2022-07-08, 13:31
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Ja eller appar med kryptering

Ja, om dom e säkrare än Encro och Sky
Citera
2022-07-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Lycka till med "random app" både säljare samt köpare behöver en sådan "random app" vad nu det betyder.

Med random app menar jag valfri krypterad chattapp som du kan ladda ner från playstore/Apple utan problem...........
Citera
2022-07-08, 14:37
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApanAbdulla
Lycka till med "random app" både säljare samt köpare behöver en sådan "random app" vad nu det betyder.
Det är ju precis vad som används vid i princip alla illegala transaktioner. Du tror väl inte att de skickar vanliga sms? Är väl wickr och liknande som används typ.
Citera
2022-07-08, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Finns sim kort som bara fungerar med datatrafik. De lär inte bli berörda.

Lagtexten nämner anonyma SIM-kort, så den kan alltså innefatta alla typer av SIM-kort.
Provade ett sådant för ett tag sedan. Det gick att tex skicka sms med det, stoppade in det i en gammal tfn. Om datatrafik aktiveras, så visst så kan den ta emot.
Men om de alltid fungerar i nyare tfner är väl oklart.
Det räcker väl för kriminella aktiviteter ?
En del drönare har plats för SIM-kort i sig för att sköta uppkopplingen mot 3G/5G.
De är oregistrerade när de köps vad jag förstår.
Det kan också röra sig om att PST kräver att få in fler nummer som kan återanvändas.
Eller så kommer nya nummer att utfärdas med en siffra till ?

EU hade väl lämnat ett betänkande i frågan ?
Klart att det verkar vara något lurt i frågan.
Väl många äldre tfner som blir helt obrukbara, eftersom kunden inte kan med att plocka ut kortet och läsa av PUK-koden ändå.

Återvinningen får in en helsikes massa telefoner, vad det lider...
Citera
2022-07-08, 15:04
Medlem
ApanAbdullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Det är ju precis vad som används vid i princip alla illegala transaktioner. Du tror väl inte att de skickar vanliga sms? Är väl wickr och liknande som används typ.
Kanske är det så är ej teknisk.
Citera
2022-07-08, 15:31
Medlem
YlvaVes avatar
Är det någon som vet om alla nummer kommer läggas ut på sidor som t.ex. Ratsit?
Citera
2022-07-08, 15:33
Medlem
YlvaVes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsvivalius1605
Vad händer med mina kontant kort som jag har idag efter lagen träder i kraft.?

Som jag förstår det har vi fram till början av år 2023 på oss att bestämma hur vi vill göra.
Citera
2022-07-08, 15:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Det är väl inte så att oregistrerade kontantkort slutar fungera i Augusti, bara att det blir förbjudet för butiker att sälja nya.

Och de redan existerande slutar fungera 1 februari om man inte registrerat det innan dess.

Kollade vilka partier som röstat ja vs nej i frågan. Precos som med Covid-passen var V det enda parti som röstade nej. Alla andra partier, inklusive SD röstade ja.
Citera
2022-07-08, 15:44
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
1. Många säger så, dock inte alla.
2. Många säger så, dock inte alla.
3. Det finns inget som tyder på att det blir så.

Det fanns för några år sedan inget som tydde på att vi skulle införa medicinsk apartheid i form av Covidpass heller. Eller att vi skulle förbjuda oregistrerade kontantkort. Sverige går mer och mer mot att bli ett övervakningssamhälle. Det måste man vara blind för att inte se.
Citera
2022-07-08, 15:46
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe

Har du väl registrerat ett nummer kommer det komma ut på ratsit, eniro och alla andra sidor. Dvs fritt fram för alla telefonförsäljare och stalkers att ringa dig.
Citera
2022-07-08, 16:06
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YlvaVe

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Har du väl registrerat ett nummer kommer det komma ut på ratsit, eniro och alla andra sidor. Dvs fritt fram för alla telefonförsäljare och stalkers att ringa dig.

Åtminstone Halebop erbjuder kunden att välja om numret ska synas på sådana sajter eller inte. Vet inte hur det är med de andra.
Citera
2022-07-08, 16:06
Medlem
YlvaVes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito

Det var det jag var orolig för. Det får nog bli mobilfritt för min del, dels av personliga integritetsskäl och dels för att jag tycker att integritet i största allmänhet är något värdefullt som man ska värna om. Jag förstår mig inte på folk som finner övervakningssamhällen uthärdliga. Är de så pass räddhågsna av sig att frihet upplevs som något hotfullt? Nu är jag inte så duktig på teknologi, men enligt andra i tråden så kommunicerar deltagare i kriminella nätverk sällan genom samtal/sms, och om det stämmer så känns den här lagen bara som ännu ett steg i att vänja folk vid övervakning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in