Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-09, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Hans mor tycks varit minst lika aktiv i NMR som han själv (Källa: EXPO eller om det var AFA?)
ja. -märkligt. Att vi i Sverige har så många vuxna mäskor som fastnar för allt detta dravel, Trumpanhängare o Qanon-konspirationer. Övergår ens förstånd.
Citera
2022-07-09, 01:55
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krampaktig
Än en gång; jag är inte "er" och jag profilerade inte att det var en invandrare i det här fallet. Jag försöker vara det sunda förnuftet, vilket uppenbarligen är helt jävla omöjligt. Jag säger bara att det inte är konstigt att man profilerar.

Det är inte det minsta konstigt, dock är det bra att vänta med profilering tills man har underlag. Jag tror att jag läst varenda inlägg i tråden och bland de första drygt 500inläggen kan man knappast säga att spekulationerna grundar sig i verkligheten, eller ”profileringarna” som du kallar de. Gm har skägg=invandrare, offret blev huggen i halsen=muslim, mgm har vita ben och fötter=spelar ingen roll då många mena är vita, Aftonbladet har glömt att vitpixla=uppenbart invandrare (att det berodde på ett stort mörkt skägg fanns inte på världskartan trots att det redan var känt) osv. De som stod bakom dessa inlägg är typ samma personer som nu skriver att ”vänstern” är glada över att gm är vit och svensk. Jävligt tröttsamt…

Normalt sett hade jag inte brytt mig, men jag kan inte låta bli då jag känner att somliga inlägg lika gärna kunde varit skriva av mgm själv i syfte att släta över dådet eller åtminstone kraftigt reducera det allvarliga kring faktumet att en människa mördat en annan.

Vidare är det många som fortsatt tycker att fallet inte förtjänar uppmärksamhet pga att det sker ”gängsljutningar” precis som att det är jämförbart. Finns väl inte på världskartan att Ing-Marie skulle mördats av random gängkriminell?

Vet inte vad du skrivit så ta inte till dig personligt av den här texten.
Citera
2022-07-09, 02:04
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ang din sista mening om att TE skulle ha givit adv Fredriksson rätt att uttala sig, så är det min uppfattning att adv ändå borde avstå.
Hans klient har, mer eller mindre förvirrad, för mindre än två dygn sedan brutalt knivmördat en person. TE är inte i position att avgöra vad som juridiskt kan vara bäst för honom.
Det har tyvärr inte heller hans advokat förstått..

Du spekulerar fritt och har ingen aning om vad som sagts i förhör som förr eller senare ändå kommer bli offentliga. Det är inte per automatik att uttala sig inför pressen och till skillnad från dig tror jag advokaten har en plan eller åtminstone inte tror att hans uttalanden kommer ligga Theo i fatet. Som sagt kan det vara bra att berätta sanningen själv, framförallt om mordet beror på att Theo ville göra ett statement med gärningen.

Yppandeförbud anser jag domstolar ska vara restriktiva att belägga åklagare och advokater med. Sen är det upp till dessa att avgöra vad som kan sägas utan att utredningen sabbas.
Citera
2022-07-09, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Helt klart ett märkligt uttalande av försvararen. Vad det leder till kanske vi får se?
Vi kommer gissningsvis att få se en livstidsdom.
Då vet TE vem han bl a skall tacka.
Citera
2022-07-09, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du spekulerar fritt och har ingen aning om vad som sagts i förhör som förr eller senare ändå kommer bli offentliga. Det är inte per automatik att uttala sig inför pressen och till skillnad från dig tror jag advokaten har en plan eller åtminstone inte tror att hans uttalanden kommer ligga Theo i fatet. Som sagt kan det vara bra att berätta sanningen själv, framförallt om mordet beror på att Theo ville göra ett statement med gärningen.

