Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-07-08, 15:03
Medlem
32-åringen som misstänks för mordet på Ing-Marie Wieselgren hade koll på hennes schema under Almedalsveckan, det säger mannens försvarsadvokat Staffan Fredriksson.
Men att attacken riktades mot just henne kan också vara en slump menar han.
– Om det var just hon eller någon annan som var målet, något högre mål som han har pratat om, det kan jag inte svara på.

– Han har förberett gärningen på visst sätt och tagit med sig en kniv. Han har haft kontroll på henne i sociala medier och han har vetat om hennes schema och agerat utifrån det, säger mannens försvarare Staffan Fredriksson.
Enligt Staffan Fredriksson ska den misstänkte gärningsmannen ha tältat i en skogsdunge norr om Visby medan han förberedde sig för attacken.

https://www.expressen.se/nyheter/forsvararen-32-aringen-kunde-ha-attackerat-en-minister/
Citera
2022-07-08, 15:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdJudebane
Ja. Många fler. NMR har regler för att förhindra att "människor som är så sjuka i huvudet att de kan utföra ett sånt här mord" kan bli medlemmar. Och GM var aldrig medlem. Att Nordiska motståndsrörelsen har regler mot detta och dessutom hela tiden betonar konstruktiv självförbättring för individen i deras poddar eller aktiviteter (friluftsliv, träning osv.) gör ju snarare att NMR är en garant för att sjuka människor kommer vara kraftigt underrepresenterade i deras led.

Finns det någon evidens för att NMR:s metoder fungerar, att det leder till att andelen sjuka människor är underrepresenterade?
Citera
2022-07-08, 15:04
Medlem
Häktningsprotokoll 2022-07-08 Gotlands TR B 808-22

Häktningsprotokoll: 2022-07-08

Misstänkt:
Anhållne: Theodo*r Engströ*m
F.n. häktet i Visby

Saken:
Mord; nu fråga om häktning

Staffan Fredriksson, förklarar att Theodo*r Engströ*m erkänner gärningen som sådan, men att han inte kan uttala sig om brottsrubriceringen. Theodo*r Engströ*m medger att han bragt målsäganden om livet på det sätt som åklagaren gjort gällande, och vitsordar därmed att det rör sig om ett brott för vilket inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år.

Beslut:

1. Theodo*r Engströ*m häktas.

2. Åklagaren får tillstånd att meddela restriktioner.

3. Åtalet ska väckas vid tingsrätten senast den 8 augusti 2022 kl. 11.00.

4. Tingsrätten beslutar att inhämta en rättspsykiatrisk undersökning beträffande Theodo*r Engströ*m.

Skälen för besluten:

Theodo*r Engströ*m är på sannolika skäl misstänkt mord den 6 juli 2022 på Volters gränd i Visby, Region Gotland.

https://delafil.se/ec9af89af86fe3b5/Gotlands_TR_B_808-22_Beslut_under_r%C3%A4tteg%C3%A5ng_2022-07-08.pdf
Senast redigerad av Doiten 2022-07-08 kl. 15:09.
Citera
2022-07-08, 15:09
Medlem
Hellscums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiralen1968
Det är han. Har tittat närmare på bilder på honom och jämfört nu och är helt säker, om det inte är så att han har en tvillingbror. Och hans mamma backar upp honom i olika sammanhang och är säkerligen den som uppfostrat honom att se den ariska rasen som överlägsen och annan extremism som har hjärntvättat honom totalt.

Jämför bådas näsa i profil. Theo:s näsa går rakt utåt, snudd på nedåt, från ansiktet medan Mynttorgskillens näsa går snett uppåt. Jag håller med om att dom är väldigt snarlika, men han kan inte varken fejka sin näsa eller ha födelsemärken i ansiktet komma och gå mellan bilder.
Senast redigerad av Hellscum 2022-07-08 kl. 15:43.
Citera
2022-07-08, 15:10
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.Albert
Min teori:

GM har fått bens utskrivet för sömn eller ångest och blir beroende. GMs recept förnyas inte. GM blir arg för att han inte får bens utskrivet av vården och börjar köpa medicinerna av någon langare. GM åker till Visby och knivar ned BO, förmodligen efter att ha käkat minst ett par xanor.

Medicinering är ett gissel när det kommer till psyk/missbruksvård så det kan säkert ligga en del i det du säger. Inte för att jag tror att just det är den eventuellt utlösande faktorn men det är inte ovanligt att patienter med långvarig problematik anser sig veta bäst kring sin medicinering och självmedicinerar på ett eller annat sätt vilket leder till att vårdgivaren drar in på medicinering.

Har i mitt yrke träffat på många missbrukare och inte sällan dras de med en psykisk problematik. Ena dagen är de nöjda då de fått sina mediciner, nästa dag är det tvärtom för att de lämnat urinprov som visar positivt på något de inte borde ha i kroppen.. Främst brukar det handla om just bens och potenta ADHD-mediciner de nekas. Mediciner som är lättare att få tag på utan recept än med.
Nu anser inte jag att vården ska bli generösare med utskrivning av mediciner, men det är ett stort problem och det är sorgligt att många helt enkelt bara nekas medicinering och önskas välkomna tillbaka när de skärpt till sig och lyckas pissa negativt.

Hur det ligger till med mgm vet jag inte men min gissning är ändå ett långvarigt missbruk av bens och alkohol samt troligtvis även amfetamin. Tre ”rusmedel” direkt olämpliga att missbruka om man dessutom har aggressionsproblematik. Det är bara att kolla på många av de som sitter på landets anstalter dömda för grova våldsbrott.
Citera
2022-07-08, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Det är ju en öppen fråga, men kanske också lite beroende på hur man definierar det?

