• 1
  • 2
2022-07-08, 21:19
Medlem
...som den smakade som förr.
Varför är det stört omöjligt att få tag i Västkustsallad såsom den smakade på 80-talet?
Dagens så kallade är ju rena rama skämtet i jämförelse..och ett ytterst dåligt sådant må jag påpeka.

De röror på 80-talet som såldes som Västkustsallad såldes ju på de stora kedjorna såsom COOP och definitivt Kvantum..nuförtiden MAXI.

F-n..jag vill ha ärtor och sönderprocesserad musslor samt den röra MED dill i som den låg i på åttiotalet!
Jag vill dessutom ha champinjoner i!
Citera
2022-07-08, 21:23
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Varför är det stört omöjligt att få tag i Västkustsallad såsom den smakade på 80-talet?
Dagens så kallade är ju rena rama skämtet i jämförelse..och ett ytterst dåligt sådant må jag påpeka.

De röror på 80-talet som såldes som Västkustsallad såldes ju på de stora kedjorna såsom COOP och definitivt Kvantum..nuförtiden MAXI.

F-n..jag vill ha ärtor och sönderprocesserad musslor samt den röra MED dill i som den låg i på åttiotalet!

Prova att ha i makaroner, jag minns budgetmärken för ca 20år sedan, som antagligen ville dryga ut räkorna..
Glöm inte aromaten!
Citera
2022-07-08, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungpuckel
Prova att ha i makaroner, jag minns budgetmärken för ca 20år sedan, som antagligen ville dryga ut räkorna..
Glöm inte aromaten!

Makaroner?
Aromat?
Är du sjuk i huvudet?
Västkustsallad såsom den smakade 1987...det var f-n inga makaroner eller uns av aromat i den din hedning!

Jag kan OMÖJLIGEN vara ensam idivid om att sakna denna kulinariska upplevelse!

För F-N...Västkustsallad a la 1987 och en hamburgare kolosal..svartvinbärsMER på det..
Citera
2022-07-08, 21:37
Medlem
Du får göra själv, på sin höjd nuförtiden finns "husets skagen, butikslagad".
På 80-talet fanns det en massa goda röror som försvunnit t.ex. italiensk sallad och Mimosasallad MED röda cocktailbär, men det försvann väl samtidigt med att Pizzeriorna slutade med inlagd paprika i pizzasalladen...
Citera
2022-07-08, 21:41
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Makaroner?
Aromat?
Är du sjuk i huvudet?
Västkustsallad såsom den smakade 1987...det var f-n inga makaroner eller uns av aromat i den din hedning!

Jag kan OMÖJLIGEN vara ensam idivid om att sakna denna kulinariska upplevelse!

För F-N...Västkustsallad a la 1987 och en hamburgare kolosal..svartvinbärsMER på det..

Det fuskades helt skamlöst förr, aromat var ju stapelvara i varje hem.
Räkor var dyrt, inget man bara kunde slafsa i sig hur som helst.
Citera
2022-07-08, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dreadden
Du får göra själv, på sin höjd nuförtiden finns "husets skagen, butikslagad".
På 80-talet fanns det en massa goda röror som försvunnit t.ex. italiensk sallad och Mimosasallad MED röda cocktailbär, men det försvann väl samtidigt med att Pizzeriorna slutade med inlagd paprika i pizzasalladen...

Exakt,har inget som helst emot att göra själv..men det kräver ju för f-n individ som vet vad jag snackar om och som kan ge vägledning.
Är med andra ord inte intresserad av diverse ungar födda senare än typ 1969 att ge råd.
Ni har inte smakat..Ni vet inte vad detta handlar om.
Vi som å andra sidan tyckte att Magnum Bonum var lite småcool kan svara...:-)
Citera
2022-07-08, 21:59
Medlem
megacoolmans avatar
Ah, nu drar jag mig till minnes den västkustsalladen som det lokala gatuköket hade på 80-90-talet.
Har för mig att de gjorde den själva.
Har inte lyckats hittat någon lika god. Får nog göra ett försök på en hemlagad variant.
Västkustburgare var en favorit, likaså specialare med tjock korv och västkustsallad på moset.
Citera
2022-07-08, 23:12
Medlem
Visst var det bättre förr. En halv special eller hälta-hälta tallrik med västkustsallad gick ned många när man var 16-25 år (helst ifrån Lailas i Herrljunga, man fick stooora portioner och mycket västkust).
Citera
2022-07-08, 23:22
Medlem
ABBORREs avatar
Funkar det inte med Rydbergs västkustsallad
Citera
2022-07-09, 09:21
Medlem
Här får du ingredienserna till en västkustsallad för 6 ur en bok tryckt 1988:

1 kokt hummer eller krabba
(eller en burk hummer eller krabba ca 200 g)
200 g rensade räkor
1 burk musslor i vatten (ca 160 g)
1/2 gurka
100 g färska champinjoner
100 g kokta bönor (kan du säkert byta ut mot ärtor)
1 salladshuvud
2 tomater
1 msk finklippt dill

dressing:
1 msk vinäger
3 msk olja
salt
peppar

Lycka till och smaklig spis! (Skulle kanske prova själv, det är evigheter sen jag åt västkustsallad.)

Jag skulle tro att köpesalladerna sällan innehöll hummer och bara ibland krabba.
Citera
2022-07-09, 14:03
Medlem
zepofans avatar
Citat:

Jag saknar också detta. Tyvärr verkar det som västkustsallad försvunnit helt idag. Googlar man så finns det hos en del leverantörer, men i butikerna verkar inte alls ha det i sitt sortiment.

Att göra egen är inte ett alternativ i det här fallet, jag vill ha den där flottiga salladen med väldigt lite räkor, precis som den var i korvmojen där man fylleåt på väg hem i natten.
Citera
2022-07-11, 22:20
Medlem
Sladdarens avatar
Minns du vad märket (företaget) hette som du köpte ifrån ?

https://www.kokaihop.se/recept/vastkustsallad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in