Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Man får lite vibbar av Mijailo Mijailović...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mijailo_Mijailovi%C4%87
... som numera avtjänar sitt straff på en rättspsykiatrisk klinik.

Det är just det som e creepigt han ser ut som Mijailo Mijailović och hon som blev huggen ser ut som Anna Lindh...
Citera
2022-07-08, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bruz-Lee
Varför är det intressant att han har en historik inom extremhögern?

Det är bara intressant för vänsterextremister och andra svenskfientliga som försöker utnyttja mordet för sina egna syften. Åklagaren har konstaterat att det inte finns några politiska motiv, men vissa kan tydligen inte acceptera det. Efterspelet skulle kunna ha bli dels ett hedrande av den mördade kvinnan, dels en debatt om psykiatrin och psykisk ohälsa i samhället. På så sätt hade vi kunnat dra någon sorts lärdom av denna tragiska händelse. Istället förstör trollen diskussionen för att de inte vill erkänna att Sverige har stora problem som måste lösas.
Citera
2022-07-08, 16:34
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/v5a6p5/almedalsmordet-ar-en-attack-mot-demokratin

Redan bekräftats att mördaren var en del av psykiatrin och var missnöjd med denna och därav siktade in sig på just BO.

Dessa jävla NMT-kopplingar existerar inte enligt utredare.

Ändå kan vidriga Aftonbladet sitta och ljuga och ljuga, tala om öppenhet å ena sidan men bara för just den sida de själva stöttar.

Det är väl sossarna som suttit vid makten de senaste åren och deras politik har präglat psykiatrin. Det är med andra ord deras fel, inte NMR.

Snacka om att kasta sten i glashus.
Där har du det politiska motivet med egna ord.
Citera
2022-07-08, 16:36
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdJudebane
Det är bara intressant för vänsterextremister och andra svenskfientliga som försöker utnyttja mordet för sina egna syften. Åklagaren har konstaterat att det inte finns några politiska motiv, men vissa kan tydligen inte acceptera det. Efterspelet skulle kunna ha bli dels ett hedrande av den mördade kvinnan, dels en debatt om psykiatrin och psykisk ohälsa i samhället. På så sätt hade vi kunnat dra någon sorts lärdom av denna tragiska händelse. Istället förstör trollen diskussionen för att de inte vill erkänna att Sverige har stora problem som måste lösas.

Fast ditt påstående om att åklagaren ”konstaterat att det inte finns några politiska motiv” stämmer ju inte.
Citera
2022-07-08, 16:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lumpen?

Citat:
Ursprungligen postat av nepodsladen
Har Theodor varit inom det militära?

Det där är en intressant fråga.

Betvivlar det men vem vet? Om han inte har gjort lumpen vad var i s f orsaken till det beslutet?
Citera
2022-07-08, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förtidspension?

Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
vilken jävla kuf. skulle gissa på att han är sjukskriven med psykiska besvär, men det är ju inget vi vet än. de där klena underarmarna vittnar om en arbetsskygg tillvaro

Han kanske är förtidspensionerad?
Citera
2022-07-08, 16:49
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Om Teodor inte fått rätt behandling så kan knappast BO vara den ansvariga.
Den läkare som behandlat Theodor borde anses som ansvarig.
Om Teodor alls varit kopplad till behandling vet ingen i dagsläget..
Ansvariga i hans eventuella behandling
är isåfall någon psykiater el läkare i Kalmar, där T tycks ha bott.
Om har var på droger vid tillfället så går kanske det ansvaret bort. Ibland händer overkliga osannolika saker och detta tycks vara ett sådant fall. Droger ökar sannolikheten och därför bör vi motarbeta droger.
Citera
2022-07-08, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Just John Hron ska man kanske se som en parantes. Men Björn Söderberg är ett bra exempel på det ”blinda” hatet. Man ska komma ihåg att det efter mordet på Björn hittades dödslistor på människor Hampus och de övriga inblandade såg som motståndare. Främst bestod listan av ”obetydliga” personer på vänsterkanten, typ sådana som Björn (Björn var inte obetydlig men något större inflytande på samhällsdebatten i stort hade han inte) men även politiker och olika företrädare för olika samhällsinstutitioner.
Motivet till varför Björn sköts var tydligt men det kunde lika gärna vart någon annan på listan där motivet inte var lika tydligt.

Hade Hampus Hellekant (Karl Svensson idag) varit ensam vid mordet hade säkert debatten då handlat mycket om hans psykiska hälsa men nu utfördes mordet tillsammans med ytterligare två med samma ideologiska bakgrund och det enda som diskuterades var egentligen det högerextrema våldet. Hampus till skillnad från Theo var visserligen betydligt mer etablerad inom vit makt rörelsen men jag tror att han hade lyckats betydligt bättre i livet om han inte ”råkat” dras in i den destruktiva miljön vitmaktrörelsen är. Man ska inte heller glömma att många av dom frälsta nazisterna då fortfarande är engagerade, Klas Lund var en av ledarna då liksom han är en av ledarna idag.

Lund var med och bildade VAM, sedan NMR (SMR) och nu senast Nordisk Styrka. Ser man tillbaks så är det tydligt att VAM var en terrororganisation de fick dessutom betydligt mer uppmärksamhet än NMR någonsin fått och få såg dom som en harmlös politisk organisation, inte ens dom själva. Nu har Lund liksom många andra lämnat NMR pga interna konflikter men avknoppningar inom vitmaktrörelsen är inte ovanligt och han är i högsta grad engagerad nazist än idag.