Säg så här. En person som är psykiskt sjuk och också politisk motståndare till militariseringen i Sverige försöker mörda en person som han ser som ledande inom försvaret.

Är det att beteckna som politiskt motiverat? Jag vet inte, men tycker absolut det går att argumentera så.

Här handlar det om en person som är missnöjd med eller motståndare till psykiatrin. Politiskt, och också antagligen personligt. Är dennes attentat riktat mot psykiatrin att beteckna som politiskt?

Bra frågor.
Jag anser att det inte är politiskt, fel att rikta sig mot en medarbetare på hög position, men ja, det går att tycka det, kanske är en filosofisk fråga. I detta fallet lär det komma fram i slutändan om det var direkt politiskt eller rent av personligt. Han valde iofs Almedalen och det är inte mycket i Sverige som är mer politiskt än det.

Finns det någon information om att BO skulle till Almedalen innan veckan påbörjades? Som vi vet? Facebook? Instagram? Almedalens program? Intervjuer etc?
Citera
2022-07-08, 15:14
Medlem
Man får lite vibbar av Mijailo Mijailović...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mijailo_Mijailovi%C4%87
... som numera avtjänar sitt straff på en rättspsykiatrisk klinik.
Citera
2022-07-08, 15:16
Medlem
Är det bara jag som känner att detta verkar lite väl förberett, hur många minuter efter mordet dök offrets namn och eftermäle upp i pressen ?

Är det inte rätt ovanligt, även om offret är känt och offentligt ?
Citera
2022-07-08, 15:22
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Bra frågor.
Jag anser att det inte är politiskt, fel att rikta sig mot en medarbetare på hög position, men ja, det går att tycka det, kanske är en filosofisk fråga. I detta fallet lär det komma fram i slutändan om det var direkt politiskt eller rent av personligt. Han valde iofs Almedalen och det är inte mycket i Sverige som är mer politiskt än det.

Fel och fel. Det är klart det är fel att mörda. Men ur GM:s perspektiv kanske rätt, då hon symboliserade och stod för det han hatade.

En psykiskt sjuk person kan ju vara politiskt engagerad. Jag menar att det inte finns något som säger att om denne tar till våld så upphör engagemanget att vara politiskt.

Däremot kan man ju rent hypotetiskt tänka sig att han ansåg sig vara styrd av 5G, fått chip injicerade under pandemin och att hans familj är i maskopi med den dödade kvinnan, Elvis, Bilderberggruppen och judarna. Då känns det som att i den mån det är ”politiskt” så kommer det från hans vanföreställningar, och då vet jag inte om det längre kan vara politiskt i egentlig mening.
Citera
Medlem
”Theodor Engström, 32, reste enligt åklagaren till Almedalen med ett tydligt mål: SKR:s psykiatrisamordnare Ing-Marie Wieselgren, 64.

Påverkad av narkotika attackerade han henne med kniv på gatan i centrala Visby.

Den nu mordmisstänkte Theodor Engström har enligt en boende knappt synts till vid huset eller i byn. Uppfattningen är att han hållit sig på sin kant.”

https://www.expressen.se/nyheter/theodor-engstrom-32-misstanks-for-knivmordet-pa-ing-marie-wieselgren/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SigurdJudebane
Ja. Många fler. NMR har regler för att förhindra att "människor som är så sjuka i huvudet att de kan utföra ett sånt här mord" kan bli medlemmar. Och GM var aldrig medlem. Att Nordiska motståndsrörelsen har regler mot detta och dessutom hela tiden betonar konstruktiv självförbättring för individen i deras poddar eller aktiviteter (friluftsliv, träning osv.) gör ju snarare att NMR är en garant för att sjuka människor kommer vara kraftigt underrepresenterade i deras led.

Sedan är det nog annorlunda i andra s.k. våldsbejakande miljöer, såsom AFA (eller vänstern i allmänhet). Men du kan inte bunta ihop dessa.

Eftersom NMRs medlemsmatrikel inte är offentlig är det svårt att leda något i bevis. Utifrån den data som jag sett till dags dato samt mina egna erfarenheter (bekanta) är jag beredd att både äta upp höger och vänster stövel om du har rätt. Den anhållne TE är som jag ser det en hyggligt representativ individ för den våldsbejakande högern, dvs en till hudfärg vit ung/medelålders man som inte lyckats i livet med vare sig arbete, utbildning eller samliv. Istället för att se sitt eget ansvar för utfallet i livet så skuldbeläggs andra (invandrare, institutioner/ samhället, kvinnor etc). Ett Venn-diagram mellan Red Pill-rörelsen, extremhögern, incell-rörelsen, låg inkomst, manligt kön, mindre framgångsrik och ensamstående har för stora överlapp för att vara slumpmässiga samband.
Citera
2022-07-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friggis
Är det bara jag som känner att detta verkar lite väl förberett, hur många minuter efter mordet dök offrets namn och eftermäle upp i pressen ?

Är det inte rätt ovanligt, även om offret är känt och offentligt ?

Nja, det är så olika.
Anna Lindh blev ju namngiven relativt snabbt och då var inte internet så stort som idag.
Och ja, som andra i tråden nämnt, detta påminner mycket om AL-mordet.
Vet inte hur mgm här haft det tidigare, men finns säkert att få ut.
AL-mördaren hade otaliga maniska perioder där han anföll bl.a sin pappa, så vore intressant att veta om denna man har liknande historia eller inte.

Edit: Ang. förberett... Ja, det är ju det. Tror det är där fallen skiljs åt. AL var ett infall pga att MM såg henne. Tror mgm här letade och hade koll på var hon befann sig. Inte förberett så som en konspiration mot mgm.
Senast redigerad av chrisemil 2022-07-08 kl. 15:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in