2022-07-07, 11:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ja vi kan kalla det för det.

Ska vi gå vidare till hur vi fastställer formen på jorden nu då utifrån denna gravitation?
Gravitationen drar mot masscentrum. På ett klot stämmer detta då masscentrum alltid ligger rakt ner oavsett var på jorden du befinner dig. På en skiva så ligger masscentrum i mitten av skivan dvs den blir mer och mer snedriktad desto längre ut på skivan du kommer. Eftersom vi vet att gravitationen inte blir snedriktad så kan man dra slutsatsen att jorden är rund.
Citera
2022-07-07, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Uppenbarligen lever vi på ett ställe där saker med högre densitet dras neråt. Och tvärtom. Hur det vet att det ska upp eller ner ur vårt perspektiv vet jag inte.
Och vi har en viss densitet som vill neråt. Men jorden är i vägen så vi är i perfekt läge på "densitetsskalan" för att kunna röra oss fritt och balansera. Men hoppar vi från en byggnad har vi för hög densitet för att våra kroppar ska klara det.

Så är det ju, det kan du väl inte förneka?

Nej jag håller med om att något gör att saker "dras nedåt". Detta något kan vi påverka genom att ändra latitud, altitud eller genom att placera något med med hög massa bredvid oss. Detta är visat genom experiment i verkligheten som du kan återskapa själv. Du kan kalla detta något för densiteteffekt om du vill.

Eftersom våra observationer i verkligheten av denna magiska effekt, utan uttalat namn, matchar en glob men ingen annan form, så har du med ditt erkännande att något "drar neråt", visat att jorden är en glob.
Citera
2022-07-07, 23:51
Medlem
Jonas: Bevisa gravitation. Eller är det enbart en teori, som inte går att bevisa, men som fyller igen luckor på hur saker fungerar?

Aahahah "man seglade runt jorden för 450 år sen...". Ja, jag kan dra fingret i cirklar kring tallriken. På FE-kartan blir det runt jorden, konstant väster/österut
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-07 kl. 23:57.
Citera
2022-07-08, 00:42
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Jonas: Bevisa gravitation. Eller är det enbart en teori, som inte går att bevisa, men som fyller igen luckor på hur saker fungerar?

Duger det här?

https://youtu.be/Ym6nlwvQZnE

Du kan göra samma typ av experiment som alla andra studenter gjort runt om i världens högskolor.
Citera
2022-07-08, 02:52
Medlem
Citat:

Aahahah "man seglade runt jorden för 450 år sen...". Ja, jag kan dra fingret i cirklar kring tallriken. På FE-kartan blir det runt jorden, konstant väster/österut
Fixa fram foto på den platta jorden.
Det har ingen gjort på över 50 år borde gjorts
Citera
2022-07-08, 09:30
Medlem
Citat:

Men tack vara gyrokompassen så vet vi att västerut inte är cirklar på en platt yta.
Och genom att studera till tex södra korset så vet vi att söderut är åt samma håll.

Så du kan sitta och dra ditt finger bäst du vill. Vi vet att din "modell" är felaktig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-08 kl. 09:33.
Citera
2022-07-08, 09:41
Medlem
Citat:

Min kända kompis, du vet mycket väl att sjöfolk aldrig seglat i den formen av cirkel du hänvisar till här.
Lite nyfiken på hur en kompass fungerar med oändligt antal sydpoler enligt dig, det fenomen att de magnetiska polerna bytt plats genom tid är också något du gärna får visa hur det fungerar på en platt jord. Du vet sen tidigare att man till sjöss och i luften navigerar efter storcirklar, det du gör nu är att tramsa.

Är det inte dags att växa upp och förstå att man inte hela tiden kan snickra ihop förklaringar för varje enskilt fenomen om de förklaringarna kolliderar med tidigare förklaringar på andra fenomen?
Ni tjatar ofta om foton hit och foton dit och när ni får foton så säger ni direkt att de är fejk. Vill väldigt gärna att du visar ett foto som sträcker sig över två kontinenter och som visar på en platt jord. Exponering, lins, koordinater från där fotot tas, metrologiska parametrar när det tas osv vill jag ha med.

