Citat:
SE om Lisbeth:
SvD 2 mars: "Lisbet sprang fram till minst 20 bilar som stannade och bad dem kalla på ambulans"
10 mars: "Hon var upphetsad, men stundtals sansad, Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten"
25 april: "Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner vid tillfället trots att hon hade sagt att dom har skjutit mig också, säger den här damen som jag senare får veta är Lisbet Palme."
25 april: "Hon pekar bort mot tunneln på Tunnelgatan och så frågar jag henne, hur var han klädd. Jag tänkte det kunde vara bra och veta eftersom hon verkade lite granna virrig, att någon mer visste om de där sakerna."
25 april: "När Lisbet upptäcker att de inte kommer bort till platsen som hon antagligen hade hoppats på, så springer hon bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans."
SvD 2 mars: "Lisbet sprang fram till minst 20 bilar som stannade och bad dem kalla på ambulans"
10 mars: "Hon var upphetsad, men stundtals sansad, Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten"
25 april: "Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner vid tillfället trots att hon hade sagt att dom har skjutit mig också, säger den här damen som jag senare får veta är Lisbet Palme."
25 april: "Hon pekar bort mot tunneln på Tunnelgatan och så frågar jag henne, hur var han klädd. Jag tänkte det kunde vara bra och veta eftersom hon verkade lite granna virrig, att någon mer visste om de där sakerna."
25 april: "När Lisbet upptäcker att de inte kommer bort till platsen som hon antagligen hade hoppats på, så springer hon bort till polisbilen och polismännen som står en meter framför sin bil, och upprepar sin vädjan om ambulans."
Man kan ju inte låta bli att fundera över varför inte SE - som LP känt sådant förtroende för och lugn med, till skillnad mot övriga på platsen - inte stoppade LP (när hon sprang fram och tillbaka, flaxade, upp och ner, ut på vägen, osv), tog hand om henne, lugnade henne, höll i henne, osv (han upplevde ju henne trots allt som en "söt liten gumma"). Men under de kommande minuterna hade SE kanske fullt med att rycka OP i benen, vända honom, berätta för folk hur de skulle agera, göra livräddande insatser, mun-mot-mun tills polisen kom. Eftersom han var "sales manager" så visste han ju vikten av det där med "första hjälpen". Han var verkligen en hedersknyffel, den där SE, verkligen.
Intressant att SE så ofta kör med helgarderingar av typen, "det var både varmt och kallt", "ljust fast ändå lite mörkt", och "det var inte särskilt mycket folk längs gatan, fast det kom ju ändå en del, lite som efter biodags", "Jag upplevde det som att jag var först fram, men det hade ändå hunnit komma en tjej och en ung graaaaaab", osv. Jösses.
Vad de säger vid Grand har ingen bäring mot just SE.