2022-07-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Kravet kom i 2020 så det kanske var äldre modeller också. Tidigare kunde man klicka bort det.

Om hemtjänsten har kapacitetsøverskott är det smart att køra utan varsling i 0-stjärne bilen.
Skall höra med tjejerna, de fikar på bensinstationen här varje dag vid 11 tiden.
Citera
2022-07-08, 20:21
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Skall höra med tjejerna, de fikar på bensinstationen här varje dag vid 11 tiden.

Det går att stänga av AVAS på ZOE fas 1 med en knapp till vänster om ratten.

Ljudet hörs i hastigheter upp till 28 km/h enligt mätaren, 25 km/h verklig hastighet.
AVAS-ljudet är högt och det går inte att missa att det är ett konstgjort ljud.

Bor du där det är husväggar eller höga täta buskar där de kör förbi, så förstärks även det vanliga motorljudet, även om avas är avstängt, ljudet från elmotorn hörs som ett elektiskt/metalliskt ljud, ungefär som ett tunnelbanetåg, men mycket tystare såklart..
Citera
2022-07-08, 20:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Max laddeffekt är mer intressant än hur lång tid det tar att ladda till 80% då man ju inte laddar till 80% om det inte behövs för att komma till nästa laddare eller hem. Laddeffekten är ju högst i början och vid cirka 50% trappas den ner.

Min ZOE har en extremt fin laddkurva, den laddar med full effekt på 22 kW från 0% till över 80%, sen viker den svagt ner mot ca 16-18 kW mellan 80-95%, sen sackar den ner mot 8-11 kW till 99%.
Citera
2022-07-08, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det går att stänga av AVAS på ZOE fas 1 med en knapp till vänster om ratten.

Ljudet hörs i hastigheter upp till 28 km/h enligt mätaren, 25 km/h verklig hastighet.
AVAS-ljudet är högt och det går inte att missa att det är ett konstgjort ljud.

Bor du där det är husväggar eller höga täta buskar där de kör förbi, så förstärks även det vanliga motorljudet, även om avas är avstängt, ljudet från elmotorn hörs som ett elektiskt/metalliskt ljud, ungefär som ett tunnelbanetåg, men mycket tystare såklart..
bor i villa å jag hör det typiska lagerljudet lätt. men jag skall prata med dom, kan ju va intressant eftersom bilarna går en hel del varje dag..de om några borde veta hur mycket det krånglar..
Citera
2022-07-08, 20:28
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
bor i villa å jag hör det typiska lagerljudet lätt. men jag skall prata med dom, kan ju va intressant eftersom bilarna går en hel del varje dag..de om några borde veta hur mycket det krånglar..

Ja, man kan nog säga att det låter lite som lagerljud, men det är normalt, det ska låta så, det är ljudet från motorn.
Framförallt om det är byggnader eller tätt buskage längs vägen, då "studsar" ljudet, och det hörs tydligare.
Citera
2022-07-08, 20:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:

Kolla vad är för bilmodell.
ZOE fas 1 känner man lätt igen på den snygga och karakteristiska fronten: https://uk.motor1.com/news/384790/used-evs-appreciating-in-value/
Citera
2022-07-08, 20:38
Medlem
Citat:
Kolla vad är för bilmodell.
ZOE fas 1 känner man lätt igen på den snygga och karakteristiska fronten: https://uk.motor1.com/news/384790/used-evs-appreciating-in-value/
Nää...nog äldre modell då..stod 5 st på bensinstationen i dag.
Citera
2022-07-08, 20:52
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Nää...nog äldre modell då..stod 5 st på bensinstationen i dag.

Det finns ingen äldre modell av ZOE, fas 1 är den första generationen.
Det är kanske inga ZOE du sett?
Citera
2022-07-08, 20:55
Medlem
Citat:
Jo läste på bilarna i dag ju...men osäker på utseendet..såg ju bakänden bara å där stod det ZOE
Senast redigerad av chonard 2022-07-08 kl. 20:57.
Citera
2022-07-08, 21:18
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:

Äldre = Føre kravet om ljudvarsel mars 2020.
Citera
2022-07-08, 21:25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Äldre = Føre kravet om ljudvarsel mars 2020.

Lagen om AVAS trädde i kraft den 1. Juli 2021.
Citera
2022-07-08, 22:09
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Lagen om AVAS trädde i kraft den 1. Juli 2021.

De flesta fabrikanterna hade det självklart på plats långt tidigare. Dålig trafiksäkerhet dødar medtrafikanter och omdømet før produkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in