2022-07-08, 22:19
  #2101
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Hemtjänsten här har sådana bilar, tror ca 15 stycken. de kör för bi här varje dag utanför. för 3 veckor sedan tjöt det i den ena bilen men den försvann sen. i dag kom det en likadan med ett vinande ljud i.

Hmmm, var det ett dovt ljud och låg hastighet ,under 30km/h så är det nog fotgängarvarningen du hörde. Gick det snabbare så vetesjutton, tycker inte min viner speciellt mycket så att det hörs hela tiden. Nånstans runt 80km/h och när jag släpper gasen runt 110km/h kommer ett litet ljud (elektriskt vinande).
Citera
2022-07-08, 22:22
  #2102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flat7
Hmmm, var det ett dovt ljud och låg hastighet ,under 30km/h så är det nog fotgängarvarningen du hörde. Gick det snabbare så vetesjutton, tycker inte min viner speciellt mycket så att det hörs hela tiden. Nånstans runt 80km/h och när jag släpper gasen runt 110km/h kommer ett litet ljud (elektriskt vinande).
år ju 30 i området men de flesta håller nog 45.
Citera
2022-07-09, 00:18
  #2103
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
De flesta fabrikanterna hade det självklart på plats långt tidigare. Dålig trafiksäkerhet dødar medtrafikanter och omdømet før produkten.

Ja, och därför har Renault ZOE har haft AVAS sedan 2013.
Andra, som tex Tesla fick det långt senare.
Lagen trädde i kraft 1. juli 2021, och det var frågan gällde.
Citera
2022-07-09, 00:25
  #2104
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo läste på bilarna i dag ju...men osäker på utseendet..såg ju bakänden bara å där stod det ZOE

https://www.dreamstime.com/new-renault-zoe-electric-car-shown-th-geneva-international-motor-show-geneva-switzerland-march-new-r enault-zoe-electric-car-image196154964
Citera
2022-07-09, 02:06
  #2105
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ungefär 25% är småbilar i ZOE-storlek i sverige, det är var fjärde bil..

De som har behov av en större bil - de köper en större bil.
Du missar att dela upp marknaden. Zoe är inte en småbil, Zoe är en elektrisk småbil. Denna attraherar en viss typ av köpare som är betydligt mindre än gruppen småbilsköpare i sin helhet. Som exempel går medelsmåbilen 800 mil per år. Försök få ekonomi i en elbil under sådana förutsättningar. Kombin, med goda skäl, säljer väldigt bra i Sverige. Men vi har inte tidigare haft en elektrisk sådan som kombinerar ett hyfsat pris med hyfsad prestanda på det sätt Zoe gör.
Citera
2022-07-09, 02:09
  #2106
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Har funderat ett tag och gjorde slag i saken igår och beställde en elbil.

Det blev en Renault Zoe med stora batteriet på 41 kWh, 92 hk.

Renault erbjuder två alternativa lösningar vad gäller batteriet:
- antingen kan man leasa batteriet för en fast månadskostnad.
- eller så köper man batteriet till en kostnad av 80.000 kronor.

Jag valde att köpa batteriet, då det passar mina behov bäst.

Bilens slutpris blev då 364.000:-, men då ingår en väldig massa utrustning såsom inbyggd navigation, komfortpaket, citypaket, keyless go, DAB+, metallic och en massa annat.

Bilen levereras i Juli, vilket innebär att jag får tillbaka 60.000 kronor i miljöbonus.

Den teoretiska räckvidden är 40 mil, i verkligheten innebär detta max 30 mil vid milt väder och runt 20 mil på vintern.

Renault Zoe är utrustad med en sk. "Chameleon" teknik vilket innebär att den anpassar sig automatiskt efter maximal tillgänglig effekt ( i enfas och trefas, upp till 43 kW.
Hemma i villan ska en laddbox monteras så att bilen alltid är "fulltankad" när man tar den nästa dag.

Ja, varför valde jag då en Renault Zoe?
Jo, jag har jämfört alla elbilar på markanden och kommit fram till att Renault Zoe erbjuder för mig den bästa helhetslösningen.
Bilen är rymlig och bekväm för sin storlek, den erbjuder en bättre räckvidd än de flesta konkurrenter och den ser trevlig och modern ut.
Samt mycket hög krocksäkerhet, bäst i sin storleksklass och 5 stjärnor av 5 i euro-ncaps krocktester.
Dessutom är den fransk, vilket var ytterligare ett argument, - en asiatisk bil skulle jag tex aldrig köpa.