Den nationalistiska rörelsen har starka band med vitmaktrörelsen vilket många förnekar. Nyvärvningar till SD består knappast av nazister, inte heller AfS lär aktivt värva nazister men det handlar för SD:s skull förmodligen mest om att hålla sig kvar i de fina salongerna och för AfS del att komma in i finsalongerna. Vore det inte för det skulle nutidens nationella rörelse förmodligen se ut som den gjorde på 80- 90-talet då kopplingen med de mest radikala var tydlig.

För många av de som idag röstar och engagerar sig i SD är historian glömd och Kartläggning /medlemmen kan vara vem som helst. Man ska dock inte glömma att många av de som sympatiserar med SD och AfS idag har en väldigt radikalare syn på politik än de tillåts visa utåt vilket blir tydligt om man tar i beaktande att 14st riksdagsledamöter genom åren blivit ”påkomna” med att stötta organisationer som NMR ekonomiskt på ett eller annat sätt.

För egen del anser jag att det är deras fulla rätt men jag tycker det är löjligt att förneka att Theo skulle vara en kille med åsikter som vilken Svensson som helst. Det är ju bara att läsa texterna han fått publicerade i Nördfront för att inse att han inte bara är lite invandringskritisk. Detta måste man ha i beaktande, det är otroligt naivt att tro att Theos politiska övertygelser inte har det minsta med mordet att göra och i samma sekund reducera honom till en psyksjuk individ trots att han uppenbart är ideologiskt skolad och knappast någon knäppskalle sett ur det perspektivet. Många tycks glömma att det finns mer än en vågskål att ta hänsyn till.

Helheten är viktig. Vi glömmer ofta att se sambanden -vi orkar inte lägga pusslet
så mycket lättare att bara bedöma det som är mest synligt och dra snabba slutsatser
I det här fallet så är jag övertygad om att det kommer göras en mycket grundlig kartläggning av
hela hans liv.
De som var aktiva i NMR kommer också få besök. Hans umgängeskrets i övrigt likaså.
Citera
2022-07-08, 16:53
Medlem
E.Alberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Medicinering är ett gissel när det kommer till psyk/missbruksvård så det kan säkert ligga en del i det du säger. Inte för att jag tror att just det är den eventuellt utlösande faktorn men det är inte ovanligt att patienter med långvarig problematik anser sig veta bäst kring sin medicinering och självmedicinerar på ett eller annat sätt vilket leder till att vårdgivaren drar in på medicinering.

Har i mitt yrke träffat på många missbrukare och inte sällan dras de med en psykisk problematik. Ena dagen är de nöjda då de fått sina mediciner, nästa dag är det tvärtom för att de lämnat urinprov som visar positivt på något de inte borde ha i kroppen.. Främst brukar det handla om just bens och potenta ADHD-mediciner de nekas. Mediciner som är lättare att få tag på utan recept än med.
Nu anser inte jag att vården ska bli generösare med utskrivning av mediciner, men det är ett stort problem och det är sorgligt att många helt enkelt bara nekas medicinering och önskas välkomna tillbaka när de skärpt till sig och lyckas pissa negativt.

Hur det ligger till med mgm vet jag inte men min gissning är ändå ett långvarigt missbruk av bens och alkohol samt troligtvis även amfetamin. Tre ”rusmedel” direkt olämpliga att missbruka om man dessutom har aggressionsproblematik. Det är bara att kolla på många av de som sitter på landets anstalter dömda för grova våldsbrott.

Jag åt förut en sömnmedicin som hette Imovane som jag sov jättebra på. Upptäckte efter ett tag att jag började köra bil och göra alla möjliga konstiga saker när jag hade tagit dem (man får en total minneslucka). Ibland vaknade man hos ett ex. Flera gånger hade jag tydligen åkt till donken och sen somnat på parkeringen i bilen. En gång vaknade man på psykakuten. Varje gång med total minneslucka och frågan "hur fan hamnade jag här?" i huvudet. Typ ett halvår efter jag slutat med dem tänkte jag konstant på hur skönt det vore om jag bara hade de där medicinerna. Misstänker att många hamnar i ett missbruk där de köper såna mediciner olagligt. Bens funkar ett tag, tills man blir beroende och helt oberäknelig.

CS mediciner tror jag inte har med saken att göra. Det är ju som slipsfitta på tablettform.
Citera
2022-07-08, 16:57
Medlem
BiskopBillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatom
Det kan jag med syster som mellanchef på SKR säga inte är fallet. Mycket god lön. Motsvarar 5 sjuksköterskelöner. Administration inom sjukvården är bättre deal än golvet

En sjuksköterska har i medel 35000.

Jag betvivlar att en mellanchef på SKR tjänar 175000 i månaden.

BO lär ha haft ungefär två sjuksköterskelöner när hon var överläkare och säg 20000 till. Summa 90000 skulle jag gissa på.
Citera
2022-07-08, 17:05
Medlem
som ett brev på posten, ledare om "FÖrBjuD le eViL NaYziSm" kommer fram nu efter att en gärningsman som skrivit några insändare på NMRs tidning för nästan 10 år sedan som inte är medlem och som fundamentalt idag är en psykisk sjuk person och detta är anledningen alternativt falerad psykisk vård också
Citera
2022-07-08, 17:26
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImovaneKungen
Det är just det som e creepigt han ser ut som Mijailo Mijailović och hon som blev huggen ser ut som Anna Lindh...

Verkligen lik. Jag trodde knappt mina ögon så in i h-vete lik Anna. Det är väl en tillfällighet kan jag tro, men det finns ju inga tillfälligheter enl de lärde....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in