.k. fenomen är en förbluffande uppvisning av hejdlös narcissism där något så vardagligt som att minnas något fel måste vara ett tecken på att det finns flera dimensioner men kul är det.
Jag minns en och den lär inte uppkomma ur flat earth hysterin.
Citera
2022-04-29, 00:16
Medlem
neuron-drones avatar
Ofta tror jag det är hjärnans autocorrect. Eller man vill göra något bättre. T ex att Barbara Steisand heter Barbra är ju bisarrt. Men man är ovan och man läser fel.

Fast vissa saker är svårare att förklara. Och när det kommer till individnivå och inte längre är mandelaeffekter kan det bli läskigt.

Min kompis har en släkting som hon pratar om ofta. Hon har ett barn. Jag har länge trott att hon har två barn, båda pojkar. Vet t o m vad de heter, eller lilla pojken är lite luddigt men vet vilken typ av namn. Nu är hon gravid och ska ha sin andra pojk på riktigt. Jag smäller av om hon väljer det namn jag tror.
Citera
2022-05-02, 23:35
Vänta nu, trodde inte alls på det här tills jag läste nyss om en av USAs gamla presidenter, den välkände Benjamin Franklin, som jag skulle säga är en av de mest kända historiska presidenterna i USA tillsammans med Abraham Lincoln och George Washington mfl. En historisk amerikans president helt enkelt.

Men smaka på det här: han har aldrig varit Amerikas president!
Citera
2022-05-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Vänta nu, trodde inte alls på det här tills jag läste nyss om en av USAs gamla presidenter, den välkände Benjamin Franklin, som jag skulle säga är en av de mest kända historiska presidenterna i USA tillsammans med Abraham Lincoln och George Washington mfl. En historisk amerikans president helt enkelt.

Men smaka på det här: han har aldrig varit Amerikas president!

Jag är ledsen, men att du har dålig koll på ”The Founding Fathers” är inget bevis för parallella universum 😁
Citera
2022-05-16, 20:48
Medlem
Bajskolvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Ofta tror jag det är hjärnans autocorrect. Eller man vill göra något bättre. T ex att Barbara Steisand heter Barbra är ju bisarrt. Men man är ovan och man läser fel.

Fast vissa saker är svårare att förklara. Och när det kommer till individnivå och inte längre är mandelaeffekter kan det bli läskigt.

Min kompis har en släkting som hon pratar om ofta. Hon har ett barn. Jag har länge trott att hon har två barn, båda pojkar. Vet t o m vad de heter, eller lilla pojken är lite luddigt men vet vilken typ av namn. Nu är hon gravid och ska ha sin andra pojk på riktigt. Jag smäller av om hon väljer det namn jag tror.

Kan du inte skriva ner namnen INNAN hon väljer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in