Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-08, 18:05
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Borta? Redan? Ja, det är som jag tror säkert. Det är rödgröna han hatar. Lena Hallengren kände Ing-Mari väldigt väl. Lågoddsare att Ing-M var sosse. Tror inte alls att hon var målet. Straffet blir kortare att mörda henne. Det var en varning. Jag tycker det är konstigt att ingen gjort så förut med denna inkompetenta regering.
Tror inte han anlände en vecka före och rekade på Ing-mari. Skrattretande. Nä, Magda eller Annie var det nog dags för. Media mörkar tydligen. Varför vete fan.

Media mörkar naturligtvis inte ett skit. Hade det funnits information om vem som var plan B hade det skrivits direkt, oavsett om det var Jimmie eller Annie eller någon annan.
Citera
2022-07-08, 18:06
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Borta? Redan? Ja, det är som jag tror säkert. Det är rödgröna han hatar. Lena Hallengren kände Ing-Mari väldigt väl. Lågoddsare att Ing-M var sosse. Tror inte alls att hon var målet. Straffet blir kortare att mörda henne. Det var en varning. Jag tycker det är konstigt att ingen gjort så förut med denna inkompetenta regering.
Tror inte han anlände en vecka före och rekade på Ing-mari. Skrattretande. Nä, Magda eller Annie var det nog dags för. Media mörkar tydligen. Varför vete fan.

Lät som att han mycket väl visste vem Ing-M var och att motivet var situationen i psykvården.

Är det att hoppas att det i kommande FUP kan stå något om en eventuell annan måltavla.
Citera
2022-07-08, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Ingen aning, men varför tänker du att GM skulle vara arg just över det? Inte för att jag vet var alla hans släktningar håller hus men mig veterligen har ingen av dem fallit offer för några mord inom familjen. Skulle mer tro att det kanske handlar om generellt agg mot psykiatrin från GM:s sida för att han själv inte varit nöjd med den hjälp han fått, eller kanske snarare inte fått, eller uppfattat att han inte fått.

Citat:
Han ska även ha berättat att knivattacken utlöstes av att ett missnöje med den svenska psykiatrin.

Precis spåret jag var inne på tidigare i tråden.
Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47Mx1q/theodor-engstrom-haktas-for-mordet-pa-ing-marie
Citera
2022-07-08, 18:09
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yimTLGT
Finns väl utlänningar som bränt migrationsverk?
Detta känns som något motsvarande, men mer planerat och genomtänkt, hur mycket en psykiskt sjuk nu "genomtänker"

Det finns folk som gjort mycket dumt oavsett bakgrund och jag tänker inte försvara någons illdåd med någon annans.

Apropå psykiskt sjuk måste jag även påpeka att det egentligen inte säger så mycket ännu. Väldigt många lider av psykisk ohälsa men väldigt få mördar för den sakens skull och av de som mördar anses de flesta inte lida av en så pass allvarlig störning att de undgår ett fängelsestraff. Något värt att lyfta fram för de som helt snöat in på att mordet enkom beror på Theos psykiska mående.
Kolla bara på Lotta Rudholms mördare, är det någon som skulle få för sig att kalla honom psykiskt frisk bara för att han bedömdes tillräckligt frisk för ett fängelsestraff? Skulle inte tro det så vad är skillnaden?
Citera
2022-07-08, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturvan
"Påverkad av droger, och enligt polis i ett tillstånd av psykisk ohälsa, begick han våldsdåden" skriver pressen.

Kommer åklagaren fram till likadan ståndpunkt.
Vilket borgar för en dom med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.
Det "borgar" definitivt inte för att det blir RPV för denne man!

Du skriver att "pressen" berättar om att den misstänkte var påverkad av "droger".
Skrev "pressen" nånting om det var fråga om illegala eller förskrivna droger?

Edit: Försvararen Staffan Fredriksson hävdar i en låst DN-artikel att den misstänkte förnekar [illegalt] narkotikaintag.
https://www.dn.se/sverige/misstankte-32-aringen-hade-koll-pa-offrets-schema/
Senast redigerad av Carinah78 2022-07-08 kl. 18:31.
Citera
2022-07-08, 18:13
Medlem
Agent.Provocateurs avatar
Theodor Engström, 32, häktas på sannolika skäl för att ha knivmördat psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren under Almedalsveckan.

Attacken planerades i förväg och Engström hade koll på Wieselgrens programpunkter.

– Han ska ha gått runt i Visby och ”rekat”, säger försvarsadvokaten Staffan Fredriksson.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47Mx1q/theodor-engstrom-haktas-for-mordet-pa-ing-marie
Citera
2022-07-08, 18:15
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Han var fullt påpälsad med kängor, långbyxor och jacka i värmen, hade luva på jackan att gömma sig i och bar omkring på jaktkniv och handskar(!)

Det var ingen oplanerad impulshandling. Han hade planerat en attack, alternativt hade tänkt tanken och var öppen för det om tillfälle skulle bjudas.

