2022-07-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Kanske kommer som en överraskning för dig! Men alla uppskickade höghöjdsballonger som spricker vid ca 130000 fot visar en platt yta om man använder sig av en kamera utan fiskögateknik. Samt att solen är lokalt nära och inte 93 milj mil bort.

Piccard var först med detta i en bemannad ballong. Han beskrev också ytan som platt med uppvikta kanter längst ut.

Kanske är klotet större än vad som sagts.

Din lögn har redan blivit debunkad om och om och om igen.

Här är en oklippt film från en höghöjdsballong men en fysik (pinne) framför kameran för att motbevisa tjatet om att linsen kröker horisonten. not1 ur lufttrycket går mot noll under uppfärden. not2 var är behållaren som skapar lufttrycket???

Pausar man filmen och drar ertt streck längs horisonten kan man tydligt se jordens krökning

https://youtu.be/hgSeDb-NbTw
Citera
2022-07-08, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90

Jazzil: Intressaant video. Naturligtvis är det ren BS att alla högskolestundeter gör det där.

I alla fall så skulle klotens dragning i sidled kunna bero på om ventilationens luftströmmar blåser genom mellanrummet.

Jag har varit högskolestuden och jag har gjort det där Cavendish experimentet. Det befann sig inuti ett glasskåp så inga luftströmmar kunde störa det.
Citera
2022-07-08, 17:58
Medlem
Citat:
Sceintific method: Säger inte att någon karta är helt korrekt. ...

Hur förklarar du då att vi hittar? Och inte hittar litegrann utan helt perfekt. På metern när.

Citat:

Här är en till "FE-karta" som man kan ta ideér ifrån men som absolut inte är någon sanning.
https://www.atlasobscura.com/articles/a-19thcentury-map-of-our-square-and-stationary-earth

Varför vill du ta ideér från en karta som så uppenbart är felaktig?
Citera
2022-07-08, 18:06
Medlem
Citat:
Sceintific method: Säger inte att någon karta är helt korrekt. Vi har dessutom inte sett hela jorden på riktigt i någon bild. Söder om ekvatorn borde det bli längre avstånd att runda jorden, ja.

Här är en till "FE-karta" som man kan ta ideér ifrån men som absolut inte är någon sanning.
https://www.atlasobscura.com/articles/a-19thcentury-map-of-our-square-and-stationary-earth

Din karta är ju ett skämt. Kolla längden på Australien i östvästlig riktning. Sydamerikas sydspets är ju helt tillknycklad. helt bisarra avstånd mellan kontinenter. kortaste avståndet mellan Sydamerikas sydspets och Sydafrika skulle vara via nordpolen??? Hahahhaha.

Jag kan visa dig en karta där avstånden stämmer perfekt med vad du kan mäta upp själv. Överallt. Min karta antar att jorden är en glob. Vad säger det dig jordens form?
Citera
2022-07-08, 18:53
Medlem
Citat:
Jonas: Bevisa gravitation. Eller är det enbart en teori, som inte går att bevisa, men som fyller igen luckor på hur saker fungerar?

Du radar upp korkade påståenden i den här tråden utan någon form av evidens. Sen är du snabb att avskräva bevis från de som avslöjar dina lögnerna om din pizzavärld.

Det finns mängder av evidens för gravitation. Att du inte förstår innebär inte att något inte finns.
Senast redigerad av Scientific-method 2022-07-08 kl. 19:10.
Citera
2022-07-08, 22:11
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Nej jag håller med om att något gör att saker "dras nedåt". Detta något kan vi påverka genom att ändra latitud, altitud eller genom att placera något med med hög massa bredvid oss. Detta är visat genom experiment i verkligheten som du kan återskapa själv. Du kan kalla detta något för densiteteffekt om du vill.

Eftersom våra observationer i verkligheten av denna magiska effekt, utan uttalat namn, matchar en glob men ingen annan form, så har du med ditt erkännande att något "drar neråt", visat att jorden är en glob.

I verkligheten observerar jag det jag beskriver. Du säger att det jag observerar har att göra med formen på jorden.
Det är där vi skiljer oss åt.

Hur vet det neråt? Den som frågar det måste förstå att jag är lika begränsad som andra. Men skulle väl kunna hitta på nåt som låter trovärdigt.
Citera
2022-07-08, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Hur vet det neråt?

Gravitationen "vet" inte vad som är upp eller ner, den "vet" bara var det finns massa.

Hur den "vet" det vet vi egentligen inte, men vi vet helt säkert att den "vet".

Gravitationen drar helt klart i alla massor, åt alla möjliga håll, men den resulterande, eller "slutliga" riktningen kommer bli den där massa är koncentrerad, dvs mot masscentrum.

Man kan tänka det som att övriga "dragningar" tar ut varandra, och kvar blir bara dragningen mot masscentrum. Är det inte ganska tjusigt egentligen?
Citera
2022-07-08, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Gravitationen "vet" inte vad som är upp eller ner, den "vet" bara var det finns massa.

Hur den "vet" det vet vi egentligen inte, men vi vet helt säkert att den "vet".

Gravitationen drar helt klart i alla massor, åt alla möjliga håll, men den resulterande, eller "slutliga" riktningen kommer bli den där massa är koncentrerad, dvs mot masscentrum.

Man kan tänka det som att övriga "dragningar" tar ut varandra, och kvar blir bara dragningen mot masscentrum. Är det inte ganska tjusigt egentligen?

Jo det är ganska tjusigt. Mer ger jag det inte.

Det fungerar väl likadant i mitt exempel. Att massa koncentreras mer å mer ju längre ner du kommer. Å drar i massan ovan då.
Vågrät, som vi ser saker funka här.

Har du nånting verkligt där masscentrum spelar in så länka gärna.
Citera
2022-07-08, 23:44
Medlem
Citat:
Jo det är ganska tjusigt. Mer ger jag det inte.

Det fungerar väl likadant i mitt exempel. Att massa koncentreras mer å mer ju längre ner du kommer. Å drar i massan ovan då.
Vågrät, som vi ser saker funka här.

Har du nånting verkligt där masscentrum spelar in så länka gärna.

Fast hur vet du eller dina krafter vad som är "ner"? Det krävs ju gravitation för att få en resulterande riktning som du väljer att kalla för "ner".
Citera
2022-07-09, 00:21
Medlem
Citat:
I verkligheten observerar jag det jag beskriver. Du säger att det jag observerar har att göra med formen på jorden.
Det är där vi skiljer oss åt.

Hur vet det neråt? Den som frågar det måste förstå att jag är lika begränsad som andra. Men skulle väl kunna hitta på nåt som låter trovärdigt.

Det är okej att inte förstå.
Citera
2022-07-09, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Det är okej att inte förstå.

Men sluta. Jag pratar inte om nån etablerad modell. Häng med.
Citera
2022-07-09, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leRoiSoleil
Fast hur vet du eller dina krafter vad som är "ner"? Det krävs ju gravitation för att få en resulterande riktning som du väljer att kalla för "ner".

Ja i boken "Sagan om hur allt fungerar 1" ja.

Så allt söker sin plats på "densitetsskalan" å vi hör hemma längre ner men jorden är i vägen precis på rätt ställe så vi kan gå, studsa, balansera och hålla på. Fiffigt det skulle va?

Vet inte om densitetskalan e rätt sätt å beskriva på. Men hittar inget annat nu.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-07-09 kl. 01:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in