Hur bygger jag en FE kompass så att den får oändliga magnetiska sydpoler? Måste ju prova flyga med en sådan när tillfälle ges 😀
Citera
2022-07-08, 10:24
Medlem
Citat:
Inte en ENDA äkta bild från rymden har vi. Jag efterfrågade tidigare livesändning av hela globen (en sida av bollen...) högupplöst, så att man kan se vilket väder som sveper över oss, men allt jag fick var ett skämt. Varför kommer vissa här bara med bortförklaringar till det, istället för att börja fundera på varför?

En småtjej kan filma 1h oklippta sminkvideos, men rymdorganisationerna har aldrig kommit på att det kan vara intressant att se jorden från marknivå till rymd, i en och samma kameravinkel (oklippt, riktad ner mot jorden, på en klar dag).

De fysiskt äkta flaskraketerna går bara till det klipps och faller därmed ner i Bermudatriangeln.

Du eftersökte högupplöst video från mark till rymd. Länkar till en video som dock är tvärtom (rymd till mark) och "endast" från stratosfären. Felix Baumgartner hoppade fritt fall från stratosfären 2012. Finns hur mycket material som helst från det hoppet. Antar att han borde ha nämnts i tråden tidigare och antar också att FE:arna har sköna förklaringar till det hela.

Länk till Felix point of view: https://youtu.be/raiFrxbHxV0

GoPro gjorde även en promo-video kring detta, lite mer regisserad men man får höra lite snack och hur det ser ut i kapseln innan hoppet: https://youtu.be/dYw4meRWGd4
Senast redigerad av soeatte 2022-07-08 kl. 11:02.
Citera
2022-07-08, 11:40
Medlem
Citat:

Tyngdkraften har bevisats bland annat genom att jorden är en glob. Eftersom sydkorset är direkt söderut var du än är, MÅSTE södern vara en specifik punkt, på samma sätt som nordpolen. Om söder är en viss riktning överallt MÅSTE jorden vara en glob. Försök att motbevisa det istället för att insistera på att vi måste bevisa allt möjligt.
Citera
2022-07-08, 12:02
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soeatte
Du eftersökte högupplöst video från mark till rymd. Länkar till en video som dock är tvärtom (rymd till mark) och "endast" från stratosfären. Felix Baumgartner hoppade fritt fall från stratosfären 2012. Finns hur mycket material som helst från det hoppet. Antar att han borde ha nämnts i tråden tidigare och antar också att FE:arna har sköna förklaringar till det hela.

Länk till Felix point of view: https://youtu.be/raiFrxbHxV0

GoPro gjorde även en promo-video kring detta, lite mer regisserad men man får höra lite snack och hur det ser ut i kapseln innan hoppet: https://youtu.be/dYw4meRWGd4

Problemet är att du inte kan se kurvaturen sida från sida på så låg höjd. Den filmen är inget som en plattfisk kommer se som något bevis på en klotformad jord.
Citera
2022-07-08, 13:33
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hört talas om Cavendishexperimentet?

Citat:
Eftersom man vet att avstånden runt är som längst vid ekvatorn för att sedan bli kortare igen söder om ekvatorn så vet vi att breddgraderna inte är cirklar på en skiva. På en platt skiva skulle 90° sydlig bredd vara den längsta breddgraden. Jag kan också dra fingret i cirklar på en tallrik men jag kan inte få cirkeln i mitten av tallriken att bli den längsta utan på en tallrik blir den längsta cirkeln längst ut. Att Södra korset och Sigma Octantis alltid ligger rakt söderut är ett annat bevis.
Citera
2022-07-08, 14:23
Medlem
Citat:

Kan du visa hur din FE-karta funger på södra halvklotet? Det jag främst är intresserad av är avståndet mellan södra spetsen på Sydamerika-Sydafrika- Australiens västkust. Kan du redovisa de avstånden här i tråden? rita gärna på din karta var den kortaste vägen mellan dessa tre punkter.

edit: kan du visa din FE-karta?
Senast redigerad av Scientific-method 2022-07-08 kl. 14:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in