2022-07-07, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ett tips till dig är att jag känner svagbegåvade människor som klarar sig extremt bra. De gör det just genom att acceptera sina brister, och exempelvis inte skylla triviala misslyckanden på "det var texten det var fel på, inte mig!".

Idiocracy-referensen handlar om att göra tvärt om - utgå ifrån sin egen förvirring.

Cirkeln är sluten.
2022-07-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Ett tips till dig är att jag känner svagbegåvade människor som klarar sig extremt bra. De gör det just genom att acceptera sina brister, och exempelvis inte skylla triviala misslyckanden på "det var texten det var fel på, inte mig!".

Idiocracy-referensen handlar om att göra tvärt om - utgå ifrån sin egen förvirring.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kul att du med emfas bekräftar det han skriver 😆

Fuck off

Nåväl, jag är inte svagbegåvad men likväl på ett visst spektrum får jag erkänna. Kanske Barf också... 1-0.

Hur som haver...

Citat:
Om lönerna skulle börja dra iväg för att kompensera för prisökningarna, de som mäts i KPI (konsumentprisindex) dvs (förkortning av "det vill säga") mat, energi och andra saker, kommer Riksbanken behöva höja räntan än mer för att bekämpa "inflation" i tredje vågen (lönedriven kostnadsökning).

Har väldigt svårt att se konsekventa reallönesänkningar år efter år trots det. Kanske att det bara blir 3-4% ökningar nästa år också men sedan kommer man inte tillåta ytterligare urgröpning.

Tittar man tillbaka till 1960 har lönerna backat ~10% som mest mellan 1979 -> 1983. Blir nästa års märke runt 3-4% är vi nästan redan där på två år. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/

Ska följande år då följa i samma hjulspår? Skulle inte tro det. Blir ramaskri.

Citat:
Går vi nu mot lågkonjunktur och sämre tider kan många unga snarare få hoppas att ha ett jobb öht. Det finns mycket luft och skit i dagens organisationer, sånt som byggs upp när tiderna är goda.

18-25 åringar utan utbildning kanske. Men de "unga" jag talar om är snarare 25-35 åringar. Med universitetsutbildning och fast jobb. D.v.s de som tar bolån.
Senast redigerad av Born1995 2022-07-07 kl. 22:54.
2022-07-07, 23:03
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Fuck off

Nåväl, jag är inte svagbegåvad men likväl på ett visst spektrum får jag erkänna. Kanske Barf också... 1-0.

Hur som haver...

Har väldigt svårt att se konsekventa reallönesänkningar år efter år trots det. Kanske att det bara blir 3-4% ökningar nästa år också men sedan kommer man inte tillåta ytterligare urgröpning.

Tittar man tillbaka till 1960 har lönerna backat ~10% som mest mellan 1979 -> 1983. Blir nästa års märke runt 3-4% är vi nästan redan där på två år. https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Loneutveckling-och-inflation/?graph=/20419/1/all/

18-25 åringar utan utbildning kanske. Men de "unga" jag talar om är snarare 25-35 åringar. Med universitetsutbildning och fast jobb. D.v.s de som tar bolån.

Nåväl, givetvis kommer kraven komma men jag ser ingen större tendens till det i Sverige. Lite uppgivet får man sina 2.3% i år utan att ta någon strid (organiserat i alla fall, förutom SAS men de strejkar ju alltid).

Nästa år kanske man lyckas krama ur lite mer men något märke runt 4% kan vi nog glömma. Sen kommer givetvis KPI sluta öka när allt lugnar ner sig, men det kan bli två, kanske tre, år med reallönesänkningar för hela kollektivet.

Finns massvis med 25-35 åringar med "universitetsutbildning" och "fast" jobb som varken kan något eller kommer göra karriär och få några lönelyft på 10%. De kommer istället få gå till arbetsförmedlingen och ta ett truckkort.
2022-07-07, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
2017-2022. Endast 7% av bolånekunderna valde att utnyttja amorteringsfriheten. Det är rätt försumbart https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/amorteringsfritt-har-lockat-70-000-bolanetagare
7% av alla bolånekunder. Dvs även av dessa som inte påverkades av amorteringskraven, t.ex. de som tog sina lång tidigare.