Yppandeförbud anser jag domstolar ska vara restriktiva att belägga åklagare och advokater med. Sen är det upp till dessa att avgöra vad som kan sägas utan att utredningen sabbas.
Det fetade:
Där skiljer sig våra uppfattningar åt.
Jag förordar en rättssäker förundersökning, särskilt viktigt är detta vid grova, spektakulära brott likt det som nu skett.
Citera
2022-07-09, 02:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Alltså jag vill inte idiotförklara någon och jag begriper vad du menar. Dock så kan vi nog utgå från att advokaten inte agerar klantigt och sätter sin klient i skiten. Det kan vara så pass enkelt att det som sagts är fakta, Theodor kanske i förhör sagt att han rekat och det kanske inte är något han vill hymla med. Kanske är det bättre att erkänna det än att hävda att det bara var en slump att han sprang på just brottsoffret? Det kan ses som en förmildrande omständighet om man vill visa att man inte vart villig att döda urskiljningslöst eller velat riskera ”oskyldigas” liv och hälsa. Straffmässigt lär det kvitta men ju mer mgm själv berättar desto enklare blir det för folk att förstå även om vi normala självklart inte kan förstå. Du fattar hur jag menar antar jag. Det är ju ett sätt att inte utmåla Theodor som ett fullständigt känslokallt monster.

Fallet har självklart stor uppmärksamhet på sig och det finns många frågor bland allmänheten och på så sätt är det väl bra att advokaten uttalar sig istället för att kort säga att han inte har några kommentarer. Detta förutsatt att Theo gett sitt medgivande naturligtvis.

Jag tror inte det, om man rekat så är det planerat, d.v.s. överlagt mord. Om man hävdar att det var impulsivt så är det förmildrande.
Citera
2022-07-09, 02:22
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Vi kommer gissningsvis att få se en livstidsdom.
Då vet TE vem han bl a skall tacka.

Ja, med uttalandet så lär vård vara mindre på kartan.
Citera
2022-07-09, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, med uttalandet så lär vård vara mindre på kartan.
Exakt min tanke också!
Genom att adv Staffan Fredriksson låtit meddela omvärlden att hans klient planerat ett mord under mer än en veckas tid, så lär chansen/risken för TE att dömas till RPV vara mikroskopiskt liten.
Det lär därför bli livstid.
Citera
2022-07-09, 02:36
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Exakt min tanke också!
Genom att adv Staffan Fredriksson låtit meddela omvärlden att hans klient planerat ett mord under mer än en veckas tid, så lär chansen/risken för TE att dömas till RPV vara mikroskopiskt liten.
Det lär därför bli livstid.

Precis därför som uttalandet är märkligt. Nästan så man kunde bli konspiratorisk och undra om det finns en agenda.

Vi får se.
Citera
2022-07-09, 02:51
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror inte det, om man rekat så är det planerat, d.v.s. överlagt mord. Om man hävdar att det var impulsivt så är det förmildrande.

Jag håller med om det du skriver. Men advokaten har att utgå från vad Theo själv berätttat. Advokaten kan inte påstå att det var en impulshandling om mgm hävdar annat. Att det troligen resulterar i 18år eller en livstidsdom må så vara. RPV är kanske inte målet för Theo och det går väl inte att säga att så skulle bli fallet av det vi utanför utredningen än så länge vet. Det ska förövrigt jäkligt mycket till för att få vård.
Citera
2022-07-09, 03:25
Medlem
En riktig skitadvokat Fredriksson som sitter och säljer ut sin klient i media och press. Gärningsman sitter med fulla restriktioner och vet inte ett skit om att hans advokat sitter och snackar. Alla har rätt till en riktig advokat som för ens talan även om dådet är vidrigt..
Citera
2022-07-09, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torspjesku
En riktig skitadvokat Fredriksson som sitter och säljer ut sin klient i media och press. Gärningsman sitter med fulla restriktioner och vet inte ett skit om att hans advokat sitter och snackar. Alla har rätt till en riktig advokat som för ens talan även om dådet är vidrigt..
..Advokaten har bara skitmål på ön och kan inte hantera press och media som ett stort mordåtal ger. Gissar att han får sparken innan rättegången om inte klienten är helt bombad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in