Här kan vi diskutera allt kring elbilen Renault Zoe, fördelarna, ev nackdelar, allmänna frågor och andra funderingar kring modellen.
Hur lång tid tar det att ladda den ?
Citera
2022-07-09, 02:15
  #2107
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min ZOE har en extremt fin laddkurva, den laddar med full effekt på 22 kW från 0% till över 80%, sen viker den svagt ner mot ca 16-18 kW mellan 80-95%, sen sackar den ner mot 8-11 kW till 99%.

Peugeot har också fin laddkurva just nu. Från början vid 2020 var den inte så bra, men sedan 2021 så är den betydligt bättre.

Sist jag snabbladdade så fick jag 101 kW vid 19% laddning.

Sen vid runt 80% är jag nere på 50 kW, men därefter droppar det till 34 eller nåt sånt, så man laddar inte gärna efter 80%, men till 85% är OK, men därefter blir det ännu mindre tror det hoppar ner till 22 kW då.
Citera
2022-07-09, 03:37
  #2108
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Min ZOE har en extremt fin laddkurva, den laddar med full effekt på 22 kW från 0% till över 80%, sen viker den svagt ner mot ca 16-18 kW mellan 80-95%, sen sackar den ner mot 8-11 kW till 99%.

Men nu var det nya ZOEns maxeffekt jag var intresserad av.
När effekten sjunkit till 22 kW vid DC-laddning då har man ju redan kopplat ur och kört vidare långt tidigare.


Här mäts det men detta är väl inte 2023-års modell. Någon som sett laddkurvan för den nya?
https://insideevs.com/news/463977/renault-zoe-dc-fast-charging-capabilities/

Vad heter den nya modellen så kan jag googla själv.
Citera
2022-07-09, 04:59
  #2109
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ja, och därför har Renault ZOE har haft AVAS sedan 2013.
Andra, som tex Tesla fick det långt senare.
Lagen trädde i kraft 1. juli 2021, och det var frågan gällde.

Frågan gällde varfør vissa väsnades i låga farter och andra inte. Det var väl valbart även på Zoe?
Citera
2022-07-09, 10:03
  #2110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nya KIA Niro EV som nyss lanserats laddar med max 70 kW CCS.
Fiat 500e laddar med 85 kW CCS.
Nissan Leaf laddar med max 50 kW chademo, och endast 6,6 kW AC.., plus ökänd rapidgate problematik..
Dacia spring laddar med max 30 KW CCS..
osv, osv,,,

Det är ungefär lika vettigt att jämföra en dacia spring med en ZOE, som att jämföra en ZOE med en Audi E-tron..
Dacian har 20 mils räckvidd, ZOE nästan 40 mil..
ZOE laddar nästan dubbelt så fort med CCS, och fyra gånger snabbare med AC..
Dacian är liten skitbil som inte ens kan mäta sig med med twingo, vw up, seat mii, - ZOE är en betydligt större bil i Peugeot 208/Corsa-klassen, och dessutom rymligst i sin klass.

Jodå, spring är sämre på allt. Frågan är ju dock om inte den klämmer ut zoe från marknaden nu. Den är ju billigare, och bra nog för det folk köpte zoe -jobbpendling.
Hur står de sig i pris mot varandra?
Vad jag ser har Zoe ramlat ner ordentligt i försäljningen sedan Spring kom.
Citera
2022-07-09, 10:21
  #2111
Medlem
Eller så är det det ökända motorlagret som väsnas och då vet man, motorbyte inom kort.
Citera
2022-07-09, 13:44
  #2112
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullpotet
Jodå, spring är sämre på allt. Frågan är ju dock om inte den klämmer ut zoe från marknaden nu. Den är ju billigare, och bra nog för det folk köpte zoe -jobbpendling.
Hur står de sig i pris mot varandra?
Vad jag ser har Zoe ramlat ner ordentligt i försäljningen sedan Spring kom.

Det finns väl en grund til att ingen av dessa Renaultmodeller helt har framtiden før sig? Här på stenrøset är Zoe helt färdig, inte minst efter säkerhetsslakten, och Spring verkar inte ens tas in i landet.

https://www.elbil24.no/nyheter/forsvinner-fra-markedet/74923364

Räknar med att Renault5 kommer att vara mer anpassad relevanta krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in