2022-07-07, 21:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
SE om Lisbeth:

SvD 2 mars: "Lisbet sprang fram till minst 20 bilar som stannade och bad dem kalla på ambulans"

10 mars: "Hon var upphetsad, men stundtals sansad, Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten"
25 april: "Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner vid tillfället trots att hon hade sagt att dom har skjutit mig också, säger den här damen som jag senare får veta är Lisbet Palme."
25 april: "Hon pekar bort mot tunneln på Tunnelgatan och så frågar jag henne, hur var han klädd. Jag tänkte det kunde vara bra och veta eftersom hon verkade lite granna virrig, att någon mer visste om de där sakerna."
25 april: "När Lisbet upptäcker att de inte kommer bort till platsen som hon antagligen hade hoppats på, så springer hon bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans."

Man kan ju inte låta bli att fundera över varför inte SE - som LP känt sådant förtroende för och lugn med, till skillnad mot övriga på platsen - inte stoppade LP (när hon sprang fram och tillbaka, flaxade, upp och ner, ut på vägen, osv), tog hand om henne, lugnade henne, höll i henne, osv (han upplevde ju henne trots allt som en "söt liten gumma"). Men under de kommande minuterna hade SE kanske fullt med att rycka OP i benen, vända honom, berätta för folk hur de skulle agera, göra livräddande insatser, mun-mot-mun tills polisen kom. Eftersom han var "sales manager" så visste han ju vikten av det där med "första hjälpen". Han var verkligen en hedersknyffel, den där SE, verkligen.

Intressant att SE så ofta kör med helgarderingar av typen, "det var både varmt och kallt", "ljust fast ändå lite mörkt", och "det var inte särskilt mycket folk längs gatan, fast det kom ju ändå en del, lite som efter biodags", "Jag upplevde det som att jag var först fram, men det hade ändå hunnit komma en tjej och en ung graaaaaab", osv. Jösses.
Citera
2022-07-07, 21:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Man kan ju inte låta bli att fundera över varför inte SE - som LP känt sådant förtroende för och lugn med, till skillnad mot övriga på platsen - inte stoppade LP (när hon sprang fram och tillbaka, flaxade, upp och ner, ut på vägen, osv), tog hand om henne, lugnade henne, höll i henne, osv (han upplevde ju henne trots allt som en "söt liten gumma"). Men under de kommande minuterna hade SE kanske fullt med att rycka OP i benen, vända honom, berätta för folk hur de skulle agera, göra livräddande insatser, mun-mot-mun tills polisen kom. Eftersom han var "sales manager" så visste han ju vikten av det där med "första hjälpen". Han var verkligen en hedersknyffel, den där SE, verkligen.

Intressant att SE så ofta kör med helgarderingar av typen, "det var både varmt och kallt", "ljust fast ändå lite mörkt", och "det var inte särskilt mycket folk längs gatan, fast det kom ju ändå en del, lite som efter biodags", "Jag upplevde det som att jag var först fram, men det hade ändå hunnit komma en tjej och en ung graaaaaab", osv. Jösses.
SE verkar ha haft samma valspråk som Wallenberg:
https://proletaren.se/artikel/stub-884

Det vill säga "att verka utan att synas".
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-07 kl. 21:49.
Citera
2022-07-07, 22:08
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ha ha, ja. Där fick du in en fempoängare. Då kontrar jag med att han valde sitt utseende efter
Wall Enberg:
https://mz-prod.s3.amazonaws.com/uploads/photo/file/193130/large_fe495003634dd701c6c7f4279d7fe9a9-434ba2182e4c128b81e3e1b2298722ca-varning3.jpg
SE hade möjligen lite tunnare läppar.

https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
"Men enligt polisens signalement har mannen tunna läppar".

https://magasinetfilter.se/tag/skandiamannen/
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-07 kl. 22:16.
Citera
2022-07-07, 22:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja verkligen, SE hade möjligen lite tunnare läppar.

https://www.svd.se/a/P97dze/svd-intervjuade-stig-engstrom-dagen-efter-mordet
"Men enligt polisens signalement har mannen tunna läppar".

https://magasinetfilter.se/tag/skandiamannen/

Ja, Wall Enbergs läppar är lite fylligare.

Lite creepy, att det i texten till vänster om bilden på SE står (angående att polisen vill ha tips) "Den efterspanade mannen bar tillfället för mordet en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps med skärmen knäppt. Mannen hade stålbågade glasögon."

Undrar vad SE tänkte på söndag morgon, när han nöjt slog upp tidningen för att se bilden av sig själv i tidningen, när han läste den texten.
Citera
2022-07-07, 22:28
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Lite creepy, att det i texten till vänster om bilden på SE står (angående att polisen vill ha tips) "Den efterspanade mannen bar tillfället för mordet en trekvartslång, blå täckjacka och grå keps med skärmen knäppt. Mannen hade stålbågade glasögon."

Undrar vad SE tänkte på söndag morgon, när han nöjt slog upp tidningen för att se bilden av sig själv i tidningen, när han läste den texten.
Ja det där är ju i det närmaste en klockren beskrivning av SE, i synnerhet om plagget han bar var åt det håll som väktaren HO menade att han bar den kvällen. Han hade nog inte den där tjock- och finrocken han hade på Expressens bilder, de som YN förevisades. Hon tyckte rocken var för tjock på bilderna, typ. Inte blev det bättre när handledsväskan nämndes senare under dagen i nåt sammanhang.
Senast redigerad av MrBarnaby 2022-07-07 kl. 22:34.
Citera
2022-07-07, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ja det där är ju i det närmaste en klockren beskrivning av SE, i synnerhet om plagget han bar var åt det håll som väktaren HO menade att han bar den kvällen. Han hade nog inte den där tjock- och finrocken han hade på Expressens bilder, de som YN förevisades. Hon tyckte rocken var för tjock på bilderna, typ. Inte blev det bättre när handledsväskan nämndes senare under dagen i nåt sammanhang.

