Citat:
Ursprungligen postat av
sebastianlarsson2
Ett tips till dig är att jag känner svagbegåvade människor som klarar sig extremt bra. De gör det just genom att acceptera sina brister, och exempelvis inte skylla triviala misslyckanden på "det var texten det var fel på, inte mig!".
Idiocracy-referensen handlar om att göra tvärt om - utgå ifrån sin egen förvirring.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Kul att du med emfas bekräftar det han skriver 😆
Fuck off
Nåväl, jag är inte svagbegåvad men likväl på ett visst
spektrum får jag erkänna. Kanske Barf också... 1-0.
Hur som haver...
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Om lönerna skulle börja dra iväg för att kompensera för prisökningarna, de som mäts i KPI (konsumentprisindex) dvs (förkortning av "det vill säga") mat, energi och andra saker, kommer Riksbanken behöva höja räntan än mer för att bekämpa "inflation" i tredje vågen (lönedriven kostnadsökning).
Har väldigt svårt att se konsekventa reallönesänkningar år efter år trots det. Kanske att det bara blir 3-4% ökningar nästa år också men sedan kommer man inte tillåta ytterligare urgröpning.
Tittar man tillbaka till 1960 har lönerna backat ~10% som mest mellan 1979 -> 1983. Blir nästa års märke runt 3-4% är vi nästan redan där på
två år.
https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/
Ska följande år då följa i samma hjulspår? Skulle inte tro det. Blir ramaskri.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Går vi nu mot lågkonjunktur och sämre tider kan många unga snarare få hoppas att ha ett jobb öht. Det finns mycket luft och skit i dagens organisationer, sånt som byggs upp när tiderna är goda.
18-25 åringar utan utbildning kanske. Men de "unga" jag talar om är snarare 25-35 åringar. Med universitetsutbildning och fast jobb. D.v.s de som tar bolån.