Han är psyksjuk och inbillningssjuk och lever i ett familjekollektiv i ett hus med tre generationer med mormor, mamma och både farsan och morsans nye make under samma tak. En arg, störd, konspiratorisk och nazistisk incel med agg mot psykvården.

Han fick syn på den nationella samordnaren för psykiatrin på ett seminarium, följde efter henne och attackerade henne när hon var på väg till nästa seminarium. Hans klena och svårt anemiska, ljusskygga och muskelundernärda kropp kunde sen med lätthet brottas ner av en förbipasserande gammal farbror, varpå den störde kraken kunde gripas av polis.

Lås in på rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Inget straff kan upplevas värre för en sån.

Case closed.

Enligt den här artikeln var min gissning i princip 100 % korrekt:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/47Mx1q/theodor-engstrom-haktas-for-mordet-pa-ing-marie
Citera
2022-07-08, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Han har ju 100% rätt i det.

Tyvärr förlorade en människa sitt liv.

Inte synd om henne. Hon visste vad hon gjorde och detta risktagande från gårdagen ingår och då måste hon tåla det.
Senast redigerad av nepodsladen 2022-07-08 kl. 18:21.
Citera
2022-07-08, 18:19
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Han var fullt påpälsad med kängor, långbyxor och jacka i värmen, hade luva på jackan att gömma sig i och bar omkring på jaktkniv och handskar(!)

Det var ingen oplanerad impulshandling. Han hade planerat en attack, alternativt hade tänkt tanken och var öppen för det om tillfälle skulle bjudas.

Han är psyksjuk och inbillningssjuk och lever i ett familjekollektiv i ett hus med tre generationer med mormor, mamma och både farsan och morsans nye make under samma tak. En arg, störd, konspiratorisk och nazistisk incel med agg mot psykvården.

Han fick syn på den nationella samordnaren för psykiatrin på ett seminarium, följde efter henne och attackerade henne när hon var på väg till nästa seminarium. Hans klena och svårt anemiska, ljusskygga och muskelundernärda kropp kunde sen med lätthet brottas ner av en förbipasserande gammal farbror, varpå den störde kraken kunde gripas av polis.

Lås in på rättspsyk med särskild utskrivningsprövning. Inget straff kan upplevas värre för en sån.

Case closed.

Anses Mora-kniv ingå i kategori jaktknivar?
Citera
2022-07-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det där är en intressant fråga.

Betvivlar det men vem vet? Om han inte har gjort lumpen vad var i s f orsaken till det beslutet?

Jag tror också att han gjorde lumpen. Och jag är säker på att direkt efter hans mästerverk försöker regimen hålla det mesta hemligt om honom.
Citera
2022-07-08, 18:23
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Anses Mora-kniv ingå i kategori jaktknivar?

Inte för att jag ser hur det är relevant men: ja.

https://morakniv.se/produkt/jakt-kit-orange/
Citera
2022-07-08, 18:27
Medlem
SAMMANFATTNING OCH SLUTSATSER SÅHÄR LÅNGT

Vansinnesdåd
Detta rör sig inte om något vansinnesdåd - han har dels haft handskar och kniv på sig, han har följt efter henne och haft henne som mål.

”Vi vet inget än” / ”åklagaren påstår det ja..”
Uttalandena polis och åklagare gått ut med baseras dels på vad dem och Säpo fått fram, dels på att det var solklart planerat som jag varit inne på innan och dels så har gärningsmannen gjort ett kortare uttalande till dem som de använder som grund

Nazism, rasism, NMR
Ja, det rör sig om en man som är involverad i detta.
Men att detta ska ha att göra med mordet att göra (på något annat plan än att nazister är kända för att tycka att mörda/utrota människor som inte tycker som dem är the way to go) är ett väldigt väldigt svagt spår.

Politiskt mord
Pågrund av vart och när han valde att genomföra detta kommer det absolut klassas som ett politiskt mord.
Att han varit aktiv i NMR gör det inte bättre - vilket tar oss till nästa punkt:

NMR-MEDLEMSKAP
Mannen har helt klart varit aktiv i NMR.
Att det bara ska röra sig om att han ”skrivit lite på nordfront” som ”alla kan göra” (kan direkt tala om att vad som helst inte kan skrivas där utan de väljer alltid att publicera nazistiskt och rasistiskt material - många gånger med historiemissbruk. De är rent av rätt tydliga själva med att de är en vinklad källa) stämmer absolut inte!
Han har skrivit MYCKET.
Han har varit med på demonstrationer.
Han har köpt propaganda material.
Han är helt klart politiskt aktiv i NMR med andra ord - även om det som sagt inte verkar vara en grund till mordet.

Jag skulle kunna fortsätta men jag avslutar här.
Kan vi komma med ny information här vidare istället för att upprepa de punkter jag tagit upp här och sluta försöka skydda (eller anklaga) mördaren eller nazisterna eller NMR eller polisen/åklagaren/rättsväsendet med falska påståenden om de som helt klart är färdig uträtt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in