Min gissning är ju att att han bar något mörkblått av tunnare slag, som gick till mitten av låret, kanske lite oversize, så att han kunde ha kavajen under, och så att kavajen inte var längre än jackan. Är jackan uppknäppt i språnget, så kan den ju fladdra lite, allra helst om den inte sitter slickad. Ja, man undrar ju när han nåddes av nyheten om handlovsväskan, topplocket lär ju ha rykt, kan gick det under bilresan på söndagen. Man undrar verkligen vilka vibbar exhustrun kände under söndagen.
Citera
2022-07-07, 23:19
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ja, Wall Enbergs läppar är lite fylligare.

Citat:

Citat:
Min gissning är ju att att han bar något mörkblått av tunnare slag, som gick till mitten av låret, kanske lite oversize, så att han kunde ha kavajen under, och så att kavajen inte var längre än jackan. Är jackan uppknäppt i språnget, så kan den ju fladdra lite, allra helst om den inte sitter slickad. Ja, man undrar ju när han nåddes av nyheten om handlovsväskan, topplocket lär ju ha rykt, kan gick det under bilresan på söndagen. Man undrar verkligen vilka vibbar exhustrun kände under söndagen.

Jo det gäller att ta lite här och där om man ska lyckas med konststycket att göra SE till gm. Enligt hans egna uppgifter hade han rock ned till knäna. Vinterrock, det var ju vinter och -8grader. KP vill ju ha det till rock men ni tycks gå på täckjacka. Keps med spänne och öronlappar finns överhuvudtaget inte uppgifter om att han ens ägde. Kavaj under. YN såg väl mörk tröja typ. Ska ni lyssna på väktare så varför hade han då inte beige Duffel med träknappar. Pussla på ni verkar inne på rätt spår.
Citera
2022-07-08, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Jo det gäller att ta lite här och där om man ska lyckas med konststycket att göra SE till gm. Enligt hans egna uppgifter hade han rock ned till knäna. Vinterrock, det var ju vinter och -8grader. KP vill ju ha det till rock men ni tycks gå på täckjacka. Keps med spänne och öronlappar finns överhuvudtaget inte uppgifter om att han ens ägde. Kavaj under. YN såg väl mörk tröja typ. Ska ni lyssna på väktare så varför hade han då inte beige Duffel med träknappar. Pussla på ni verkar inne på rätt spår.

”Enligt hans egna uppgifter”? 😏

Allt SE påstår är alltså per automatik sanning för dig?

Gäller detta alla misstänkta GM?

Du glömde påpeka att han sade att rocken var knäppt; så då kan vi ju utesluta SE för GM’s rock fladdrade ju.
Citera
2022-07-08, 09:52
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
”Enligt hans egna uppgifter”? 😏

Allt SE påstår är alltså per automatik sanning för dig?

Gäller detta alla misstänkta GM?

Du glömde påpeka att han sade att rocken var knäppt; så då kan vi ju utesluta SE för GM’s rock fladdrade ju.

Det är vad vi har. Kan man motbevisa det så bra. KP och HM la ned tre år på att skärskåda SE. Resultatet, blev det största besvikelsen eller fiaskot i polisens historia, tror jag LGWP sammanfatta det till. Tyvärr kan jag bara hålla med. Inget med substans kom ut från jakten på SE.
Citera
2022-07-08, 10:26
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Det gjorde jag. Läs på. Hej.

Är det det här du menar. Du har fetstilat det här som jag skrev. Keps med spänne och öronlappar finns överhuvudtaget inte uppgifter om att han ens ägde. Visa då uppgifter om att han hade keps med spänne och öronlappar. Jag kan ha missat det. Visa.
Citera
2022-07-08, 10:31
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer
Är det det här du menar. Du har fetstilat det här som jag skrev. Keps med spänne och öronlappar finns överhuvudtaget inte uppgifter om att han ens ägde. Visa då uppgifter om att han hade keps med spänne och öronlappar. Jag kan ha missat det. Visa.

Låt mig gissa på Gahns uppgift:
"beige eller brunfärgad huvudbonad med öronlappar som knäpps över huvudet."

Sedan möjligen med tillägg om iakttagelserna vid Grand?
Citera
2022-07-08, 10:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Låt mig gissa på Gahns uppgift:
"beige eller brunfärgad huvudbonad med öronlappar som knäpps över huvudet."

Sedan möjligen med tillägg om iakttagelserna vid Grand?

Jo, hon förhörs tre månader efter mordet och verkar synnerligen osäker. "han hade väl keps" "han brukar väl ha keps". Sen är det förhörsledaren som nämner öronlappar. Ska man tro henne så ska SE ha begie Duffel med träknappar på sig. Sen kommer hon tillbaka nån månade senare, gissar att hon då pratat med den andra vakten och plötsligt ändrar sig till bl.a. mörk rock. Vad de säger vid Grand har ingen bäring mot just SE.

Jag menar mer att SE själv, eller ev. hans fru som borde haft koll, sagt att han ägde keps med öronlappar och knäppe men typ inte hade den på sig den kvällen.
Senast redigerad av niokilometer 2022-07-08 kl. 11:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in