Med det sagt: 7% är extremt mycket.
2022-07-08, 00:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
7% av alla bolånekunder. Dvs även av dessa som inte påverkades av amorteringskraven, t.ex. de som tog sina lång tidigare.

Med det sagt: 7% är extremt mycket.

På tal om läsförståelsen här i tråden…

De som inte omfattades av amorteringskraven sedan tidigare… Hade ju just inga krav att befrias ifrån
2022-07-08, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
På tal om läsförståelsen här i tråden…

De som inte omfattades av amorteringskraven sedan tidigare… Hade ju just inga krav att befrias ifrån
Nej

Du skrev tydligt att endast 7% av bolånkunderna valde att utnyttja amorteringsfriheten i ett desperat sätt att få folk att tro att endast 7% behövde ansöka om amorteringsfrihet.

I verkligheten handlar det om att HELA 7% av bankens kunder valde att ansöka om amorteringsundantagen. Detta är en enorm siffra med tanke på hur liten andel av kunderna som faktiskt skaffade lån under perioden med amorteringskrav.
2022-07-08, 00:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QQQQQQQQQQQQQQQQQQ
Nej

Du skrev tydligt att endast 7% av bolånkunderna valde att utnyttja amorteringsfriheten i ett desperat sätt att få folk att tro att endast 7% behövde ansöka om amorteringsfrihet.

I verkligheten handlar det om att HELA 7% av bankens kunder valde att ansöka om amorteringsundantagen. Detta är en enorm siffra med tanke på hur liten andel av kunderna som faktiskt skaffade lån under perioden med amorteringskrav.

Jag syftade aldrig någonsin på "kunderna 2020-2021". Jag menar vad jag skrev. Sedan får du konstruera vilka villfarelser du vill utifrån det.

Jag tycker att det är lite men det är subjektivt. Man får som sagt ha i åtanke att en betydlig del gick in i aktier.
2022-07-08, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995

Din hänvisning på ekonomifakta stämmer inte överens med; https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd/

Hur kan penningmängden öka nästan 700% från 1999 till dags datum och du hävda att vi haft reallöneökningar över 700%? (Så länge vi menar att inflation är ökning av penningmängd)
Senast redigerad av Sthlm30 2022-07-08 kl. 00:25.
2022-07-08, 00:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Din hänvisning på ekonomifakta stämmer inte överens med; https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd/

Hur kan penningmängden öka nästan 700% från 1999 till dags datum och du hävda att vi haft reallöneökningar över 700%? (Så länge vi menar att inflation är ökning av penningmängd)
Menar nån det?
2022-07-08, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Menar nån det?

Jag reagerade på hänvisningen. Reallöneökningar från ekonomifakta. Reallöneökningar måste väl överskrida den procentuella inflationen år över år?
Senast redigerad av Sthlm30 2022-07-08 kl. 00:40.
2022-07-08, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm30
Jag reagerade på hänvisningen. Reallöneökningar från ekonomifakta. Reallöneökningar måste väl överskrida den procentuella inflationen år över år?
Med reallöneökningar menas löneökningar kontra fattigmannakorgen som ska utgöra KPI-inflation (eller KPIF eller vad man nu väljer, men jag antar att det är KPI i det här fallet). Det vill säga det där nyckeltalet staten år för år bestämmer vad det ska visa.

Sen kan man i någon annan diskussion dividera om huruvida KPI på ett bra eller dåligt sätt beskriver fattigmanna-tillvaron, men om man inte fattar hur idiotiskt puckad modell detta blir för att beskriva "reallöneökning" eller liknande orelaterad sak så.. då är man fast i den där paradoxen, där folk är för dumma i huvudet för att det ska gå att övertyga dem om att de är dumma i huvudet.
2022-07-08, 08:02
Medlem
https://www.di.se/nyheter/experterna-darfor-ska-du-omvardera-bostaden-nu/

Experter menar att man ska omvärdera bostäder för att slippa amorteringskravet och inte vänta med detta för om värdet sjunker mycket stängs den möjligheten

Verkligen sjukt! Då kan jag rekommendera en sak till alla företagare, strunta i att ta ut lön i ett år och lev snålt. Dubbla sedan din lön året efter och ansök om ett bolån baserat på en dubbelt så hög lön som du egentligen har…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in